درد مزمن نظام توزیع در اقتصاد کشور/ نارضایتی جامعه از نحوه توزیع سبد کالایی

توزیع سبد کالایی در حالی آغاز شده است که فرآیند توزیع انتقادات زیادی را به همراه داشته است.

محمد صالحی: از ابتدای هفته تا امروز یکی از بحث های که به صورت گسترده مورد توجه رسانه ها و سایت های خبری قرار داشته است، بحث تحویل سبدهای کالایی دولت به اقشار مختلف مردم است.

روز یکشنبه که این سبدهای کالایی در فروشگاههای زنجیره ای کشور توزیع شد. دولت تلاش کرد تا با تقسیم فروشگاههای زنجیره ای بین اقشاری که می بایست این سبد کالایی را دریافت کنند به نوعی جلوی اختلال را در زمینه توزیع بگیرند.

دولت اعلام کرده بود، کارمندان دولت به فروشگاه‌های اسکات، کارگران به فروشگاه‌های امکان، معلمان به فروشگاه فرهنگیان، نیروهای مسلح به فروشگاه‌های اتکا، افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی به فروشگاه‌های رفاه مراجعه کنند. همچنین فروشگاه شهروند و فروشگاه سپه نیز به عنوان شبکه عمومی تعریف شده بود.

اما بازهم شاهد بودیم که در روز اول توزیع این سبدهای کالایی، تدابیر دولت برای جلوگیری از اختلال جواب نداد و بازهم شاهد ازدحام و شلوغی در جلوی فروشگاههای توزیع کننده این سبدهای کالایی بودیم. این اتفاق نشادهنده این موضوع است که نظام توزیع در کشور ما دارای یک مشکلات اساسی است. 

در بحث سبد کالایی دو انتقاد جدی از سوی جامعه به دولت وارد است. اول، اینکه نحوی انتخاب افراد برای دریافت این سبدهای کالایی برای جامعه مشخص نبود. آن طور که از ظاهر امر پیداست، دولت برای شناسایی افرادی که مشمول دریافت این سبد کالایی می شدند، بیمه بودن را مد نظر قرار داده است این در حالی است که بخش عمده ای از اقشار آسیب پذیر جامعه از داشتن بیمه تامین اجتماعی محروم هستند. در حالی که افرادی در لیست بیمه قرار دارند که به لحاظ مالی از شرایط مناسبی برخوردار هستند و چندان نیازی به این سبدهای کالایی ندارند. ایراد دوم به نحوی پرداخت این سبدها وارد است. متاسفانه دولت در این زمینه تمهیدات لازم را بکار نبسته و هرج و مرج در این زمینه سبب نارضایتی گسترده ای در سطح جامعه شده است.

از طرف دیگر بحث انتقاد به سبد کالایی تنها محدود به جامعه نشده است و در این زمینه نمایندگان مجلس هم وارد گود شده اند. در شامگاه روز یکشنبه، طرح تحقیق و تفحص از سبدکالایی با امضای 40 نماینده تقدیم هیئت رییسه مجلس شده است. در کنار این مسئله برخی از نمایندگان به زمان توزیع این سبد کالایی ایراد وارد کردند و همزمانی پرداخت سبد کالایی را با آغاز دهه فجر مناسب ندانستند. همچنین این نمایندگان گفته اند که این نحوی پرداخت سبب پایین آمدن شان انسانی در جامعه می شود.   

اما سوالی که مطرح است اینکه بحث نظام توزیع چه زمان در کشور سامان می یابد. این بحث از ابتدای انقلاب تا کنون در دولت های مختلف در کشور مورد وتجه بوده است، اما همان طور که مشاهده می شود همچنان بعد از گذشت 35 سال همچنان با چالش های جدی روبرو است.

این در حالی است که بحث توزیع تقریبا جز مباحثی است که از ابتدای انقلاب در اقتصاد کشور مطرح بوده است.

احیای فروشگاههای زنجیره ای بیش از انقلاب

تا پیش از شروع جنگ، نظام توزیع در کشور به صورت سنتی اداره می شد و دولت چندان دخالتی در این زمینه نداشت. این وضعیت در دوران جنگ هشت ساله تغییر کرد. از آنجایی که با توجه به شرایط کشور این امکان وجود داشت تا هر لحظه قحطی کشور را فرا بگیرد. دولت وقت تلاش می کرد تا به هر نحو ممکن ساختار توزیع را در کشور اداره کند.

عمده ترین دلیل این مسئله این بود که دولت می خواست حداقل معیشت را در آن دوران برای آحاد جامعه تامین کند. دولت در آن دوران با بررسی سیستم توزیع در دنیا، تلاش کرد تا راهکاری برای این موضوع بیابد که چگونه می تواند با کمترین امکانات نظام توزیع را در کشور به نحوی اداره کند که این امکان را داشته باشد تا هدایت بازار را در دست بگیرد.

آن زمان بعد از جمع بندی های مختلف، تصمیم بر این شد تا نظام کوپنی در کشور ایجاد شود.

دولت در آن زمان به این نتیجه رسیده بود که ساختار سنتی بازار در کشور توان اداره شرایط توزیع کالا را در شرایط جنگی کشور ندارد، لذا تصمیم گرفت تا یک نظام توزیع ایجاد بکند تا زیر نظر مستقیم خودش باشد.

برای این منظور به سراغ فروشگاههای زنجیره ای رفت که در پیش از انقلاب در کشور ایجاد شده بودند.

دولت در آن زمان علاوه بر احیای این فروشگاههای زنجیره ای، تلاش کرد تا شبکه بازرسان را در بازار توسعه دهد. این اقدام دولت در آن زمان که دولت درگیر جنگ بود، سر آغاز تلاش دولت برای اصلاح ساختار سنتی توزیع در کشور محسوب می شد.    

تولد فروشگاههای شهروند و رفاه

 

جنگ پایان یافت و دولت هاشمی رفسنجانی پا به عرصه گذاشت. تفکرات هاشمی در تمامی زمینه ها متفاوت از دولت پیش از خود بود. این تفاوت ها در بحث اقتصادی کشور بیشتر به چشم می آمد. دولت هاشمی بر خلاف دولت جنگ بیشتر بر اقتصاد آزاد تاکید داشت. دولت هاشمی که به دولت سازندگی مشهور شد تلاش کرد تا از اقتصاد دولتی که در زمان جنگ بر اقتصاد کشور سایه انداخته بود،  فاصله بگیرد.

دولت هاشمی در زمینه نظام توزیع در کشور هم تلاش داشت تا ابتدا به این سمت برود و در این نظام کمتر دخالت کند. هر چند همچنان کوپن بر روی نظام توزیع در کشور سایه انداخته بود.

بعد از مدتی دولت هاشمی هم به همان راهی رفت که دولت پیشین رفته بود. در سال پایانی دولت هاشمی رفسنجانی، فروشگاه شهروند متولد شد. دولت هاشمی در دوره دوم حکم به تاسیس دومین فروشگاه زنجیره ای در کشور داد. در سال 74 فروشگاه رفاه هم متولد شد.

فروشگاه زنجیره رفاه تلاش کرد تا در کل کشور دارای شعبه باشد. هر چند این دو فروشگاه زنجیره ای نتوانستند در مسیری که توسط دولت مشخص شده بود حرکت کنند.

گسترش تجارت الکترونیک به جای نظام توزیع کالا

بعد از دولت هاشمی رفسنجانی دولت خاتمی روی کار آمد. خاتمی در انتخابات سال 76 فرد مورد توجه بازار و بازاریان سنتی در انتخابات نبود، همین مسئله اصلی ترین دلیل بود تا دولت خاتمی در زمینه اصلاح ساختار نظام توزیع در کشور کارچندانی نکند، زیرا نمی خواست تا بیش از با بازاریان اختلاف پیدا کند.

در دوران خاتمی شاهد هستیم که دیگر به فروشگاههای زنجیره ای فعال در کشور، نامی اضافه نشد. دولت خاتمی تلاش کرد تا بیشتر از اینکه ساختار نظام توزیع را اصلاح کند، به سمت گسترش تجارت الکترونیک رفت و سعی کرد تا زیر ساخت ها را در این بخش توسعه دهد. دولت خاتمی در زمینه تجارت الکترویک موفق عمل کرد و تا حدودی زیر ساخت ها را در این بخش ایجاد کرد.

نظام پرداخت نقدی جایگزین نظام توزیع کالایی

در انتخابات سال 84 بر خلاف انتخابات سال 76، این بار کاندیدای بخشی از بازار در انتخابات به پیروزی رسید. دولت احمدی نژاد که در زمانی شکل گرفت که دلارهای فراوانی نفتی در اختیار دولت قرار داشت، به همین دلیل به سمت واردات رفت و بازار را پر از کالاهای وارداتی کرد این اقدام مورد استقبال بازاریان سنتی قرار گرفت. زیرا ورود کالاهای وارداتی به بازار سبب رونق کار بازاریان شد.

از مهمترین اقداماتی که در دولت احمدی نژاد انجام گرفت حذف کوپن بعد از حدود 30 از عرصه اقتصادی کشور در بخش توزیع بود.

دولت عدالت محور احمدی نژاد به جای تلاش برای اصلاح ساختار توزیع کالا در کشور، راه دیگری را در پیش گرفت. احمدی نژاد، نظام توزیع کالایی را رها کرد و به سراغ نظام پرداخت نقدی رفت. اتفاقی که تحت عنوان قانون هدفمندی یارانه ها انجام گرفت و همان طور که می دانید تبعات مهلکی برای اقتصاد کشور داشت.

  نمره مردودی دولت در توزیع سبد کالایی

دولت روحانی که جای احمدی نژاد آمد. تلاش کرد تا بار دولت را در زمین نظام پرداخت نقدی که از دولت قبلی برایش به ارث مانده بود، کاهش دهد.

دولت روحانی به سرعت دریافت که چنانچه بخواهد در حال حاضر تغییری بر روی نظام پرداخت نقدی ایجاد کند با واکنش منفی جامعه روبرو خواهد شد و محبوبیت خود را در همین سال اول از دست خواهد داد، اعلام کرد که شیوه پرداخت نقدی را به همان صورت سابق تا پایان سال ادامه خواهد داد. روحانی در گزارش 100 روزه خود خبر از پرداخت دو سبد کالایی تا پایان سال به اقشار هدف داد. همچنین نوبخت، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی به عنوان سخنران پیش از نماز جمعه حاضر شد و خبر از پرداخت سبد کالایی به ازای هر فصل در سال آینده داد.

این نشان می دهد که دولت تدبیر و امید می خواهد تا راهی بینابینی را بر گزیند، یعنی شیوه پرداخت نقدی را در کنار توزیع کالا داشته باشد.

اما می توان گفت که دولت در گام اول در این راه ناموفق عمل کرده است و چنانچه بخواهد این شیوه را در دستور کار قرار دهد نیازمند این است تا در تمام بخش های آن یک بازنگری اساسی انجام دهد.

39222

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 336666

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 44
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • lk IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    نیت دولت خیر بوده ولی مشکلات زیادی هست که انشالله مرتفع گردد البته اگه بعضی ها که نونشون اجر شده سنگ اندازی نکنند؟!
    • بی نام GB ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
      11 2
      نیت های دولت قبلی هم خیر بود ولی ...
    • طباطبایی IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
      11 3
      بنده از طرفداران اقای روحانی ودولت تدبیر وامید هستم ولی متاسفانه با این بی عدالتی که در توضیع و تعل گرفتن سبد کالا میبینم به ایشان و دولتشان نا امید شدم.این نظر حداقل 60درصد مردم.من یه کارقگر خیاطی هستم که در ماه 800 الی 900 هزار تومان درامد دارم 300 هزار تومان کرایه میدم و روی این کره زمین یه وجب خاک هم به نامم نیست ولی با این حال سبد کالا دریافت نکردم امید وارم به این بی عدالتی ها رسیدگی شود
    • بی نام US ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
      2 0
      واقعا هم نیت دولت خیر بوده ولی ایکاش یک مقدار بیشتر برای انتخاب خانواده ها بررسی می شد.... مثلا به مادربزرگ من که یک زن تنها بدون حقوق و بیمه .... سبد کالا تعلق نگرفته ولی به نوه هاش داده شده
  • آرمین 23 DE ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    شانس آوردیم ناراضی ان وگرنه بیشتر حمله ور میشدن!!!!!
    • بی نام US ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
      16 1
      شما مواظب باشی‌ چی‌ به زبان میاری. مردم فقیرند احتیاج دارن!! بجای توزیع کالا به این صورت بهتر بود مثل آمریکا کارت هدیه میدادن که تو مدت یک سال می‌تونن از فروشگاها و یا مرکز توزیع مشخص این سبد کالا با دو قلم جنس بیشتر یا کمتر رو دریافت کنند. نه صفی اونوقت در کار بود، کرامت انسانی‌ هم سر جاش بود، دست دلّال هم کوتاه. البته بماند که با اونکه هر شروند تو آمریکا ماهی‌ ۱۲۰۰-۱۵۰۰ دلار علاوه بر این کارت سبد کالا میگیرن و با آنکه قیمت اقلام مثل خوراک و سوخت و غیر هم بیشتر از ایران نیست!!
  • شهاب A1 ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    12 2
    آخه من نمیدونم به کسی که واسه 4تا روغنو یه کیسه برنجو دوتا پنیر میره تو صف وامیسته باید چی گفت آخه اینا جوابگوی مصرف یک ماه شماهم نمیشه ملت همیشه در صحنه
  • بی نام IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    18 6
    اقای روحانی رای ما را بس بده
    • بی نام A1 ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷
      5 0
      اشتباهی مثبت دادم
  • بی نام A1 ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    16 0
    دور برم افرادی میشناسم که چند میلیون حقوق ثابت دارن(غیر از کارایی که در کنارش میکنند) و این چیزا بهشون تعلق میگیره و افرادی رو که در روز یه وعده درست حسابی غذا نمیخورن و حق گرفتن ندارن.این چه وضعیه دراوردین؟!مگه خدا ریشه بی عدالتی رو در بیاره
  • بي نشان IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    9 3
    دو نفر در اثر اين بي برنامه بودن اين طرح مسخره جان خودشون از دست دادن چرا رئيس جمهور دستور پيگيري نميده فقط برا قاليباف دستور پيگيري ميدن چقدر واضح بود كه ميخواد قاليباف خراب كنه دستور نميده چون براش مهم نيست چون يه پوپوليست قهاره به جاي اين مرغ يخ زده برزيلي و برنج هندي يه بن ٨٠٠٠٠ هزار توماني ميدادن كه باهاش فقط بشه جنس خريد خيلي عاقلانه تر بود دونفر مردن متوجه باشيد گدا پروري چيه
  • علی EU ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    15 2
    واقعا این نوع برخود با ملت ایران درسته؟؟؟ این رفتار در شان مردم ماست؟؟؟ مگه ما گدا هستیم؟؟؟؟ خدایاااااااااااااااااا عزت مردم با این کار گرفته شد...
  • محمد IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    7 1
    دولت چكاركنه مردم عجله ميكنند همه بايد روز اول بگيرند!!!وگرنه تمام ميشه
  • سید محمد A1 ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    6 0
    من واقعا متعجم افراد اقتصاد خوانده ای که در دولت هستن ( امثال دکتر نیلی ) می بایست به خوبی به این امور آگاه باشند. این مثال ها در کتاب های بسیار ابتدایی اقتصاد تدریس می شود. این آقایون یا با پرداخت کالا به عنوان یارانه موافق هستند یا مخالف. در هر صورت بهتر است موضوع خودشون رو اعلام کنند تا این اشتباه های فاحش به حساب آنها نوشته نشود.
  • ki IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    7 2
    بی عدالتی محض بود سبد کالا روحانی کارمندان لشگری وکشوری با هر پایه حقوقی را دید اما بیکارانی که بیمه ام نشده اند را ندید کجایش نیت خیر است 3سال دیگر معلوم میشود
  • بی نام A1 ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    9 0
    دموین کشور صادر کننده نفت
  • آرمان IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    18 0
    کارمند بانک شده اقشار آسیب پذیر کالا میگیره اما کارگر فصلی شرایطشو نداره !!!!!
  • بی نام IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    10 0
    چرا به این سبدکالا نمیگن گداپروری؟ سبدکالا تحقیرآمیز بود
  • ناشناس A1 ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    6 8
    درود برشرف احمدی نژاد...عیدانه ‍پارسال یادمون نرفته...زنده باد احمدی نژاد
    • بی نام A1 ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
      0 1
      دمت گرم واقعاً زنده باد احمدی نژاد. ما باز هم فهمیدیم که هر بدی بره به جاش بدتر می یاد.
  • امیرحسین A1 ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    6 1
    همه بی برنامگی سبد کالا قابل تحمل هست الا بی عدالتی محض کارگر با 600 هزارتومان حقوق شامل نمیشه کارمند با حقوق بالای 1میلیون شامل میشه اینو جواب بدن مسئولین امر ممنون میشیم؟؟؟
  • خدا ميدونه IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    3 0
    عزت و احترام و تكريم ملت اين بود؟! واقعا متاسفم واسه حرفايي كه زده شد ولي ما هميشه رو به عقب در حركتيم، به كجا مي رسيم بالاخره خدا ميدونه
  • بی نام A1 ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    0 0
    اتحادیه سراسری تعاونی‌های مصرف کارکنان دولت - اسکاد (اسکات نیست)
  • بی نام A1 ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    1 2
    پیشنهاد می کنم به ترتیب حروف الفبا توزیع کالا تو روزهای مختلف انجام بشه .
  • بی نام IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    2 1
    با سلام پدر من عضو هیات مدیره تعاونی فرهنگیان بخشمون هست سه روز پیش حدود 450 تا از این بسته ی کالایی براشون فرستادن که متخص فرهنگیان منطقه بود با امار دقیق ولی بدبختانه هجوم مردم به بخشداری و ضعف مفرط بخشدار و فرماندار و ایضا اداره صنعت و معدن و تجارت شهرستان باعث شدکه این 450 بسته به اقشار دیگر مردم هم تعلق بگیره! حالا سوال اینجاست حدود 300 فرهنگی اصلا دریافتی نداشتند و تکلیف بقیه مردم چیست؟اینکه شما نوشتید فروشگاه های فرهنگیان فقط به فرهنگیان خدمات میده اصلا اینطور نیست و پدر رو مجاب کردن که به مردم هم خدمات رسانی کنن! واقعا آیا نمیشد به تعاونی های دیگر منطقه این خدمات رسانی محول بشه و تعاونی فرهنگیان فقط به فرهنگیان خدمت رسانی کنه؟ فحش و بد و بی راه مردم عزیز هم نصیب ما میشه!
  • فرزاد IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    5 1
    خود مردم هم همکاری نمیکنن همه روز اول 6 صبح رفتن دنبال سبد کالا حالا دو روز دیرتر تموم نمیشه که
  • بی نام A1 ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    5 1
    درد مزمن بی فرهنگی عده ای است که فکر می کنند اجناس تمام می شود و جا می مانند. صدا و سیما هم آنها را نشان می دهد که چند ساعت در صف هستند. آخه یکی نیست بگه چه خبرتونه؟ فردا رو ازتون گرفته اند. بعد عده ای پیدا می شوند و می گویند این حق مردم نیست که در صف های طولانی تلف شوند!!!!!!!!!1
  • بی نام A1 ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    3 5
    شان انسانی ما هنگامی پائین آمد که احمدی نژاد نزدیک انتخابات چند هزار تومان سهام عدالت توزیع کرد و یا ... اصلاً توزیع سیب زمینی یادتونه؟!!!!!!!!!!!!!!!
  • بی نام A1 ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    6 1
    منتقدان چرا زود قضاوت میکنند این طرح در خیلی از کشورها اجراشده من جمله آمریکا البته بایک روش نوین تری که موجب کنترل تورم شده است یقینا تزریق پول بین مردم باعث تورم میشود که کنترل آن قابل مهار نیست.انشالله این طرح در دوره های بعدی مدیریت بهتری پیدامیکند
  • عطا IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    4 2
    تعجب میکنم که چرا از تجربه اول انقلاب درس نمیگیریم هم رایانه دادن خطا است و هم سبد کالا ای هم تحقیر مردم است که خودشان هم نمیفهمند شاید هم قصد سر مردم را میخواهند بند کنند
  • بی نام A1 ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    7 1
    گند زده با این سبد کالایش
  • کارمند رفاه IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    2 0
    با سلام. من خودم کارمند یکی از فروشگاه های رفاه استان گیلان هستم. متاسفانه در این چند روز با ازدحام بیش از حد مردم مواجه بودم. متاسفانه دولت نتونسته در ابتدا بستر مناسب فراهم کنه و اطلاع رسانی دقیقی انجام بده تا از اخلال در نظم هم کاسته بشه و فقط و فقط ما رو درگیر کرده با مردم
  • ملت ایران IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    10 1
    اینم از دولت تدبیر و امید !!!!!!!!!!
  • بی نام IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    10 1
    من از سایت خبر انلاین خواهش میکنم عکس های ماه رمضان پارسال که به خاطر مرغ چه مصیبتی سر مردم اومد و سوژه طنز cnn شدیم رو در سایت بگذارید چون بعضی ها داره یادشون میره زمان احمدی نژاد چه بر سر مردم اومد
  • فیض US ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    6 1
    نیت دولت خیر ولی اجرا ضعیف ....
  • بی نام EU ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    7 1
    پس چرا حرفی از اون دو نفر کشته شده نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • میزان A1 ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    1 6
    اقا مگر نگفتن مرغ 4 کیلو پس چرا نمیکشند و به مردم نمیدهند ما گرفتیم 3کیلو و 600 گرم بود یک مرغ بزرگ و یک مرغ کوچک اینها که دارن پخش میکنند الباقی این کم دادن را چه کار میکنند ؟ ....... بابت خدمات برمیدارند ؟ ...... یا کم فروشی میکنند ؟ ...... لطفا رسیدگی شود
  • ایرانی GB ۰۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    10 0
    مردم به تحقیر شدن عادت کردن
  • سینا IR ۰۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    11 0
    وقتی دیدم که به من کارگرسبدخانواده بایدتعلق میگرفته(که نگرفته)ولی به صاحب خونم یافامیل عضونیروهای نظامی که سه طبقه داره وماشین،متوجه شدم ادمای بدبخت فقط وقت رای دادن جز آمارحساب میشن!
  • تنفس IR ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    5 0
    آقای روحانی استراتژی اقتصادی یارانه دادن را صدقه دادن به مردم خوانده بودند حال آنکه در کشور های پیشرفته هم رسم بر این است. الآن ایشان فکر نمیکنند که همان صدقه دادن را هم وارد ماجرای شمول و عدم شمول کرده اند. هم سیاست احمدی نژاد سیاستِ حرف بود هم سیاست روحانی و هم سیاست خاتمی فقط سیاست هاشمی عمل بود که ما از عمل ایشان هم خیری ندیدم خبر خانِ دموکرات بشمار ببین ای چندمین کامنته منه که سانسور میکنی
  • بی نام EU ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    6 0
    نظام توزیع کشور مشکل دارد چون شرکتهای توزیعی در بورس نیستند و فروشگاه های زنجیره ایی بزرگ در بورس نیستند .
  • رستمی A1 ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    1 1
    سلام. لطفا توضیح دهید سنجش سبد کالا بر چه اساسی هست من قشر ضعیف جامعه خونه ندارم مستاجر هستم کارگر سر 4 راه هستم نه بیمه نه شغل درست حسابی دارم چطور به ما سبد یارانه تعلق نمیگیرد ضمن مدرک لیسانس دارم بیکارم
  • بی نام EU ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۸
    1 0
    تا شرکتهای توزیعی بزرگ و سهامی عام پذیرفته شده در بورس نداشته باشیم تا اینها شفاف کار نکنند وضع توزیع خرابه و یه عده سوء استفاده می کنند و همه مردم هم ناراضی هستند
  • م IR ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    1 0
    اگه مردم برای گرفتن سبد کالا در روز های اول هجوم میارن این نشونه ی اینه که مردم مظلوم ما چقدر از نظر معشتی ضعیفن نه این که عجله دارن شما یه عده ای بی دردی هستید که چون وضعتون خوبه اینطور قضاوت می کنید در ضمن کالاهای بنجلی که به مردم میدن دردی رو از این مروم بی چاره دوا نمیکنه مرغاش ماله 8 ماه پیشه اگه دولت خیلی دلسوزه مردمه اون کالاهای لوکسی که مسئولین دارن رو به مردم ضعیف ما بده با تشکر