واحدمرکزی خبر نوشت:

مقامات امارات عربی متحده یکشنبه اعلام کردند سفیر قطر در ابوظبی را برای اعتراض رسمی به سخنان یوسف القرضاوی خطیب مصری تبار که دولت امارات را «مخالف با اسلامگرایان »خوانده ، احضار کرده است .

بنابراعلام امارات ، این نخستین بار است که یکی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس که سال 1981 تاسیس شد علنا به یک کشوردیگر عضو این شورا اعتراض می کند.
خبرگزاری رسمی امارات وام تصریح کرد فارس النعیمی سفیر قطر در ابوظبی یکشنبه به وزارت امور خارجه امارات احضار شد .
این منبع اعلام کرد مقامات وزارت امور خارجه امارات اعتراض رسمی به سخنان یوسف القرضاوی را به سبب توهین به امارات عربی متحده به وی ابلاغ کردند.
شیخ قرضاوی جمعه 24 ژانویه با اعلام اینکه امارات عربی متحده« علیه هر حکومت اسلامگرایی است» و «طرفداران چنین حکومتی را به زندان می اندازد» خشم امارات را برانگیخته بود.
این هفته خالد العطیه وزیر امور خارجه قطر سخنان این خطیب مصری تبار را تقبیح و اعلام کرد سخنان او دیدگاه های سیاست خارجی قطر نیست و دیدگاه های قطر از مجاری رسمی ابراز می شود.
وی گفته بود:« روابط قطر با امارات رابطه ای راهبردی در همه زمینه ها است . ما برای برادران اماراتی خود احترام و دوستی قایل هستیم.»
اما انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه امارات یکشنبه از واکنش قطر به این سخنان ابراز دلسردی کرد.
قرقاش گفت:« ما در روزهای اخیر تلاش کردیم این مسئله را از راه های تماس های سطح بالا حل وفصل کنیم اما این تماس ها فقط موجب اظهارات رسمی بود که هیچ واکنش قاطعی را در مخالفت با سخنان قرضاوی که تضمین کند چنین سخنانی دوباره بیان نمی شود، نشان نمی داد.
وی افزود دولت امارات مجبور است به طور رسمی به قطر اعتراض کند که « تدبیری بی سابقه در روابط بین شیخ نشینان خلیج فارس » محسوب می شود.
این وزیر اماراتی در سخنانی که در خبرگزاری وام منتشر شد گفت :« ما تحت هیچ بهانه ای نمی پذیریم که کسی به عزت امارات آسیب وارد کند و به سیاست و ارزش های ما توهین کند.»
دستگاه قضایی امارات عربی متحده در ماه های اخیر دهها تن از اسلامگرایان محلی و مصری را به اتهام توطئه برای تشکیل هسته های اخوان المسلمین محکوم کرده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از ابوظبی ، قرضاوی که از چهره های پنهان اخوان المسلمین محسوب می شود نقش مهمی به ویژه از طریق شبکه الجزیره قطر در سیاست حمایتی دوحه از جنبش های اسلامگرا به ویژه در بهار عربی ایفا کرده است .
روابط بین قطر و دیگر کشورهای خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی و امارات به سبب حمایت دوحه از اسلامگرایان به ویژه مصری ها با تنش مواجه شده است .
امارات مانند عربستان سعودی از حکومتی که ارتش در مصر روی کار آورد و محمد مرسی رئیس جمهوری اسلامگرا را اوایل ژوئیه از مقام خود برکنار کرد حمایت می کند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 336306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =