آلوده بودن مرغ های سبدکالایی شایعه است

آلوده بودن کالاهای داخل سبد کاملا جو سازی است. نباید به این شایعات توجه کرد. دولت سعی می کند اقلام سالم و مورد تایید در اختیار مردم قرار دهد

فریده عنایتی

10 کیلوگرم برنج هندی 1121 بسته بندی شده، 2 عدد مرغ (به وزن تقریبی 4 کیلوگرم)، 2 بسته پنیر 400 گرمی ، 2 بطری روغن نباتی مایع 810 گرمی و یک شانه 30 عددی تخم مرغ (با وزن حداقل 1.8 کیلوگرم) با پرینت تاریخ تولید قرار است تحت عنوان سبدکالایی بین 15 میلیون سرپرست خانوار توزیع شود. توزیع شود تا در دو نوبت بهمن ماه و اسفند ماه قشر متوسط جامعه بتواند از آن استفاده کند. البته از همان ابتدایی که اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری این خبر را اعلام کرد، صحبت ها و شایعه ها هم درباره این سبد کالا شروع شد. اول گفته شد که بازنشستگان تامین اجتماعی نمی توانند این سبد را دریافت کنند که البته بعد به لیست اضافه شدند. بعد هم گفته شد که برنج های هندی داخل سبد آلوده است و مرغ هایش هم مرغ آلوده ترکیه ای است. در مورد این سبد کالا و البته شایعات حواشی آن با علی قنبری، استاد دانشگاه تربیت مدرس گفتگو کردیم. او می گوید، آلوده بودن برنج و مرغ سبد کالا شایعه است و توزیع سبد کالا در همه جوامع، امری ممولی به حساب می آید.

سبدکالا قرار است این ماه و ماه بعد، بین 15 میلیون سرپرست خانوار توزیع شود. نظرتون درباره این اقدام دولت چیست؟

توزیع سبد کالا اصولا اقدامی معمولی به حساب می آید. در همه جوامع دولت ها برای کمک به اقشار متوسط به پایین جامعه کمک های غیر  نقدی انجام می دهند که هم بار تورمی نداشته باشند و هم در آستانه مراسم و روزهای خاص مانند دهه فجر و یا عید نوروز کمکی برای این قشر و طیف های نیازمند جامعه باشد.

به عبارتی این سبدها می تواند کارساز باشد؟

بله. این سبدها می تواند کارساز باشد. البته به شرطی که نیازهای ضروری غذایی مردم را تامین کند و برای دولت هم فاقد بار تورمی و هم اینکه در جهت سلامت جامعه باشد. در مجموع اگر حساب انجام شود و کالای مورد نیاز مردم جامعه در آن تعبیه شده باشد و رفاهشان را بیشتر کند، کار پسندیده ای است.

روش توزیع را چگونه ارزیابی می کنید؟

باید بررسی شود. توزیع آسان و مشخص باشد و تا جایی که می شود برای آن برنامه ریزی کرد.

در مرتبه اول که نامی از سبد کالا به میان آمد، بازنشستگان تامین اجتماعی در آن جایی نداشتند. با این حساب، به نظر نمی رسد که این طرح نقص هایی دارد و باید بیشتر بررسی شود؟

درست است. یکی از نقص هایی که میتوان به این طرح گرفت همین موضوع قرار نداشتن بازنشستگان تامین اجتماعی در لیست بود. همان طور که گفتم باید قبل از اینکه توزیع شروع شود، تمام جوانب کار، مراکز تحویل کالا، اقشار دریافت کننده کاملا مشخص باشند تا هیچ جایی برای ابهام و تردید وجود نداشته باشد.

شایعه های زیادی وجود دارد که برنج ها و مرغ های سبد کالا آلوده است. با توجه به این موضوع بعضی مردم ابراز نگرانی کرده اند و می گویند این سبد ها را تحویل نمی گیرند.

آلوده بودن کالاهای داخل سبد کاملا جو سازی است. نباید به این شایعات توجه کرد. دولت سعی می کند اقلام سالم و مورد تایید در اختیار مردم قرار دهد. اجباری هم ندارد که کالای مساله دار در سبد بگذارد. مسلما این کالا ها مورد تایید سازمان استاندارد و معاونت غذا و دارو قرار خواهد گرفت.

صحبت هایی از سو استفاده از این سبدهای کالا هم به میان آمده است. مانند شغل های کاذب کوپن فروشی که سال ها پیش به وجود آمده بود. الان هم بعضی از شهروندان می گویند، سبدها را تحویل می گیرند و بعد می فروشند. چه کاری می توان انجام داد که سواستفاده از سبدهای کالا انجام نگیرد؟

در حال حاضر که به طور عملی وارد توزیع این طرح نشده ایم، پس نمی توان به طور کامل اقدامی انجام داد. اما همین که درست اطلاع رسانی نشده و شفاف نیست و شایعاتی هم به وجود آمده، نگرانی هایی را ایجاد می کند که حداقل در مرحله دوم توزیع باید جبران و رفع شود.

در مصاحبه با مردم، عده ای می گفتند بهتر بود، کالاهای داخل سبد مشخص نبود و به جایش گفته می شد که تا سقف 80 هزار تومان مردم هر چه نیاز دارند از یک فروشگاه مشخص مورد تایید مسئولان خریداری کنند. به نظر شما این روند بهتر نبود، تا اینکه گفته شود، 10 کیلو برنج، 4 کیلو مرغ و دو بطری روغن و یک عدد شونه تخم مرغ داخل سبد است؟

راه های مختلفی وجود دارد که هم سبد کالا و هم روش های توزیع بهتر شود. مثلا همین گرفتن نظر های مردمی توسط رسانه ها می تواند کمک خیلی خوبی به این موضوع کند. باید گفت که تا توزیع انجام نشود، نقاط مثبت و ضعف این طرح مشخص نمی شود. اگر هم کالاهای داخل سبد مورد نظر مردم نیست، باز هم باید بررسی شود.

پس به نظر شما هرچه باشد، این اقدام، اقدام خوبی است؟

بله. به اعتقاد من، اگر عیب و نقصی هم در این طرح باشد، بودنش بهتر از نبودنش است. البته باید نظرات مردم و افرادی که قرار است از این سبدها استفاده کنند هم در نظر گرفت.

به این ترتیب، بهتر است که توزیع سبد کالایی در تمام طول سال ادامه داشته باشد؟

باید دید استقبال مردمی چگونه است. اگر مزایا بیشتر از معایب کار بود، باید ادامه داده شود. البته قبل از آن باید تحقیقی میدانی انجام گیرد تا اگر این سبدها کمکی به قشر های متوسط به پایین جامعه کرده باشد، استمرار یابد.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 335999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    3 0
    همینجوری اونقدر هورمون مورمون و داروهای شیمیائی به مرغا می دن که اون به اصطلاح سالماش قابل خوردن نیست چه برسه بخواد الوده هم باشه.
  • الهام IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    1 1
    کلیات طرح خوبه. شاید کمترین مقدار درصد ایجاد تورم در جامعه ایجاد کنه اما بزرگترین اشکالش اینه که چرا به قشرهای کم درامد اختصاص داده نشده.مثلا کارگرها. روز مزدها. راننده تاکسی ها. یک عده از اقشار واقعا نیازمند همین سبد کالا هستند.... امیدواریم این کاستی ها بر طرف بشه
  • رستمی A1 ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
    1 1
    حفظ حرمت و کرامت مردم را هم دیدم در دولت جدید گدا پروری که بد بود خیلی جالبه من معلم با حقوق 700 هزار تومانی سبد نمی گیریم احمدی نژاد می گیره
  • يه مامانه IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
    12 0
    چرا براى همه اقلام حمايت ازتوليدكننده داخلى مطرح مىشودامادرموردبرنج نوع هندى...