چند روز پیش، خبرگزاری خبرآنلاین مطلبی منتشر کرد با این عنوان که «فقرا هر روز فقیر تر می شوند». هرچند که این موضوع جنبه های وسیع تری دارد و در چند مطلب جداگانه قابل بررسی است، اما در این مطلب، قصد دارم به یکی از جنبه های مهم آن، که تأثیر قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی بر حقوق کارکنان و بازنشستگان است بپردازم.

چند روز پیش، خبرگزاری خبرآنلاین مطلبی منتشر کرد با این عنوان که «فقرا هر روز فقیر تر می شوند». هرچند که این موضوع جنبه های وسیع تری دارد و در چند مطلب جداگانه قابل بررسی است، اما در این مطلب، قصد دارم به یکی از جنبه های مهم آن، که تأثیر قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی بر حقوق کارکنان و بازنشستگان است بپردازم. این جنبه از موضوع از آن جهت اهمیت دارد که کارکنان و بازنشستگان دولت در مجموع حدود 2.5 میلیون نفرند و غالباً هر کدام نان آور یک خانواده اند. به یاری خدا، در قسمت های بعدی این موضوع درباره سایر اقشار جامعه بررسی خواهد شد.فقرا

برمبنای قانون مدیریت خدمات کشوری (ماده 125)، دولت باید هر سال حقوق کارکنان و بازنشستگان را به اندازه نرخ تورم افزایش دهد. دولت در لوایح بودجه سالانه بودجه معینی را برای افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان خود پیش بینی می کند و در صورت تصویب مجلس، افزایش ها را باید تا سقف همان بودجه مصوب انجام دهد.

به بیان ساده تر، مبلغ معینی پول در اختیار دولت قرار می گیرد که باید آن را بین کارکنان و بازنشستگان تقسیم کند تا قدرت خریدشان در برابر تورم حفظ شود. بازهم طبق قوانین، حقوق کارکنان و بازنشستگان کف و سقف معینی دارد که برای سال 1392، کف آن حدود چهارصد و هفتاد هزار تومان و سقف آن هفت برابر، یعنی حدود سه میلیون و سیصد هزار تومان است. ما در این بحث کف آن را حدود 5 میلیون ریال و سقف آن را 35 میلیون ریال در نظر می گیریم.

فرض کنید که برای توزیع بودجه بین کارکنان و بازنشستگان سه گزینه پیش روی دولت است. اول: به همه مبلغی یکسان (برابر) بدهد. دوم: به کم درآمدها بیشتر و به پردرآمدها کمتر بپردازد. سوم: به پردرآمدها بیشتر و به کم درآمدها کمتر پرداخت کند. ممکن است از نظر شما گزینه سوم اصلاً قابل قبول نباشد، اما من می خواهم نشان دهم که نتیجه مصوبات مجلس و عملکرد دولت در سال های گذشته، گزینه سوم بوده است.

دولت هرسال حقوق ها را با یک ضریب (درصد) یکسان افزایش داده است. فرض کنیم همه سطوح حقوق و مزایا با ضریب 10 درصد رشد داده شود. در این صورت فردی که حقوق او 5 میلیون ریال است، 50 هزار تومان و کسی که حقوقش 35 میلیون ریال است، 350 هزار تومان اضافه تر دریافت می کند و فاصله درآمدی آنها نسبت به قبل به میزان 300 هزار تومان بیشتر می شود.

اکنون می خواهیم به اعداد واقعی بازگردیم. در سال های 1388 تا 1392، نرخ رشد حقوق و مزایای کارکنان و بازنشستگان دولت به ترتیب 9% ، 6% ، 10% ، 15% و 20% بوده است. این افزایش ها که برای همه سطوح درآمدی یکسان اجرا شده، فاصله درآمد سالانه بین حداقل و حداکثر حقوق را از حدود 21 میلیون تومان به 34 میلیون تومان رسانده و بین سایر سطوح درآمدی هم به همین نسبت فاصله ایجاد کرده است.

به بیان دیگر، در سال 1388، افراد واقع در سقف رسمی حقوق، سالانه حدود 21 میلیون تومان بیشتر از افراد حداقل بگیر دریافت می کردند و در سال 1392 حدود 34 میلیون تومان بیشتر دریافت می کنند. همین وضعیت در مورد سایر سطوح درآمدی نیز با اختلاف در مبلغ، صادق است. در واقع، فرمول منتخب مجلس و دولت، شکاف درآمدی بین فقیر و غنی را افزایش داده است.

اگر به خاطر بیاورید که هدف اصلی دولت و مجلس از افزایش حقوق ها، حفظ قدرت خرید و کاهش آسیب پذیری خانوارها در برابر تورم بوده است، می توانیم ادعا کنیم که فرمول ضریب یکسان برای افزایش حقوق های ماهانه برخلاف هدف اصلی عمل کرده است. چرا که افزایش شکاف درآمدی بین افراد پردرآمد و کم درآمد، آثار تورم بر خانوارهای کم درآمد را بیشتر می کند، کالاهای مصرفی را به سمت خانوارهای پردرآمد سوق می دهد و با افزایش سطح رفاه در قشر ثروتمند، احساس فقر و تبعیض و بی عدالتی در قشر متوسط جامعه را گسترش می دهد.

چه باید کرد؟

اختلاف بین حقوق و مزایای کارکنان دولت، تا هنگامی که بر مبنای شایستگی قانونی، یعنی میزان تجربه، تحصیلات، کارآمدی و مانند آن باشد، قابل قبول است. این اختلاف درآمد تبعیض نیست و به آن "نابرابری موجه" می گوییم. اما اختلافی در نتیجه فرمول های رشد تصاعدی ایجاد می شود، برمبنای شایستگی نیست و بنابراین، غیرعادلانه است.

برای اینکه این اختلاف ها عادلانه و موجه باقی بماند، در دهه های گذشته، به جای درصد رشد یکسان، از فرمول "تلفیقی از درصد و مبلغ ثابت" استفاده می شد. هرچه درصد کمتر و مبلغ ثابت بیشتر باشد، به نفع افراد کم درآمد است و به عکس.

بنابراین، هرگاه فاصله ها به نحو غیرقابل قبولی زیاد شده باشد، (مانند وضع موجود)، برای تعیین فرمول رشد سالانه حقوق ها باید از "درصد پایین و مبلغ ثابت بیشتر" استفاده شود و هرگاه فاصله ها منطقی شد، این فرمول نیز باید به همان نسبت تنظیم شود.
هنر دولت و مجلس این است که با در نظر گرفتن کل اعتبارات موجود، مناسب ترین فرمول را با این روش تعیین کنند تا به عدالت و انصاف نزدیک تر باشد. امیدوارم در تصویب و اجرای قانون بودجه سال 1393 این پیشنهاد مورد توجه نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و مقامات محترم دولت قرار گیرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 336621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • باقر IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    3 1
    نگارنده توجه داشته باشند مثلا مستمری بگیر تامین اجتمایی که بیشتر از حداقل مستمری دریافت میکند درطول خدمت بیشتر حق بیمه پرداخت کرده لذا براساس قانون بیشتر مستمری باید دریافت کند اگر بصورت یکسان ویا تلفیقی افزایش دستمزد سالانه تعلق بگیرد خلاف عدالت میباشد وهمچنین خلاف قانون تا مین اجتمایی است جبران حداقل بگیران میبایست بودجهای جداگانه وآنهم بصورت غیر نقدی باشد
    • م کریمی A1 ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
      4 1
      به نظر می رسد جنابعالی از مقررات تأمین اجتماعی اطلاع دقیق ندارید. فرمولی که پیشنهاد شده حاصل تجربه های تأمین اجتماعی است و تا پیش از سال 1384 در آن سازمان همین گونه عمل می شده است. این فرمول منطبق بر اصل بازتوزیع درآمدها و تأمین عدالت عمودی و افقی در درون سیستم بیمه است که در اغلب نظام های بیمه اجتماعی اجباری در جهان عمل می شود.
  • بی نام EU ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    4 4
    فرقي بين يك باز نشسته با بنج نفر عايله ويك نفر مستمري بگير تنها هم بايد مد نطر قرار كيرد
    • کریمی A1 ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
      4 2
      بحث ما صرفاً یک بحث علمی و بیمه ای است. در این چارچوب ، هرکس متناسب با حقوقی که در زمان اشتغال داشته، حقوق دریافت می کند. فقط برای حفظ عدالت و کاهش نابرابری، افرادی که حقوق شان کمتر از حداقل قانونی باشد، تا سطح حداقل افزایش می یابد و در مقابل، حق های بالا به طور جزئی و نامحسوس تعدیل می شود.
  • بینام IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    10 0
    باز نشسته خیلی وقت است که فراموش شده.!!!
  • بی نام A1 ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    3 0
    جهت اطلاع : در شرکت نفت یک فرمولی هست که برای تعدیل ضرایب افزایش حقوق آندسته از پرسنلی که حقوق پایین تر میگیرند بکار میرود ، یعنی اگر در یک سال 20 درصد به حقوق همه اضافه شود ، طبق این قانون حقوق کارمندهای ردیف پایین نیز یک ضریب دیگر میگیرد تا عقب نمانند .
    • بی نام A1 ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
      2 1
      این فرمول فقط حقوق های پایین را ترمیم می کند و موقعی کاربرد دارد که شما کمبود منابع نداشته باشید. منظور از این بحث، نزدیک کردن سطوح درآمدی از طریق کنترل رشد حقوق های بالا و رشد بیشتر حقوق های پایین است به نحوی که با کمبود منابع روبرو نشویم.
  • بی نام IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    8 0
    خدایا به من بازشسته رحم کن وروزی مرا به دست خود پرکن
  • بی نام A1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    8 2
    فکری به حال بازنشسته مستمری بگیر مستاجر با خانوار 5 نفره داشته باشید
  • بی نام IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    1 0
    خانمی هستم با 24 سال سابقه و 53 سال سن حکم امسالم یک میلیون و نود هزار تومان و سال گذشته 877 هزار تومان می خواهم بازنشسته شوم می گویند حقوقت می شود 700 هزار تومن (خدمات درمانی) آیا بعد از این همه سال باید چنین حقوقی دریافت کنم؟
    • بی نام A1 ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۲
      2 0
      حقوق بازنشستگی هرکس برمبنای میانگین حقوق او (که از ان حق بیمه کسر شده) در 24 ماه آخر خدمت محاسبه می شود. می توانید خودتان به طور تقریبی حساب کنید. البته شرایط سن و سابقه در هر صندوق برای بازنشستگی فرق دارد.