۰ نفر
۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۰

ایسنا نوشت:

برخی از اسناد جداگانه‌ای که از سوی دادستان‌های مسوول پرونده فساد در دولت ترکیه تهیه شده‌ است، از اقدامات غیرقانونی و روابط میان نخست‌وزیر ترکیه و همچنین یکی از وزرای سابق و برخی از تاجران فاسد پرده برمی‌دارد.
به نوشته روزنامه تودی زمان، پایگاه‌های خبری ترکیه به اسامی این دادستان‌ها اشاره‌ای نکرده‌اند اما این دادستان‌ها احتمالا دادستان‌هایی هستند که تحقیقات ضد فساد را که پای رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه و همچنین پسرانش را به فهرست مجرمان باز کرد، انجام دادند. این دادستان‌ها اخیرا از سمت خود کنار گذاشته شده و به سمت‌های دیگری منتقل شده‌اند.
سند نخستی که منتشر شده، عمدتا بر فعالیت‌های رجب طیب اردوغان و لطیف توپباش، یکی از بازرگانان ترکیه متمرکز است. این سند از این تاجر ترکیه به عنوان رهبر یک "گروه مجرمانه" یاد می‌کند.

طبق این سند، این تاجر متهم است به اینکه در مناقصه‌ها تقلب کرده، به دادن و گرفتن رشوه مشغول بوده و همچنین در ساخت و ساز در مناطق محافظت شده از سوی سازمان محیط زیست به صورت غیرقانونی دست داشته است. روابط نزدیک میان این تاجر و اردوغان به گروه وی کمک کرده تا به آسانی فعالیت‌های غیرقانونی خود را اجرا کند.

ماه گذشته ادعاهایی مطرح شد مبنی بر اینکه اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در ازای کاستن از محدودیت‌های ساخت و ساز در منطقه محافظت شده «اورلا» در «ازمیر» دو ویلا دریافت کرده است.

بر اساس مکالمات تلفنی که در رسانه‌ها گزارش شد، توپباش خواهان ساخت هشت ویلا در روستای زیتینلی در اورلا بوده اما به علت آنکه این منطقه یک منطقه محافظت شده زیست محیطی «سطح یک» بوده، مجوز دریافت نکرده است.

بر اساس این سند، این تاجر از نخست‌وزیر ترکیه خواسته این منطقه را به یک منطقه محافظت شده «سطح سه» تغییر دهد تا وی بتواند مجوز مورد نیاز خود را برای ساخت و ساز دریافت کند. نخست‌وزیر ترکیه ظاهرا به این تاجر کمک کرده و در ازای کمکش دو ویلا دریافت کرده است.

همچنین این سند تاکید کرد که اردوغان بیرقدار، وزیر محیط زیست و برنامه‌ریزی شهری ترکیه و عثمان اییمایا، رئیس سازمان محافظت از میراث طبیعی و شهموس گونایدین، فرماندار منطقه اورلا در فرآیند تغییر محدودیت‌های منطقه‌ای در زیتینلی ایفای نقش کردند.

بر اساس این سند، مجموعا 130 هزار لیر ترکیه به چند استاد دانشگاه داده شده تا یک گزارش گمراه‌ کننده درباره این منطقه به منظور تغییر سطح زیست محیطی آن منتشر کنند.

این سند همچنین عنوان کرد که در یک طرح 800 هزار لیری دیگر یک اقامتگاه تابستانی برای نخست‌وزیر ترکیه در نزدیکی زیتینلی قرار است ساخته شود و پیمانکاران این طرح به دنبال تکمیل آن تا ماه مه سال جاری هستند.

نخست‌وزیر ترکیه قصد دارد تعطیلات تابستان را در این اقامتگاه بگذراند و همچنین قرار است اطراف آن را سیم خاردار بکشد تا نخست‌وزیر ترکیه در طی اقامتش در این محل با مزاحمت روبرو نشود.

بر اساس یک سند دیگر بینالی یلدیریم، وزیر سابق ارتباطات، امور دریایی و حمل و نقل ترکیه که در حال حاضر کاندیدای تصدی شهرداری شهر ازمیر است، در برخی مناقصه‌های وزارتخانه خود تقلب کرده و به برخی از تاجران برای به دست آوردن مناقصه‌ها در ازای دریافت رشوه کمک کرده است.

این سند متمرکز بر ادعای مربوط به تقلب در مناقصه‌ها در این وزارتخانه و همچنین ادعای تقلب و تخلف در جریان فروش شرکت رسانه‌ای «تورکواز» است که شامل روزنامه صباح (متعلق به پسر اردوغان) و همچنین شبکه ای‌تی‌وی می‌شود.

این سند همچنین عنوان کرد که یلدیریم خواهان دریافت کمیسیون 10 درصدی از بازرگانان در ازای کمک به آن‌ها به منظور برنده شدن مناقصه‌های وزارت تحت امر خود است.

از طرف دیگر بلال اردوغان، پسر نخست‌وزیر ترکیه بر اساس این سند بر فرآیند رشوه‌خواری نظارت داشته است و مناقصه‌های ساخت راه ‌آهن در ترکیه به این بازرگانان داده شده است و این افراد 300 میلیون دلار برای برنده شدن در مناقصه‌ها پرداخت کرده‌اند. این فعالیت‌ها صراحتا نشان دهنده دست داشتن یلدیریم در رشوه‌خواری و تقلب در مناقصه‌ها هستند.

این سند همچنین عنوان کرد که پولی که از جانب این تاجران به دست ‌آمده به ساختمان شرکت هولدینگ چالک که گروه رسانه‌ای تورکواز به آن تعلق دارد، منتقل شده است.

دادستان‌ها عنوان کردند که پول منتقل شده به ساختمان هولدینگ چالک احتمالا برای ایجاد یک گروه رسانه‌ای جدید که به عنوان گروه هولدینگ زیرو معرفی شده، استفاده شده است و قرار است یک تاجر به نام عمر فاروق کلیاونجو در صدر این گروه جدید قرار گیرد.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 336582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    3 1
    خب معلومه که خبردار بوده ولی هر کس حرفی میزد یا بزنه که فساد رو افشا کنه توسط اردوغان اخراج میشه البته اگه قدرتش رو داشت به اخراج بسنده نمیکرد و ...!