ایسنا نوشت:

در حالی که تلاش‌های بین‌المللی برای از بین بردن سلاح‌های شیمیایی سوریه از برنامه‌ زمانی جا مانده است، کمپین مشابهی با حمایت آمریکا به صورت محرمانه در لیبی انجام شد و با موفقیت آخرین بخش از سلاح‌های شیمیایی لیبی را از بین برد.

 به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، طی سه ماه گذشته آمریکا و لیبی به صورت محرمانه آنچه که دو طرف آخرین بخش از سلاح‌های شیمیایی متعلق به حکومت معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی تلقی می‌کردند، از بین بردند. آن‌ها بدین منظور از یک تکنولوژی موسوم به تکنولوژی «اجاق قابل حمل» برای از بین بردن صدها بمب و گلوله خمپاره پر شده با گاز سمی خردل استفاده کردند.

مقامات آمریکایی نگران بودند که این سلاح‌ها ممکن است به دست صدها تن از تروریست‌های فعال در لیبی بیفتد. این تلاش‌ها همچنین به استفاده از این تکنولوژی در طرح بسیار بزرگتر از بین بردن سلاح‌های شیمیایی در سوریه کمک کرد.

از ماه نوامبر تاکنون مقاطعه‌کاران آموزش‌دیده در آلمان و سوئد، در کشور لیبی با پوشیدن لباس‌های ایمنی در یک سایت به شدت محافظت شده در یکی از مناطق دور افتاده صحرای لیبی واقع در 400 مایلی جنوب شرق طرابلس به از بین بردن سلاح‌های شیمیایی لیبی اقدام کرده‌اند. در این منطقه افراط‌گرایان وابسته به القاعده در حال به دست آوردن نفوذ و قدرت هستند.

به گفته مقامات ‌آمریکایی، آخرین گلوله شیمیایی زرادخانه لیبی در تاریخ 26 ژانویه نابود شد. مقامات آمریکایی و همچنین کارشناسان تسلیحاتی بین‌المللی و آمریکایی، از بین بردن زرادخانه شیمیایی لیبی را به عنوان یک نقطه عطف ستایش کردند.

با این وجود این، بخشی از سلاح‌های لیبی که دو تُن برآورد شده بسیار کمتر از 1300 تن سلاح‌ شیمیایی سوریه است که برای نابودی در نظر گرفته شده است.

کارشناسان تسلیحاتی بین‌المللی و آمریکایی اظهار می‌گویند که لزوم استفاده از تکنولوژی موثر و قابل حمل استفاده شده برای سلاح‌های شیمیایی لیبی تبدیل به الگویی برای این برنامه در سوریه شده است.

برای دولت انتقالی نه چندان پایدار لیبی اینگونه همکاری با کشورهای غربی در زمینه مسائل امنیتی یک مساله حساس است و رهبران این کشور برای از بین بردن تهدیدهای داخلی نیازمند کمک هستند اما در عین حال با چنین اقداماتی متهم به سازشکاری بر سر حاکمیت ملی می‌شوند.

مقامات امنیتی لیبی در پاسخ به تلاش‌های آمریکا برای از بین بردن سلاح‌های شیمیایی این کشور قاطعانه این مساله را رد کرده‌اند.
 یکی از این مقامات که نام خود را فاش نساخت، به صورت کلی این عملیات را تایید کرد. اما مقامات لیبی به تماس‌های تلفنی در این زمینه پاسخ ندادند.

فرآیند از بین بردن سلاح‌های شیمیایی لیبی اوایل سال 2004 با اقدام دولت معمر قذافی در واگذاری یک بخش بزرگ از زرادخانه شیمیایی و فناوری هسته‌ای این کشور به آمریکا، انگلیس و مقامات بین‌المللی آغاز شد. پیش از آنکه جنگ داخلی در لیبی آغاز شود لیبی تقریبا نیمی از این زرادخانه را از بین برده بود.

سازمان‌های جاسوسی غربی از نزدیک فرآیند نابودسازی را در صحرای لیبی تحت نظر داشتند تا تضمین کنند این زرادخانه به دست شبه‌نظامیان نمی‌افتد. پنتاگون و یکی از آژانس‌های آمریکایی به نام آژانس کاهش تهدید دفاعی از یک شرکت آمریکایی به نام شرکت پارسونز واقع در کالیفرنیا برای همکاری با لیبی به منظور ایجاد سایت مخصوص از بین بردن سلاح‌های شیمیایی لیبی که در جنگ داخلی از بین رفته بود، استفاده کردند.

این در حالی است که به گفته مقامات، مواد شیمیایی ذخیره شده در کانتینرهای این سایت به طرزی قابل توجه دست نخورده بوده و مهر و موم بازرسی ‌آن‌ها شکسته نشده بود و همه این مواد اکنون از بین رفته‌اند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 336410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =