سیدرضا اکرمی می گوید اگر دولت بتواند مقداری روی اطلاع رسانی و آگاه سازی بیشتر کار کند به نظر می رسد نقدهای غیر منصفانه کاهش خواهد یافت.

رضا الیاسی: تقریبا یک هشتم از عمر دولت یازدهم سپری شده است در این مدت شاهد انتقادهای فراوان به عملکرد دولت در حوزه های مختلف بوده ایم و مصداق این موضوع نیز 3 کارت زرد مجلس به وزرای اقتصاد، علوم و فرهنگ دولت است.

این انتقادها در حالی مطرح می شود که حجت الاسلام حسن روحانی بارها به صورت مستقیم و غیر مستقیم به این انتقادها اشاره کرده و اعلام کرده است که دولت از این انتقادها خسته نخواهد شد و به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

سیدرضا اکرمی رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری و عضو جامعه روحانیت مبارز تهران درباره مخالفت های مطرح شده با دولت یازدهم می گوید به طور کلی نقد و انتقاد حتما باید در جامعه وجود داشته باشد اما باید آگاهانه، دلسوزانه و همراه با پیشنهاد عملی باشد و در غیر این صورت تمام کشورهای دنیا مشکلات خود را دارند و ما هم به طور طبیعی مشکلاتی را خواهیم داشت و اگر همکاری و همراهی و همدلی وجود داشته باشد قطعا مشکلات کاهش پیدا خواهد کرد.

مشروح گفت وگوی «خبر» با سیدرضا اکرمی در ادامه می آید:

***

حدود 6 ماه از آغاز فعالیت دولت یازدهم سپری می شود و انتقادهای مختلفی به عملکرد دولت در حوزه های مختلف همچون سیاست خارجی مطرح می شود. شما عملکرد دولت یازدهم را تا کنون چطور ارزیابی می کنید؟

دولت یازدهم از ابتدای فعالیت خود اقدامات قابل توجهی را در حوزه های مختلف و به خصوص در بخش سیاست خارجی داشته است و آقای حسن روحانی در بخش اظهارنظر درباره مسائل مختلف، مصاحبه و مسافرت های بین المللی و همچنین تصمیم گیری ها کارآمد بوده است و نظرات خوبی را ارائه کرده است.

اما نکته مهم در این زمینه این است که در باب عمل و اجرا و رفع مشکلات به هر حال آقای روحانی به همکاری بدنه قوی احتیاج دارد که باید دستگاه ها و زیرمجموعه ها در بخش های اقتصاد، تولید و حل مشکلات فعالیت خود را افزایش دهند اما متاسفانه بروکراسی های موجود اجازه چنین کاری را نمی دهد.

به طور کلی نقد و انتقاد حتما باید در جامعه وجود داشته باشد اما باید آگاهانه، دلسوزانه و همراه با پیشنهاد عملی باشد و در غیر این صورت تمام کشورهای دنیا مشکلات خود را دارند و ما هم به طور طبیعی مشکلاتی را خواهیم داشت و اگر همکاری و همراهی و همدلی وجود داشته باشد قطعا مشکلات کاهش پیدا خواهد کرد.

در شرایط فعلی مهم ترین موانع پیش روی دولت آقای روحانی کدام مسائل هستند؟

وجود بروکراسی و کارهای اداری و کاغذ بازی یکی از مهم ترین موانع پیش روی دولت یازدهم است. البته مقداری هم نبود امکانات مالی در داخل کشور در حوزه بهره وری مشکل ایجاد کرده و در مسائل بین المللی نیز تحریم ها تا حدودی مشکلاتی را ایجاد کرده است.

گروه های سیاسی چه موانعی را بر سر راه دولت قرار داده اند؟

ما تعریف روشنی از این موضوع که منتقدان اصولگرا و یا اصلاح طلبان هستند نداریم. آنچه که ملموس جامعه ما است وجود مشکل است و آنچه نیاز است کمک کردن برای حل مشکلات است و عنوان ها خیلی کارساز و کارآمد نخواهد بود.

در میان گروههای سیاسی اصلاح طلبان در طول 6 ماه گذشته چه مشکلاتی را برای دولت یازدهم ایجاد کرده اند؟

ما تعریف مشخصی از اصولگرا، اصلاح طلب و اصلاح طلب اصولگرا و برعکس نداریم و هم اکنون افراد بیشتر درباره اظهار نظر می کنند و گروه های سیاسی رسما درباره عملکرد دولت اظهارنظر نکرده اند.

هم اکنون مشکلاتی در داخل کشور برای دولت یازدهم ایجاد شده است که بخشی از آن به مسائل بین المللی مرتبط است و به طور طبیعی اگر توافق ژنو آرام آرام پیش برود اثر روانی و عملی مناسبی دارد و اگر تنها سخن گفتن مطرح باشد این مشکلات ایجاد خواهد شد.

پس انتقادهایی که به عملکرد دولت مطرح می شود نباید به حساب گروه های سیاسی نوشت؟

خیر. بنده این انتقادها را جریانی نمی دانم و این انتقادات فردی است.

اصلاح طلبان می گویند در رقابت ریاست جمهوری تمام اصولگرایان مخالف آقای روحانی بودند. آیا تمام جریان های اصولگرایی مخالف روحانی بودند؟

خیر چنین موضوعی خلاف واقع است. بنده اصولگرا هستم و همواره از آقای روحانی حمایت کرده ام و برای ایشان تبلیغ کردم و از کار خودم راضی هستم و آقای روحانی را در امور موفق می دانم.

آقای روحانی از آغاز فعالیت دولت یازدهم اقدامات قابل توجهی را انجام داده است و دولت را به موقع به مجلس معرفی کرده و لایحه بودجه سال 93 کل کشور را پس از تاخیرهای مکرر در سال های اخیر به موقع به مجلس ارائه کرد.

همچنین روحانی در بحث توسعه دیپلماسی اقدامات مناسبی انجام داده و سفرهای خارجی همراه با موفقیت بوده است و هم اکنون قطعا امیدهای مردم بیش از 24 خرداد است که انتخابات را برگزار کردند.

به طور کلی در جامعه نگاه می کنیم اینگونه احساس می شود که اصولگرایان نیز از روحانی حمایت کردند.

هم اکنون می توان مخالفان دولت را به گروه های مختلف تقسیم کرد؟

بنده بیشتر روی فرد بودن منتقدان تاکید دارم و اظهارنظرها نیز بیشتر فردی است و اینکه گروهی بنشینند و جریانی فکر و عمل کنند و بیانیه صادر کنند وجود ندارد.

ویژگی مشترک مخالفان دولت چیست؟

به نظر می رسد مقداری توقع مخالفان بالا است و مقداری هم دنبال فرافکنی هستند و حاضر نیستند خودشان را مسئول بدانند در صورتی که ما هم در داخل کشور هستیم و ما هم در به وجود آوردن مسائل نقش داشته ایم. البته مخالفان مقداری هم اطلاعات کمی دارند و شاید هم بی اطلاع هستند و توقعات بالایی دارند.

اگر دولت بتواند مقداری روی اطلاع رسانی و آگاه سازی بیشتر کار کند به نظر می رسد نقدهای غیر منصفانه کاهش خواهد یافت.

دولت از زمان آغاز فعالیت خود اقدامات مناسبی را در حوزه های مختلف و به خصوص در گشایش دیپلماسی و مقابله با بروکراسی انجام داده است. همچنین در حوزه اقتصادی نیز اقدامات مناسبی همچون کاهش نرخ تورم صورت گرفته است. به نظر شما در این شرایط مخالفت های صورت گرفته با دولت منصفانه است؟

در این مدت انتقادهای فراوانی به دولت مطرح شده است که البته این انتقادها منحصر به مجلس نبوده است. به طور کلی معتقدم نقدها ناشی از کم اطلاعی و یا بی اطلاعی و یا داشتن توقعات زودرس و تند است.

به طور مثال 34 سال است در تحریم آمریکا هستیم و این تحریم با 34 ساعت و 34 ماه حل نمی شود و ممکن است 34 سال طول بکشد.

همچنین در مورد پرونده هسته ای 10 سال است که بحث می شود و نباید توقع داشته باشیم 10 ماهه این پرونده حل شود و باید در داخل کشور همتمان را افزون کنیم که داخل کشور را هرچه می توانیم بهره وری را افزایش دهیم. هم اکنون بهره وری در بخش خصوصی و تعاونی و دولتی بسیار پایین است و ما اگر بتوانیم بهره وری را رشد بدهیم و هرکسی به اندازه توان خود تلاش کند و افق دید خود را بالا بیاورد در نظرات کشورهای دیگر نیز تاثیر می گذرد.

اما اگر تنها سخن بگوییم و عمل نکنیم نباید توقع داشته باشیم که کشورهای دیگر دلسوزتر از خودمان باشند و باید در داخل مملکت این جمله کلیدی رهبر معظم انقلاب که می فرمایند باید درون زا باشیم را اجرایی کنیم تا به نتیجه مطلوب برسیم.

افرادی که در این مدت به عنوان مخالف دولت فعالیت کرده اند بیشتر منتسب به گروه پایداری بوده اند. دلیل اصلی مخالفت جبهه پایداری با دولت چه بوده است؟

بنده این موضوع را نیز به گروه نسبت نمی دهم چون ما در همان گروه افرادی را می بینیم که به صورت منطقی به فعالیت می پردازند و بیشتر در تمام گروه ها مخالفت ها را فردی می بینم و این فرد است که حرف می زند و کاری به گروه سیاسی ندارند.

باید مقداری با این افراد بیشتر سخن گفت و مناظره برگزار کرد و در صورتی که این مسائل نتیجه نداد باید آنها را به حال خود رها کرد و مسئولان به کار خودشان بپردازند و مسئولان مسئولیت ندارند که تنها حرف بشنوند و باید به دنبال افزایش خدمات و گسترش تولید باشند و باید خدمت رسانی باید توسعه پیدا کنیم.

29/295

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 335805

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جوان IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
    1 0
    چرا مسئولان از این همه جناح بازی و حرف های بیخود و بی ثمر دست نمی کشن بابا خجالت هم خوب چیزیه یکم هم به فکر معیشت مردم باشید . بزارین هر کی می خواد بیاد سر کار بیاد مهم نیست اما تو رو خدا به اعتقادات و اقتصاد مردم یکم فکر کنید . نمی دونم مسئولان صف های شرم آور سبد یارانه ای رو دیدند یا نه و یا اینکه مثل همیشه سرشون به کارهای مهمتر از اینها مشغوله ؟ واقعا جای بسی خجالت و شرمندگی داره برای بعضی ها و متاسفم از این سیاقی که بعضی ها پیش گرفتند متاسفم هم برا ملت ایران و هم برا مسئولینی که به درد مردم نمی رسند .
  • بی نام A1 ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۴
    1 1
    زنده باد روحانی