وزیر خارجه ایران گفت: اختیار و انتخاب مردم در انتخابات ریاست جمهوری نشان ‌دهنده احترام به حقوق بشر در ایران است.

صبح امروز (سه‌شنبه) محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان با کارل بیلدت، همتای سوئدی خود در تهران دیدار و گفت‌وگو کرد. ظریف در نشست خبری پس از دیدار دو جانبه درباره وضعیت حقوق بشر در ایران گفت: فکر می‌کنم هر کشوری می‌بایست مسوول کارهای خود در زمینه حقوق بشر باشد. به ویژه در حوزه قدرت میان قوه قضاییه و قوه مقننه حرکت‌هایی در این زمینه انجام می‌گیرد. در کشور ما نیز این گونه است.

اهم اظهارات وزیر امورخارجه در ادامه به نقل از ایسنا می آید:

* با توجه به آن چه که گفته شد در مقایسه با کشورهای دیگر ما توانستیم اقتدار و توان را میان دو ریاست جمهوری تغییر دهیم. در واقع تغییر ریاست جمهوری از طریق فرایند دموکراتیک انجام گرفت و بسیار موفقیت‌آمیز بود. اتفاقی که در منطقه بسیار نادر است. چرا که در برخی از کشورها مداخلاتی در این باره انجام می‌گیرد.

* در انتخابات سال گذشته درصد بالایی از مردم ایران شرکت کردند. دلیل آن هم قوه اختیار و انتخابی بود که مردم داشتند. این مساله نشان از حقوق بشر و احترام به آن است. می‌توانیم اطمینان خاطر بدهیم که در این مسیر حرکت خواهیم کرد و امیدواریم همین طور باشد.

*(درباره موضوعات مطرح شده در مذاکراتش با وزیر خارجه آمریکا و اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر این که به ایران گفته‌اند که به تحریم‌ها علیه ایران ادامه می‌دهند) در مذاکراتی که با وزیر خارجه آمریکا در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ انجام شد بیش‌تر بحث ما درباره نحوه ادامه مذاکرات و رسیدن به توافق جامع بود. آقای کری در این دیدار تاکید کرد که دولت آمریکا در پیگیری موضوع جدی است و به آن متعهد است و می‌خواهد کار را به نتیجه برساند. او به نگرانی‌ها که در داخل آمریکا مطرح می‌شود اشاره کرد که یکی از آن‌ها این بود که در داخل آمریکا نگران هستند که با این توافق اولیه تحریم‌ها در حال فروریزی است.

* ما این را می‌بینیم که این نگرانی در بین آمریکایی‌ها وجود دارد البته ما اعتقاد داریم که این تحریم‌ها از ابتدا غیرقانونی و غیرسازنده بوده است و کمکی به حل موضوع نکرده است. بارها تاکید کرده‌ایم که نتیجه تحریم‌ها 18 هزار سانتریفیوژی بوده است که اضافه شده است و در واقع افزایش بدبینی مردم ایران نسبت به سیاست‌هایی بوده که باعث شده حتی خرید غذا و دارو توسط مردم و شرکت‌های ایرانی با موانع روبه‌رو شود.

* در دیدار با کری تاکید کردم تحریم‌ها غیرقانونی و بی‌نتیجه است و باید از زوایه دیگری به این مشکل از سوی آمریکا نگریسته شود. آمریکا باید به دنبال حل موضوع باشد و نه به دنبال فشارها بر ایران.

*در دیدارم با وزیر خارجه آمریکا تاکید کردم که ضروری است آمریکا به متونی که درباره آن توافق می‌کنیم متعهد بماند. متونی که بر آن توافق می‌کنیم آن‌هایی است که مورد تایید دو طرف است؛ باید به آن متعهد باشیم نه این که متون ثالثی را منتشر کنیم و بخواهیم آن را مبنا قرار دهیم. در حالی که از نظر واقعی و حقوقی آن متون مبنایی ندارد. آن چه که امروز اجرا می‌شود توافق مشترکی است که 24 نوامبر در ژنو به نام "برنامه اقدام مشترک" به آن دست یافتیم و بعد از آن هم تفاهم‌هایی برای اجرای آن انجام شد که هیچ نسبتی اصلا با اسنادی که از سوی کاخ سفید منتشر شد ندارد. من احساس کردم برای این که از این فرصت برای اعتمادسازی و یا حداقل کاستن از بی‌اعتمادی‌های چند دهه گذشته استفاده شود لازمه‌اش این است که دو طرف به متونی که توسط مذاکره‌کنندگان مورد توافق قرار گرفته است پایبند باشند و بی‌جهت متن‌های دیگری را منتشر نکنند و مبنا قرار ندهند.

* امیدوارم با شروع مذاکرات در 28 بهمن در جلسه مشترک من و خانم اشتون و هم‌چنین بعد از آن 29 بهمن در جلسه رسمی ایران و 1+5 مذاکرات جدی‌مان ادامه یابد. 18 فوریه وارد مذاکرات جدی برای راه‌حل نهایی خواهیم شد. یک جزء غیر قابل فراموشی راه حل نهایی رفع همه تحریم‌هاست. اگر کسی راجع به این صحبت کند که مذاکرات با حفظ تحریم‌ها ادامه پیدا کند درست نیست. نتیجه مذاکرات باید لغو همه تحریم‌ها باشد و زمینه برای بازی مقول‌تر بین بازیگران در این حوزه ایجاد شود.

*(درباره رفع فیلتر از فیسبوک) این موضوع مساله پیچیده‌ای است؛ عده‌ای هستند که البته اکثریت به شمار نمی‌روند و تاکید دارند که دولت این مسوولیت را دارد که با مسائل غیراخلاقی برخورد کند و باید کنترل‌هایی در این باره باید وجود داشته باشد. به هر حال تفاوت نظرهایی وجود دارد. دولت در حال گفت‌وگو با تمام عناصر است. امیدواریم مکانیزم‌های داشته باشیم که بتوانیم به اطلاعات دسترسی داشته باشیم و در عین از اصول اخلاقی هم حفاظت شود.

*(درباره موضوعات مربوط به حقوق بشر با وزیر خارجه سوئد گفت‌وگو کرده است) تبادل نظر خوبی در زمینه حقوق بشر بین دو هیات انجام شد البته ما در دیدگاه‌ها ونحوه پیگیری موضوعات حقوق بشری تفاوت‌هایی داریم احساس می‌کنم گفت‌وگو درباره حقوق بشر زمینه را برای هم‌فکری و فهم مشترک بیش‌تر فراهم می‌کند و می‌توانیم از این فهم مشترک برای پیشبرد اهداف انسان‌دوستانه استفاده کنیم. امیدوارم گفت‌وگوهای حقوق بشری بین ما و سوئد و هم‌چنین بین ایران و اتحادیه اروپا بتواند زمینه را برای تفاهم بیش‌تر در این حوزه مهم فراهم کند و اختلاف دیدگاه‌ها را کم‌تر کند و امکان پیگیری موضوع حقوق بشر فراتر از چارچوب‌های سیاسی و بهره‌برداری سیاسی از این موضوع مهم انسانی را فراهم کند.

2929

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 336630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    11 1
    به امید خدا. انشالله که مانع تراشیهای مخالفان در هر دو طرف مشکل غیرقابل حلی رو به وجود نیاره. دکتر ظریف به راستی تا الان مقتدرانه از حقوق مردم ایران دفاع کردند و در عین احترام تونستند بار دیگه چهره درستی از ایران نشون بدهند. بپذیریم که مذاکره کنندگان آمریکایی هم به همون اندازه زیر فشار مخالفان هستند که مذاکره کنندگان ما. این صحبت آقای کری یک قدم مثبته و هر یک قدم مثبتی، حتی کوچک قابل تقدیره.
  • ظریف A1 ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    2 1
    واقعا که شما فقط لیاقت دبیرکل سازمان ملل را دارا هستید.نام ایران کوروش رو زنده کرده اید.تشکر
  • بی نام IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    1 0
    از اخبار هسته ای خسته شدیم سراپا تناقض، این مذاکرات چرا اینقدر دچار هرج و مرج است؟ مسائل حقوق بشر یا مسائل نظامی مثل موشکهای بالستیک وسط این مذاکرات به اصطلاح هسته ای چه جایگاهی دارد در جایی که نمایندگانی از منافقین پس سر شرمن نشسته اند این مذاکرات به چه معناست؟ به چه حقی حامیان تروریست از ما خرده میگیرند؟باید در مجلس طرحی تصویب شود که اگر آمریکا به مسائل نظامی و موشکی یا حقوق بشر ایران ورود کرد دولت ملزم به ترک مذاکرات است. ما موظف به شفاف سازی هسته ای هستیم نه شفاف سازی اسرار نظامی به چه حقی درباره مسائل نظامی ایران به خود اجازه ورود می دهند.ایران مستعمره آمریکا نبوده و نیست ایران نوکر گوش به فرمان امریکا نبوده و نیست. کارشکنی امریکا پایان ناپذیراست.