سوء استفاده اقتصادی اسرائیل از اوضاع سوریه

در حالی که سوریه غرق در خون است گزارش ها حاکی از آن است که اسرائیل درصدد است با استفاده از فرصت جنگ پیش آمده در سوریه، سرمایه گذاران خارجی را به سرزمین های اشغالی فرا بخواند.

در حالی که سوریه غرق در خون است و مداخله های خارجی سبب شده تا این کشور فعلا روی آرامش به خود نبیند، گزارش ها حاکی از آن است که اسرائیل درصدد است با استفاده از فرصت جنگ پیش آمده در سوریه، سرمایه گذاران خارجی را به سرزمین های اشغالی خود فرا بخواند تا با سرمایه گذاری و استخراج انرژی از منابع مشترک نفت و گاز با کشورهای لبنان و سوریه بیشترین استفاده اقتصادی را از وضعیت جاری ببرد.

به گزارش پایگاه خبری سوری دام پرس، بنا به گزارش منابع خبری و آن طور که جبهه آزادیبخش سوریه نیز از منابع آگاه خود کسب اطلاع کرده است، منابع عظیمی از نفت و گاز در سواحل دریای مدیترانه کشف شده که هیچ شهروند عربی توان تصور آن را ندارد.

نزدیک به یک سال پیش و قبل از آغاز ناآرامی های سوریه اعلام شد که منابع غنی نفت و گاز در سواحل دریای مدیترانه کشف شده که کشورهای قبرس، سوریه، لبنان، فلسطین و رژیم صهیونیستی در آن سهیم هستند. اکنون گفته می شود، حجم این ذخایر بیش از آن چه تصور می شده، است و نکته مهم نزدیک بودن این منابع به سطح دریا است که امکان اکتشاف و استخراج آن را برای شرکت های سرمایه گذار خارجی بسیار آسان می کند. برای همین شرکت های نفتی برای سرمایه گذاری و استفاده از این ذخایر دندان تیز کرده اند و دست به رقابت تنگاتنگ برای ورود فوری به این حوزه بزرگ انرژی زده اند.

مساله ای که در این میان وجود دارد اشتراک این سفره های زیرزمینی انرژی است که این مساله به دلیل بحرانی بودن اوضاع سوریه و لبنان و فلسطین کار را برای جذب سرمایه گذاران خارجی دشوار می کند. اما در عین حال این بدان معنا است که رژیم صهیونستی می تواند از فرصت وجود بحران در این کشورها بهره برداری کرده و ضمن فرا خواندن شرکت های خارجی برای استخراج و فروش انرژی سهم بیشتری از این منابع را به سود خود بردارد و پول های کلانی را به جیب بزند. گفته می شود رژیم صهیونیستی و ایالات متحده امریکا در این زمینه مذاکراتی را نیز انجام داده اند و شرکت های امریکایی آماده ورود به اسرائیل برای سرمایه گذاری در این حوزه های کلان انرژی هستند.

این در حالی است که با توجه به اوضاع جاری در مناطق سوریه و لبنان و فلسطین پیش بینی می شود این کشورها بتوانند دست کم بین 5 تا 10 سال آینده اقدام به استفاده از ذخایر انرژی تازه کشف شده در حوزه دریای مدیترانه کنند در حالی که اسرائیل از هم اکنون از شرکت های خارجی برای استخراج انرژی از این منابع دعوت کرده است.

البته گفته می شود که سوریه چندی پیش قراردادهایی را با شرکت های نفتی روسی برای اکتشاف و استخراج نفت در سواحل خود امضا کرده است.

منبع: دام پرس
ترجمه: سیدعلی موسوی خلخالی 

26249

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 335984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی A1 ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    8 0
    اون وقت تازه میشه وضع ایران و قطر و پارس جنوبی.دیگه کاملا به این نتیجه رسیدم که وضعیت لبنان وسوریه خیلی مهمتر از مسایل ومشکلات خودمون است بابا یه کم هم فکر ما باشید