واحد مرکزی خبر نوشت:

افشا شدن مسئله جاسوسی کانادا از همه مسافران پروازها به علت استفاده از اینترنت رایگان در فرودگاهها خشم انجمن‌های مدافع حقوق شهروندی را برانگیخته است.
به گزارش شبکه پنج تلویزیون فرانسه(TV5monde)، بر اساس اسناد افشا شده ادوارد اسنودن عضو سابق آژانس امنیت ملی آمریکا، سازمانهای اطلاعاتی کانادا از طریق اینترنت وای فای در فرودگاهها از مسافران جاسوسی می کنند.
اکثر مسافران در فرودگاههای تورنتو، مونرال و اوتاوا می گویند به اینترنت فرودگاه دیگر اعتماد نمی کنند.
یکی از مسافران گفت :« دولت باید شفاف تر رفتار کند.»
فردی دیگر گفت:« این اصلا درست نیست و طبیعی نیست که این طور از همه جاسوسی شود. »
بر اساس اسناد محرمانه ، مرکز امنیت ارتباطات ، به کمک شبکه وای فای رایگان فرودگاه با رصد رد الکترونیکی گوشیهای همراه مسافران، همه رفت و آمدهای آنان را در فرودگاهها، هلتها و رستورانها تحت نظر داشته است.
فرانسواز بواون سخنگوی انجمن حمایت از حقوق شهروندان گفت :« اکنون متوجه می شوم چرا استفاده از وای فای و اینترنت در فرودگاهها رایگان است. »
احزاب مخالف دولت خواستار توضیحات دولت شده اند.
وزیر ارتباطات کانادا ضمن حمایت از عملکرد دولت گفت مرکز ارتباطات به قانون احترام می گذارد چرا که مکالمات را شنود نمی کند و ایمیلها را نمی خواند بلکه صرفا بر اساس قانون اطلاعات کلان را جمع آوری و تحلیل می کند. از نظر سازمانهای اطلاعاتی کانادا جمع آوری اطلاعات کلان، دستیابی به اطلاعات فنی قلمداد می شود.
کمیسر دفاع از حریم خصوصی کانادا دیدگاه مشابهی ندارد. وی گفت آدرس آی پی شهروندان می تواند اطلاعات زیادی از او را برملا سازد.
شانتال برنیه کمیسر دفاع از حریم خصوصی در کانادا گفت :« آدرس آی پی ، مرکز توجه فرد، شدت فعالیتهای او را آشکار می سازد و می تواند چهره ای خاص از فرد ترسیم کنید که از نظر ما آن قدر کامل است که اطلاعات شخصی قلمداد می شود.»
وی مایل است تعریف ارتباطات در قانون شامل جمع آوری اطلاعات کلان نیز بشود. او همچنین خواستار آن است که کمیته ای مستقل بر فعالیتهای سازمانهای اطلاعاتی کانادا نظارت کند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 336076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    45 4
    اها دارین غیر مستقیم توجیه میکنین این مشکلاتی که سر اینترنت داخلی میارید علتش اینه؟؟
  • بی نام A1 ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    53 3
    به ما هم اینترنت رایگان بدن هر چه قد میخان جاوسی کنن
    • بی نام A1 ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
      1 3
      به ما کاه و یونجه بدن هر چقدر هم که می خوان شیرمون رو بدوشن
  • بی نام IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    7 0
    خوبه اونجا رايگان جاسوسي ميكنن
  • بی نام IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    10 0
    من همون حاضرم برم کانادا از اینترنت رایگان استفاده کنم هرچه قدر میخوان جاسوسی کنن چون میدونم اونجا هیچ آسیبی بهم وارد نمیشه .
  • رضا RO ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    2 0
    منم می خوام بزار جاسوسی کنن ..اخه چی داریم جاسوسی کنن..خوش به حالشون اینترنت مفت 70 مگ یعنی اخرت زنگی..تو ایران باید عذاب بکشی..مثلا مخابرات درامدش بیشتر بشه اومده حجمی کرده:))))))))))))))))
  • بی نام EU ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    3 0
    خوب تو ایران ملت هم باید کلی پول اینترنت بدن هم مورد جاسوسی قرار بگیرن هم سر مسایل پیش پا افتاده دستگیر بشن. لااقل اونجا از اینترنت رایگان جاسوسی میکنند و آنهم سر مسایل کلان امنیتی نه سر انتقاد ساده یک شهروند !
  • جیم جارموش A1 ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
    1 0
    باز به اونا حداقل اونا اینترنت رایگان دادن و جاسوسی کردن ما چی ! ما پول هم میدیمو همین داستانو داریم