مهر نوشت:

وزیر امور خارجه آلمان روز شنبه در دومین روز از اجلاس امنیتی مونیخ، با هدف کاهش تنش های موجود میان اتحادیه اروپا و روسیه اعلام کرد که مسائل موجود در خصوص سوریه و ایران فقط با همکاری روسیه قابل حل هستند.

به گزارش صدای روسیه، "فرانک والتر اشتاین مایر" در دومین روز از اجلاس امنیتی مونیخ گفت: غرب باید به دنبال فرصت هایی برای توسعه همکاری های خود با روسیه بوده و مسکو نیز باید به دنبال زمینه های مشترک با متحدان غربی خود باشد.

وزیر امور خارجه آلمان در ادامه گفت: امروز ما شاهد هستیم که فقط با همکاری روسیه مسائل مربوط به ایران حل شده و امکان خارج کردن تسلیحات شیمیایی سوریه از این کشور فراهم گردیده است. ما نیازمند یافتن زمینه های مشترک با روسیه برای توسعه همکاری ها بصورت موثرتر هستیم.

اشتاین مایر در خصوص سیاست های فعلی اروپا در خصوص روسیه نیز گفت: سیاست های فعلی اروپا در خصوص روسیه محکوم به شکست هستند اما مسکو نیز باید تصمیم بگیرد که چه زمینه های مشترکی برای همکاری با اروپا دارد.

اشتاین مایر با اشاره به اینکه جهان در چهار سال گذشته تغییرات زیادی کرده است گفت: درگیری ها به مرزهای آلمان نزدیک شده اند. من به طور خاص به وضعیت اوکراین اشاره می کنم. از سوی دیگر اروپا هنوز دلیل اصلی شدت گرفتن تنش ها بین ژاپن و چین را نیز نمی داند.

وزیر امور خارجه آلمان ضمن آنکه از "ویکتور یانوکوویچ" رئیس جمهور اوکراین خواست تا با مخالفین گفتگو کند گفت: این آتشفشان (انبار باروت) هر لحظه آماده انفجار است و ما نمی توانیم فرصت را از دست بدهیم از همین رو از یانوکوویچ می خواهم تا با درخواست های مخالفین موافقت کند.

اشتاین مایر در ادامه بر لزوم آمادگی آلمان برای فرونشاندن تنش ها و درگیری ها در نقاط مختلف جهان در مراحل ابتدایی را یادآور شد. پیش از اشتاین مایر، "یواخیم گائوک" رئیس جمهور آلمان، نیز در مراسم افتتاح اجلاس امنیتی مونیخ، خواستار افزایش نقش آلمان در تحولات بین المللی شده بود.

اجلاس امنیتی مونیخ از روز جمعه آغاز شده و امروز یکشنبه به پایان می رسد. ایران، سوریه و اوکراین از مهمترین موضوعاتی بودند که در این نشست بین المللی با حضور نمایندگان 90 کشور جهان به بحث گذاشته شدند.

اشتاین مایر در حالی برای حل تنش های میان روسیه و اروپا پیش قدم شده که دو طرف در سال های اخیر شاهد اوج گیری اختلافات بویژه در خصوص سپر موشکی مشترک ناتو و اوکراین بوده اند. در مورد اوکراین کار به جایی رسیده که هر دو طرف یکدیگر را مسئول شدت یافتن تنش ها در این کشور می دانند و معتقدند که دخالت های طرف مقابل موجب شده تا بحران آغاز شده از ماه نوامبر تا کنون ادامه پیدا کند.

و اما در مورد ایران، گزارش های منتشر شده از سوی رسانه های آمریکایی نشان می دهد که تصمیم تهران و واشگتن برای حل پرونده هسته ای دلیل اصلی رسیدن به توافق در ژنو بوده است. در همین رابطه آسوششیتد پرس پیشتر گزارش مفصلی از مذاکرات مخفیانه نمایندگان ایران و آمریکا در عمان پیش از رسیدن به توافق ژنو منتشر کرده بود.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 336205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =