ایسنا نوشت:

خطیب موقت این هفته نماز جمعه تهران گفت: فرهنگ مقاومت در عرصه‌ سیاسی با فرهنگ مذاکره با تعارض نیست.

آیت‌الله سید احمد خاتمی، در خطبه‌های نخست این هفته نماز جمعه تهران با مورد توجه قرار دادن فرهنگ مقاومت گفت: این فرهنگ باید بازار گرمی پیدا کند و باید دانست که این فرهنگ ایستادگی در راه خدا در همه حوزه‌های فردی ،اجتماعی، خانوادگی و سیاسی باید پیاده شود.

وی با تاکید بر این که فرهنگ مقاومت در عرصه‌ سیاسی با فرهنگ مذاکره در تعارض نیست، گفت: اگر مذاکرات سیاسی عزتمندانه باشد خود جلوه‌ای از فرهنگ مقاومت است، بنابراین کسانی فرهنگ مقاومت را در تعارض با فرهنگ مذاکره قرار ندهند. اینها تقویت کننده‌ هم است.

خاتمی گفت: مسئولان مذاکره کننده ما بدانند که هر چه این فرهنگ در کشور بازار گرمتری داشته باشد آنها در مذاکرات مشت پرتری دارند. ضمن این که مقاومت در همه‌ عرصه‌ها وجود دارد مثلا در عرصه‌ نظامی، جنگیدن و در عرصه‌ سیاسی و دیپلماتیک مقابله به مثل است.

خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران گفت: وقتی رئیس جمهور آمریکا هر چه اراجیف دارد علیه ملت ایران می‌گوید و غرور ملی ملت را زیر سوال می‌برد، همچنین وقتی وزیر خارجه‌ آمریکا نیز با غرور ملی ملت ما برخورد می‌کند فرهنگ مقاومت می‌گوید که باید در همان سطح به آنها جواب داده شود.

وی خطاب به مردم گفت: عزت 35 ساله شما مدیون مقاومت و ایستادگی و همین شعار مرگ بر آمریکای شماست. برخی‌ها بی‌حوصلگی می‌کنند و می‌گویند ما با مرگ بر آمریکا گفتن‌مان چه به دست می‌آوریم؟ ما عزت و عظمت به دست می‌آوریم و این همه سربلندی 35 ساله مدیون این مقاومت است.

خاتمی گفت: در حالی که تنها 2 تز لیبرال، دموکراسی غرب و سوسیال دموکراسی شرق برای اداره جهان وجود داشت شما مردم در برابر این تزها و برنامه‌ها مردم سالاری دینی را به عرصه آوردید. دشمنان شما سعی می‌کردند که این تز را شکست دهند و آنقدر با شما درگیر می‌شوند تا شما دست از دینتان بردارید. اگر این کار انجام نشده به این دلیل است که نتوانستند و نخواهند توانست.

وی در ادامه با بیان این که تواصی به قانون‌مداری بسیار سفارش شده است گفت: این موضوع توصیه حق است و همه به خصوص همکاران اداری باید مراقب این موضوع باشند و توصیه به عدالت و ضابطه مداری به جای رابطه مداری را مورد توجه قرار دهند و مثلا وقتی کسی می‌بیند همکارش پول زیر میزی و رشوه می‌گیرد به او بگوید که این پول عاقبت ندارد و این همان توصیه به حق است و در این صورت است که پارتی و رشوه معنا پیدا نمی‌کند.

وی در ادامه با بیان این که پولهایی که در بانکها نیز هست امانت است و باید بر آنها نظارت شود که چگونه خرج می‌شود گفت: سخنگوی قوه قضاییه گفته است که در سال 91، 500 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی داشته‌ایم و این معوقات در سال 1392 صد هزار میلیارد تومان شده است که در این باره باید پرسید که مسئولان اقتصادی کجا نشسته‌اند آنها باید مراقبت و نظارت بیشتری داشته باشند و اصلا چرا ضمانت نامه‌های جدی و قوی نمی‌گیرند.

همچنین گفته شده است که در یکی از استانها در یک بانکی ضمانت‌نامه‌ی هزار میلیارد تومانی گم شده است. این نظارت‌ها کجا رفته است. من همینجا مسئولان بانکها را به پاسداری از پول مردم و نظارت دعوت می‌کنم.

خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران در ادامه گفت: شایسته سالاری در انتصابات نیز مورد توجه قرآن است، و در این راستا وجود ایمان ، تقوا و تعهد و لیاقت و توانمندی مد نظر قرار گرفته است و بر این موضوع سفارش شده که اگر فردی متدین هم هست ولی نمی‌تواند کاری را انجام دهد نباید به او پستی داده شود.

وی افزود: معنای شایسته سالاری این است که به مسئولان گفته شود حزب سالاری و باند سالاری و گروه سالاری و نژاد سالاری و رفیق بازی نه، و فقط و فقط شایسته سالاری باید مورد توجه قرار بگیرد.

خاتمی در ادامه با بیان این که تواصی به مرحمت همواره مورد تاکید و سفارش قرار گرفته است گفت: مهرورزی در محیط خانه و همچنین مهرورزی مسئولان نظام با مردم باید مد نظر قرار بگیرد و افزود: بحث مهرورزی مسئولین نیز با یکدیگر باید لحاظ شود که البته ما احساس می‌کنیم به قدری این موضوع رعایت می‌شود. ضمن این که اگر مسئولان نقدی به هم دارند نباید این نقدها را رسانه‌ای کنند.

به گزارش ایسنا، خاتمی در ادامه و در خطبه‌های دوم نماز جمعه‌ این هفته تهران با گرامیداشت یاد دکتر حسن حبیبی، گفت: ایشان فرهیخته‌ای با سوابق روشن قبل از انقلاب و خدمات ارزشمند بعد از انقلاب است. همچنین آقای حبیبی فرهیخته‌ای ساده زیست و از ارادتمندان ویژه مقام معظم رهبری بود.

وی در ادامه با مورد توجه قرار دادن ایام دهه فجر گفت: باید فجر سی و ششم را گرامی بداریم و بدانیم این ایام نور و سعات و سربلندی را باید بزرگ داشت چرا که این بزرگداشت شکر نعمت الهی و نعمت حاکمیت دین در مقابل 57 سال دین ستیزی، آزادی در مقابل 57 سال خفتگان کور و استقلال در مقابل 57 سال بردگی است. و اینها نعمت‌هایی است که خداوند به این ملت عنایت کرده و انشاء الله این نعمت تا انقلاب حضرت مهدی (عج) ادامه داشته باشد.

خاتمی همچنین بزرگداشت دهه فجر را بیعت با روح بلند امام عزیز و خون پاک شهیدان دانست و گفت: نهادهای دولتی وظیفه دارند که در این عرصه وارد شوند و پرچم جشن را برافراشته کنند اما بدانند که جشن‌های پیروزی انقلاب باید مردمی باشد و شکل مفیدش این است که در مساجد و حسینیه‌ها این جشن‌ها برپا شود و وفاداران انقلاب برای نسل دوم و سوم از برکات انقلاب بگویند.

خطیب موقت این هفته نماز جمعه تهران در ادامه بحث بررسی لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی را مورد توجه قرار داد و گفت: نمایندگان مجلس باید بودجه را واقع بینانه ببینند و جهت گیری عدالت مدارانه بودجه مدام در نظرشان باشد و برای مناطق محروم و نیازمند اولویت قائل شوند. ضمن این که باید به‌گونه‌ای بودجه را ببندند که ساختار درونی نظام تقویت شود و در کنار توجه به معیشت به علم و فناوری و فرهنگ به ویژه فرهنگ دینی عنایت خاص داشته باشند. ضمن این که بدانند مردم آنها را فرستاده‌اند تا با مطالعه به لایحه بودجه رای دهند.

خاتمی در ادامه گفت: در موافقت و مخالفت نسبت به این موضوع ضرورت ندارد که نمایندگان حماسی صحبت کنند و داد بزنند ، تریبون وجود دارد و می‌شود شما نمایندگان آرام و منطقی و مستدل صحبت کنید و فضای مجلس فضای منطق و استدلال باشد. برخی فکر می‌کنند که اگر داد بزنند موکلانشان فکر می‌کنند که آنها خیلی جدی هستند در حالی که این چنین نیست و مردم از شما نمایندگان منطق و استدلال می‌خواهند گرچه شما چه حماسی صحبت کنید و چه نه دلسوز هستید.

خاتمی همچنین تعامل دولت و مجلس را مد نظر قرار داد و گفت: انشاء الله این موضوع برکات فراوانی خواهد داشت.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: در هفته‌هایی که گذشت 2 بار مقامات آمریکایی گستاخانه و مستکبرانه در رابطه با ایران سخن گفتند، سخنرانی که آکنده از دروغ و تهمت و تهدید بود چنانچه اوباما در نطقش گفت که توافق ژنو جلوی ساخت بمب هسته‌ای توسط ایران را گرفت. حال باید پرسید که شما چقدر به این دروغ دل بسته‌اید.

وی گفت: وقتی مقام معظم رهبری با الهام از رهنمودهای دین می‌فرمایند ما به دنبال بمب اتم نیستیم با چه هدفی می‌خواهید حرفهای خود را القا کنید با این هدف که بگویید ایران خطری برای جامعه بشری است و ما این خطر را از سرتان رفع کرده‌ایم ولی حقیقت این است که اگر جامعه بشری می‌خواهد خطر پیدا کند باید بداند که خطر دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی است.

خاتمی خطاب به مستکبرین گفت: شما در هیروشیما و ناکازاکی صدها هزار نفر را یک جا کشتید و بعد مصاحبه کردید و گفتید که می‌خواستیم بمب اتم را آزمایش کنیم و بگوییم که آمریکا قدرتمند است.مرگ بر شما.

وی گفت: همچنین بارها مساله تهدید را بیان می‌کنند و این حرف کهنه و نخ نما شده را می‌زنند. اوباما می‌گوید که همه گزینه‌ها را روی میز داریم.

اما ما هم باید بگوییم که ملت بزرگ ما هم در عرصه‌ی دفاع به فضل خدا همه‌ گزینه‌ها را از جنس 8 سال دفاع مقدس دارد که اگر بخواهید دیوانگی کنید شما را به روز سیاه می‌نشاند.

خطیب موقت نماز جمعه این هفته‌ی تهران، همچنین با اشاره به سخنان اوباما درباره‌ی حمایت سازما‌ن‌هایی نظیر حزب‌الله از تروریست گفت: حزب‌الله یک سازمان تروریستی نیست بلکه سازمانی است که شرافتمندانه از وطن و عزت خود دفاع می‌کند. لبنان خانه‌ی آنهاست و آنها از خانه دین و شرفشان حمایت می‌کنند. ضمن این که ما هم دقیق خبر داریم که شما جان‌فشان رژیم تروریست صهیونیستی هستید و خوب می‌دانیم که اگر این رژیم قدرت پیدا کند اسلام و مسلمین را هدف قرار می‌دهد و ما هیچ گاه به شما و هم پیمانانتان اعتماد نداشته و نداریم و نخواهیم داشت.

خاتمی همچنین برگزاری کنفرانس ژنو 2 را مورد توجه قرار داد و گفت: کنفرانس ژنو 2 و یا نمایش سیاسی شکست خورده ژنو 2 به پایان رسید آنها 9 روز در ژنو بودند و خودشان اعتراف کردند که این کنفرانس شکست خورده است. حرفی که باید گفت این است که طرف مذاکرات در سوریه گروه‌های تکفیری آدم کش هستند که این گروهک‌ها فقط برای سوریه یک خطر حساب نمی‌شوند بلکه برای بشر خطرناکند. شما ادعا می‌کنید که طرفدار حقوق بشر هستید در حالی که گفته می شود بعد از کنفرانس ژنو 2 سلاح و تجهیزات آمریکایی به طرف تروریست‌های سوریه به طور مجدد روانه شده است. حال باید پرسید که مجامع حقوق بشری و به اصطلاح طرفدار صلح کجا هستند.

خاتمی گفت: این وحشیهایی که به نام دین جنایت می‌کنند برای بشر خطر جدی هستند و این وحشی‌گری‌ها حاصل همراهی ارتجاع عرب به ویژه عربستان و تل‌آویو است که در لبنان و عراق و سوریه و حتی در روسیه هم عملیات تروریستی انجام می‌دهند.

خاتمی با بیان اینکه مشکل سوریه مشکل پیچیده‌ای نیست و کنفرانس و نشست نمی‌خواهد گفت: شما سلاح‌هایتان را برای تروریست‌ها نفرستید مردم سوریه خودشان پای صندوق‌های رای بیایند و چه مخالفان و چه موافقان دولت خودشان سرنوشت خود را رقم بزنند و این حرف حرف عقلانی و دنیا پسندی است اما معلوم است که اینها می‌خواهند از این راه نان بخورند.

خاتمی همچنین به حوادث رخ داده در مصر اشاره و خاطر نشان کرد : واقعیت مطلب این است که مصر در حکومت مجدد نظامیان است و آنها می‌خواهند دوره‌ی سیاه 30 ساله نامبارک را که مصر را به حیات خلوت رژیم صهیونیستی تبدیل کرده بود تکرار کنند.

وی گفت: ما دل خوشی از دولت سابق نداشتیم چرا که به ایران هراسی و شیعه هراسی می‌پرداختند و به آمریکا اعتماد داشتند و البته نسبت به وضعیتی که هم اکنون در مصر می‌گذرد هم نمی‌توانیم بی‌تفاوت باشیم. ما آدم کشی‌ها، خفقان و دستگیری بیگناهان را به شدت محکوم می‌کنیم و امیدواریم ملت مصر از انقلاب 3 سال گذشته خود پاسداری کند و با تدبیر کشور را به سوی ساحل آرامش ببرند.

خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران در بخش پایانی سخنان خود به وضعیت بحرین اشاره و اظهار کرد: مطلع شدیم که دولت بحرین شورای اسلامی علمای بحرین را منحل کرده است در حالی که این شورا برخاسته از متن مردم و ملجا مردم است. بنابراین به نظر می‌رسد که دولت بحرین با دین و خدا و اسلام ناب محمدی مساله دارد.

وی افزود: آن خلیفه بداند که 35 سال پیش در کشور ما شاهی بود که مثل اینها عمل می‌کرد بنابراین سرنگونی سلسله پهلوی باید آیینه عبرتی برای همه خودکامگان باشد و بدانید که حکومت شما با این ظلم ‌ها و ستم‌ها نمی‌ماند.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 335839

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • amirty IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    16 2
    میشه اسمشم اولش به خاتمی اضافه کنید..آدم اول جملرو میخونه شک میکنه شاخ درمیاره..
  • بی نام A1 ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    84 3
    مرگ بر امریکا رو یه بار معنی کنید.یعنی مرگ و نابودی یک کشور با 400میلیون نفر جمعیت .عزتی که در نابودی و ارزوی نابودی دیگران باشد ذلت است
  • حسین A1 ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    60 4
    هیچکس با آرزوی مرگ برای مردم، دارای عزت و مقام پیش خدا نمیشه.
  • بی نام IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    42 2
    لطفا یک نفر "عزت و عظمت" را برای بنده توضیح بده که منظور از این دو کلمه که آقای خاتمی فرمودن ما با مرگ بر آمریکا بهش رسیدیم چه معنی میدن؟! اصولا نشانه های این عزت و عظمت در جامعه کنونی ما چیست؟؟ بنده هم جز مردم هستم. این روزها هر خبری میشنوم در مورد سهل انگاری و فساد اقتصادی و سقوط صنعت و وضعیت افتضاح رفاه اجتماعی و از آن جمله هزینه های درمان و وضعیت اسف بار آی تی و اینترنت و گرانی و بیکاری و ..... پس واقعا معنی عزت و اقتدار و عظمت چی هست؟؟!!!! آیا این مواردی که نام بردم نشانه های عزت و عظمت یک ملت هستند؟؟!!!
  • بی نام A1 ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    63 4
    فقر امروز ما، نتیجه 35 سال شعار مرگ بر امریکاست
  • بی نام A1 ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    51 2
    ای کاش از عزت مردم صحبتی نمیشد!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • شهره IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    56 3
    اقای خاتمی مرگ برهر کس ممنوع .......دردین اسلام مرگ کلمه ای زشتی است ......با دشمنان هم مهربان ودوست باشیم .پیغمبر ما همه را دوست داشت .....شما هم دوست بدار؟.............
  • بی نام IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    34 3
    مردم ایران هزاران ساله با عزت هستند و صلح طلب و مردم ایران خواهان دشمنی با هیچ ملتی نیستند و تند روی دیگر این روزا جایی بین مردم نداره آقا
  • محمد A1 ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    39 2
    تا چه زمانی باید با شعار مرگ و نیستی زندگی کنیم؟؟؟ملت آرزوی زندگی برای تمام دنیا دارد . ماحصل شعار دادن در 35 سال نفرت برای ایران چه بود؟به جز اینکه گروهی نانشان از این راه تامین شدو 99% با مصیبت و فقر دست و پنجه نرم کردند؟
  • بی نام A1 ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    33 2
    خاتمی:عزت 35 ساله مردم،مدیون شعار مرگ بر آمریکاست واقعا................؟
  • هموطن IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    41 1
    براستی چرا مردم ژاپن با آنهمه جنایاتی که از امریکا دیده اند هرگز شعار مرگ بر امریکا نمیدهند؟چون آنهایی شعار می دهند که در موضع ضعف قرار دارند یعنی چیزی در چنته ندارند.با شعار مرگ بر گفتن چیزی عایدمان نشده و نمیشود.با شعار مرگ بر گفتن هیچ پیشرفتی بدست نمیاید .
  • بی نام IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    3 56
    این که عزت 35 ساله این ملت توی شعار مرگ بر آمریکا نهفته است شکی نیست. اینو به اونایی بگید که از اوایل انقلاب تا حالا سعی دارند با برداشتن این شعارها و باز کردن مجدد لانه جاسوسی این عرت و شرف رو به باد فنا بدند.
    • بی نام IR ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
      0 0
      شايد نون شما توي اين شعار باشه ولي عزت مردم در صلح و دوستي با همه بندگان خداست. عزتي كه با مرگ بندگان خدا بخواد به دست بياد چيزي جز رذالت و ذلت نيست. شعاري هم كه فقط در حد حرف باشه و اقدام مثبتي پشتش نباشد چيزي جز دروغ و مردم فريبي نيست
  • بی نام IR ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۶
    0 0
    واقعا متاسفم چه کسانی دارند از فرهنگ ایران ما صحبت می کنند که هیچ چیز از گذشته ایران ما که قبلا چه عزتی داشتیم و حالا چی داریم نمی دانند یا شاید هم می دانند ولی خودشونو به آن راه زدند اگر فکر می کنید با گفتن مرگ بر آمریکا همه چیز درست می شه واقعا به شعور این مردم توهین کردین ولی این همان آمریکایی که تمام ایرانی ها آرزوی رفتن به اونجا را دارن ................