۰ نفر
۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۶

فارس نوشت:

نشریه «نیوزویک» به نقل از یک مقام اطلاعاتی نوشته است عربستان در سال 2007 و به کمک سازمان سیا از چین موشک‌های بالستیک خریداری کرده است.
نشریه «نیوزویک» با انتشار گزارشی اختصاصی به نقل از یک منبع اطلاعاتی عالی‌رتبه نوشته است که عربستان سعودی در سال 2007 از چین موشک‌های بالستیک خریداری کرده است.

این معامله با موافقت آمریکا صورت گرفته، اما تحویل آن‌ها مشروط بر این شده که کارشناسان سازمان سیا تائید کنند که این موشک‌ها قادر به حمل کلاهک‌های هسته‌ای نیستند.

کارشناسان به نیوزویک گفته‌اند این موشک‌های میان‌برد سوخت جامد، از نوع «دی‌اف-21» ملقب به «نسیم شرقی» هستند. عربستان در سال 1988 هم به صورت مخفیانه از چین موشک‌های «دی‌اف-3اس» را خریداری کرده بود که موشک‌های جدید در واقع بهبودیافته همان موشک‌های قبلی هستند.

به گفته «جفری لوئیس» مدیر مرکز مطالعات عدم گسترش مرکز «جیمز مارتین» موسسه مطالعات بین‌الملل «مونتری»، این موشک‌ها که ناتو آن‌ها را «سی‌اس‌اس‌-5‌اس» می‌نامد، هرچند نسبت به نسل قبل برد کمتری دارند، اما دقت آن‌ها بسیار بالا رفته است. لوئیس مدعی شده است که این موشک‌ها برای هدف قرار دادن «اهداف گرانبهایی چون کاخ‌های ریاست‌جمهوری یا رهبر عالی» کارایی دارند.

نیوزویک همچنین نوشته است که عربستان بعد از جنگ اول خلیج فارس و به دلیل دقت پایین موشک‌های قبلی تصمیم به خرید موشک‌هایی با دقت بالاتر می‌گیرد. این تصمیم نهایتا با کمک سازمان سیا و با خرید موشک‌های جدید از چین عملی شده است.

261 49

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 336262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
    27 1
    خب بمب اتمی رو هم که از پاکستان میگیره اونوقت معلوم نیست ما با همچین سلاحی دست این جانی ها باید چیکار کنیم.
    • سینا IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
      3 0
      آره منم اینو خوندم که از ترس ایران آویزون پاکستانیا شده تا بمب اتم بخره ..... آمریکا بهش این اجازه رو نمیده چون امنیت اسراییل براش مهم تره عربستان وسیلست
  • علی IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
    11 1
    این هم آخر و عاقبت سیاست نگاه به شرق دولت قبل که فکر می کردند روسیه و چین را با ایران همراه کرده اند.
  • كارمند A1 ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۹
    0 0
    چينيم لاي لاي دارچينيم لاي لاي مرمره كوشه