اوکراین، عرصه جدید منازعه آمریکا-روسیه

با استعفای نخست وزیر اوکراین به بهانه حل و فصل بحران این کشور به صورت صلح آمیز اوضاع در کیف بیش از گذشته بحرانی به نظر می رسد.

رضا مهربانی:

با استعفای نخست وزیر اوکراین به بهانه حل و فصل بحران این کشور به صورت صلح آمیز اوضاع در کیف بیش از گذشته بحرانی به نظر می رسد.

به گزارش خبرآنلاین در این بین مداخلات آمریکا و ارتباطات گیری مستقیم مسئولان و مقامات این کشور با چهره های سرشناس مخالفان، این کشور به عرصه آشکاری برای نزاع میان آمریکا و روسیه تبدیل کرده است. 

نگرانی از تبدیل شدن اوکراین به میدان جدید برای جنگ سرد میان روسیه از یک طرف و غرب متشکل از اروپا و آمریکا در طرف دیگر سبب شده تا مقامات امنیتی و نظامی اوکراین نیز دست به کار شده و اعلام خطر کنند.
مقامات نظامی اوکراین در نامه ای به ویکتوریانوکوویچ رئیس جمهوری این کشور هشدار داده و از او خواستند تدابیر فوری برای برقراری ثبات در کشور اتخاذ کند. این موضوع سبب شده است برخی از ناظران خطر تشدید خشونت ها در این کشور و درگیری نوعی شبه جنگ داخلی را متصور قلمداد کنند. در این نامه آمده است: حوادث جاری اوکراین نگرانی مردم از جمله اعضای نیروهای مسلح این کشور را در پی دارد. پیش از این وزارت دفاع اوکراین در بیانیه ای اعلام کرده بود که نیروهای مسلح این کشور در حوادث جاری این کشور مداخله نخواهند کرد. وزیر دفاع اوکراین تقاضای برخی سیاستمداران اوکراینی برای مشارکت ارتش در حل و فصل بحران کنونی را اقدامی تحریک آمیز خواند.
آنچه نگرانی ناظران را در خصوص اوکراین بیشتر می کند عزم جدی اروپا و آمریکا مبنی بر حفظ نفوذ خود و گسترش آن در اوکراین و تلاش برای تحت کنترل گرفتن تحولات این کشور به نفع خود است. هم اکنون اوکراین دچار دو دستگی شدیدی است که می تواند خشونت های افسار گسیخته ای را درپی داشته باشد. یک گروه از مردم اوکراین که بیشتر از جوانان است ، به سمت اروپا و غرب تمایل دارند و گروه دیگری که بیشتر افراد مسن عضو آن هستند به سمت روسیه گرایش دارند. روسیه نگران است با نزدیکی هر چه بیشتر اوکراین به اروپا نفوذ فرهنگی و اقتصادی خود را در این کشور از دست بدهد. آمریکا نیز می خواهد با نزدیکتر کردن اوکراین به اروپا و غرب موضع روسیه را در این کشور تضعیف کند.
در همین حال موضع گیری ها و مداخلات مقامات آمریکا و روسیه در امور اوکراین کاملا رسمی و آشکار شده است. جان کری قرار است در مونیخ با ویتالی کلیچکو قهرمان بوکس سنگین وزن این کشور و روسلانا خواننده معروف اوکراینی درباره اوضاع این کشور دیدار و گفتگو کند. متقابلا، دمیتری روگوزین معاون نخست وزیر روسیه جمعه دیداری را که قرار است روز شنبه در مونیخ بین جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و برخی رهبران مخالفان اوکراینی صورت بگیرد، «نمایش مضحک» توصیف کرده است.
وزیر امور خارجه آمریکا قرار است روز شنبه در حاشیه برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ علاوه بر این دو با آرسنی یاتسِنیوک رئیس حزب یولیا تیموشنکو نخست وزیر سابق اوکراین و مخالف زندانی نیز دیدار کند. روگوزین با اشاره به اولگ تیاگنیبوک یکی از دیگر از سران مخالفان در اوکراین (رئیس حزب ملی‌گرای اسوبودا) افزود: «چرا آنها تیاگنیبوک نازی را دعوت نکردند؟». روسیه به شدت از این مداخلات آمریکا در امور اوکراین نا خرسند است و بارها این نارضایتی را اعلام کرده است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 335883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =