از دسامبر 2013 تا کنون چند عملیات انتخاری در ولگاگراد روسیه صورت گرفته و منجر به کشته شدن 32 نفر و مجروح شدن 102 نفر گردیده است.

رئیس جمهور روسیه در پی انفجارهای اخیر تروریستی که در ولگاگرادکه منجر به کشته شدن 32 نفر و زخمی شدن  102 نفرگردید، تأکید کرد که تروریست‌های تحت فرمان عربستان که تئوریسین‌های این حواث بوده‌اند پاسخ دردناکی دریافت خواهند کرد. رئیس جمهور روسیه گفت: به جانیان فرصت نخواهم داد و پاسخ ما به زودی نقشه خاورمیانه را تغییر خواهد داد و این وعده من به فرزندان روسیه است. پوتین افزود: این حوادث نیاز به بررسی و تحقیق ندارد زیرا به انفجارهای لبنان، سوریه و عراق شبیه است و واضح است که چه کسی در پشت پرده آنها قرار دارد. براساس گزارش سازمان امنیت فدرال روسیه ، یکی ازاین انفجارها را یک تروریست وابسته به یک گروهک تروریستی مورد حمایت عربستان در سوریه، اجرا کرده است.

رئیس جمهور روسیه همچنین ضمن درخواست از شورای امنیت سازمان ملل برای گنجاندن عربستان بعنوان حامی تروریسم به این کشور هشدار دادکه به عنوان کشوری که از تروریست در منطقه حمایت مالی می‌کند و مسئول اصلی جرائم ضد حقوق بشری است،حمله خواهد کرد.هرچند که سرنخ‌های انفجارهای ولگاگراد درعربستان مشاهده میشود اما عاملان این انفجارها چچنی و قفقازی بوده‌اند .

برای درک  ارتباط حوادث اخیر با ریاض باید به آنچه در دیدار رئیس جمهور روسیه و بندر بن سلطان رئیس سازمان اطلاعاتی عربستان گذشت توجه کرد که بندرتلاش کرده بود موضع روسیه را در قبال سوریه با استفاده از پیشنهاد‌های مختلف تغییر دهد که ظاهرا مورد پذیرش پوتین واقع نشده بود.هرچند که برخی منابع خبرمی دهند  بندر بن سلطان در طول اقامت سه هفته ای خود درمسکو  و انجام چند دیدار باپوتین با دادن وعده های  ارزشمندی به وی توانست به توافقات مهمی دست یابد .بندر وعده داد لیستی شامل اطلاعات جامع درباره افرادی که مسکو آنها را چچنی های تروریست می خواند، به سرویس اطلاعاتی روسیه ارائه دهد و گفته می شود که اسامی چند عربستانی، چچنی و اتباع چند کشور عربی دیگر در این لیست وجود داشته باشد .وی آماده ارائه همه اطلاعات خود درباره گروه های شورشی افراطی چچن است و این اطلاعات را " شکار بزرگ " نامیده است که همین امر پوتین را ترغیب به همکاری با بندر کرده است. 

در همین حال وزیر اطلاع رسانی سوریه با اشاره به انفجارهای روسیه گفت: این انفجارها و آنچه که در روسیه، عراق، لبنان و سوریه روی می دهد از سوی یک کشور سازماندهی می شود و دست های واحدی در پشت همه این ها قرار دارد. وی گفت: برخی از شیخ های عرب نباید گمان کنند که با پول زیادی که در اختیار دارند می توانند برای جان انسان ها نیز تصمیم بگیرند و با زندگی مردم بازی کنند.این حوادث در شرایطی رخ می دهد که این کشور تا چند هفته دیگر میزبان مسابقات المپیک زمستانی 2014 در شهر سوچی واقع در ساحل دریای سیاه است. این شهر فاصله ای نه چندان دور با منطقه قفقاز شمالی دارد.

حضور جنگجویان خارجی درجنگ چچن این نبرد را  از یک مبارزه سکولار وقومی برای کسب استقلال، به یک جنش افراط‌گرای اسلامی با ماهیت فرامرزی تبدیل که به بخش‌های دیگر قفقاز نیز سرایت کرد.عمراف سلف افرادی مانند شامیل باسایف شورشی چچنی  و شخصیت‌هایی با اصالتهای اردنی یا سعودی، مانند الخطاب ،ابوحفص و ابو ولید است .

در سال 2007 و پس از آنکه نیروهای روس، شماری از فرماندهان ارشد شورشیان، از جمله باسایف را کشته و در چچن دست بالا را پیدا کردند، آثار شکاف و شکست در میان شورشیان پدیدار شد، عمراف خود را امیر امارت قفقاز اعلام کرد که مجموعه‌ای از گروه‌ها را در قفقاز شمالی در بر می‌گرفت. عمراف همواره از ابزار حملات انتحاری ـ که باسایف آن را در روسیه رواج داده بود استفاده میکند.

در ماه ژوئیه 2013 ویدئویی توسط گروه‌های افراط‌گرای شبه نظامی قفقاز شمالی‌ در برخی سایت‌های روسیه منتشر شد که در آن، دوکو عمراف چچنی الاصل، هشدارهای صریحی ‌درباره المپیک زمستانی سوچی که درهفتم فوریه 201 برگزار خواهد شد، می‌داد؛ المپیکی که دولت روسیه برای موفقیت آن، 60 میلیارد‌ دلار سرمایه‌گذاری کرده است.در این ویدئو، عمراف که لباس استتار بر تن کرده و مانند همیشه ریش پرپشتی بر صورت خود دارد، می‌گوید: امروز ما باید به کسانی که در کرملین زندگی می‌کنند، نشان دهیم که مهربانی ما به معنای ضعفمان نیست. آن‌ها می‌خواهند بازی‌های المپیک را بر استخوان‌های اجداد ما برگزار کنند؛ بر استخوان‌های مسلمانان کشته بسیاری که در سرزمین ما در دریای سیاه دفن شده‌اند. ما ‌مجاهدین‌ نباید اجازه دهیم این اتفاق رخ دهد و در این راه، از هر ابزاری که خداوند اجازه آن را داده، استفاده می‌کنیم.

محافل سیاسی منطقه بر این باور هستند که گروه های سلفی فعال در جمهوری های مسلمان نشین قفقاز شمالی روسیه با پشتیبانی برخی کشورهای خارجی، این عملیات را با هدف تحت تأثیر قرار دادن میزبانی المپیک زمستانی از سوی روسیه انجام می دهند.باور عمومی بر این است که ولادیمیر پوتین، وجهه و اعتبار شخصی خود را برای بازی‌های المپیک گرو گذاشته ‌و سرویس‌های امنیتی روسیه، سال‌ها در پی تضمین برگزاری بدون دردسر این رقابت‌ها بوده‌اند. به همین دلیل است که تروریست‌ها دیگر شهرهای روسیه، همچون ولگاگراد را که ‌محور حمل و نقل برای جنوب روسیه به شمار می‌رود،برای عملیات انتخاری برگزیده اند. به عبارت دیگر، تروریست‌ها در صدد القای این موضوع هستند که با وجود همه تدابیر امنیتی، باز هم تضمینی در این بازی‌ها نیست و امکان اینکه حملاتی مشابه در جریان بازی‌های المپیک صورت بگیرد، هست.

منبع: خبرگزاری فارس

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 335830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =