تسنیم نوشت:

وزیر خارجه سوئد با تاکید بر اینکه غرب در گذشته فرصت های زیادی را برای حل مناقشات اتمی با ایران از دست داده بر لزوم اعتماد سازی متقابل در مذاکرات هسته ای تاکید کرده و پس گرفتن دعوت از تهران برای شرکت در ژنو۲ را خطا دانست.

" کارل بیلدت" وزیر امور خارجه سوئد در گفتگو با روزنامه اتریشی " دی پرسه" ابراز اطمینان کرد که یک توافق هسته ای نهایی با ایران به دست خواهد آمد.

وی در بخش دیگری از این گفتگو این پرسش را مطرح کرد که آیا ایران می تواند به ما اعتماد کند؟ یک بی اعتمادی متقابل بزرگ بین طرفین وجود دارد که ابتدا باید برطرف شود تا صداقت به وجود آید.

وزیر امور خارجه سوئد در ادامه اظهار داشت که ما برخی فرصت ها را بخصوص در سال 2003 و زمانی که واقعا زمینه توافق وجود داشت و حتی بعد از آن از دست داده ایم. حالا البته با توجه به توافق موقتی ژنو فرصت قابل توجهی به وجود آمده است. اگر حسن نیت و اراده در طرفین مذاکره وجود داشته باشد ما می توانیم به یک توافق نهایی و دائمی با ایران دست یابیم.

وی در ادامه گفت که من در هر صورت از طرف رئیس جمهوری ایران و وزیر امور خارجه این کشور اراده بالایی در این راستا می بینم.

وزیر خارجه سوئد در ادامه این گفتگو تصریح کرد که در بین مردم ایران هنوز انتظارات بیشتری در این باره وجود دارد. من فکر می کنم که این مسئله تا حد زیادی به خروجی مذاکرات اتمی ایران با غرب وابسته است. اگر این مذاکرات به پایان موفقی منجر شود بنابراین این مسئله می تواند به گشایش مناسبات با ایران در زمینه های دیگر بیانجامد.

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا اینکه دعوت ایران برای شرکت در مذاکرات صلح ژنو2 پس گرفته شد یک خطا بود گفت: چنین اقدامی واقعا یک خطا بود. برای اینکه به یک توافق صلح آمیز در سوریه دست یابیم باید همه گروه هایی که نقشی را در این زمینه ایفا می کنند در مذاکرات مشارکت داده شوند. این مسئله ای آشکار است که "اخضر ابراهیمی"،  فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه هم چنین اظهار نظری دارد.

2929

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 336383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =