عصر ایران نوشت:

وزیر خارجه آمریکا در دیدار دوجانبه با ظریف خواستار گفتگو درباره سوریه شده است اما ظریف از این اقدام خودداری کرده است.

بنا به گزارش رویترز، جان کری وزیر خارجه آمریکا در دیدار با همتای ایرانی اش محمدجواد ظریف از تهران برای پایان دادن به درگیری ها در سوریه، کمک کند.

یک مقام ارشد در وزارت خارجه آمریکا گفت که جان کری وزیر خارجه آمریکا در ملاقات با همتای ایرانی اش محمد جواد ظریف، نگرانی خود را از تاخیر در انتقال سلاح شیمیایی سوریه به بندر لاذقیه این کشور و وضعیت انسانی در سوریه به ویژه در مناطق محاصره شده ابراز کرد.

وی ادامه داد: کری از ایران خواست بشار اسد رئیس جمهور سوریه را به ایفای نقش مثبت برای پایان دادن به درگیری های مستمر در سوریه ترغیب کند اما ظریف به کری توضیح داد که او از اختیارات لازم برای سخن گفتن درباره سوریه برخوردار نیست.

این مقام وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: کری به ظریف اهمیت گفتگوی دوجانبه با نیت صادقه و پایبندی ایران به تعهداتش براساس توافق ژنو را تاکید کرد.

ظریف نیز درباره سخنانش در دیدار با کری گفت: اگر در تبدیل توافق موقت به توافق دائمی شکست بخوریم چنین اتفاقی یک فاجعه است.

موضوع اصلی گفتگوی ظریف با کری نیز مذاکرات ایران و گروه 1+5 در روز 18 فوریه در وین برای دست یابی به توافق دائمی درباره برنامه هسته ای تهران است. دو طرف قبل از این در مذاکرات ژنو به توافق موقت و 6 ماهه ای دست یافته بودند.

ظریف در نشست مونیخ گفت: آنچه که می توانم درباره مذاکرات جدید با 1+5 بگویم این است که ما با اراده سیاسی و حسن نیت به این مذاکرات می آییم تا بتوانیم به توافقی دست یابیم. این احمقانه است که تنها برای 6 ماه، سازش کنیم.

وزیر خارجه ایران پس از دیدار با کری اظهار داشت: این یک فاجعه برای همه خواهد بود که روندی را آغاز کنی و سپس ناگهان آن را در مدت 6 ماه به پایان برسانی.

وی افزود: در برابر ایران و غرب فرصت تاریخی برای بهبود روابط وجود دارد. به نظرم ما نیازمند استفاده از این فرصت هستیم.

یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی هم در نشست مونیخ گفت: باید ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته ای ایران توضیح داده شود. آژانس می خواهد مسئه مقدارهای کوچک پلونیوم 210 که توسط راکتور تحقیقاتی تهران تولید شده توضیح داده شود. می توان از پلونیوم برای کاربردهای غیرنظامی مانند باتری های هسته ای یا به عنوان منبعی برای نیوترون و تولید بمب اتمی استفاده کرد.
29220

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 336405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • متین A2 ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    0 2
    این جمله اگر صحیح باشد خودزنی سیاسی است: ظریف نیز درباره سخنانش در دیدار با کری گفت: اگر در تبدیل توافق موقت به توافق دائمی شکست بخوریم چنین اتفاقی یک فاجعه است. چراکه توافق دائمی با آمریکا که با ایران مشکلات بنیادین دارد تقریباً محال است. و بهتر است این موضوع بصورت صفر و یک دیده نشود