ایرنا نوشت:

گروه تروریستی داعش وابسته به القاعده قصد داد در کرکوک عراق امارت اسلامی اعلام کند. شبکه المیادین روز چهارشنبه اعلام کرد: گروه موسوم به ˈدولت اسلامی در عراق و شام ˈ(داعش) که طی ماه های اخیر نیروهای خود را در بخش هایی از عراق از جمله استان الانبار تقویت کرده است تصمیم دارد در شهر کرکوک ˈمرکز استان تمیمˈ امارت اسلامی اعلام کند.

شهر کرکوک یکی از مناطق نفت خیز عراق است که صرف نظر از تصمیم جدید داعش، یک کانون بحران و اختلاف بین منطقه کردستان و دولت مرکزی عراق است.

ˈخلف الجبوریˈ فرمانده نیروهای بیداری در ˈالحویجهˈ کرکوک ضمن هشدار نسبت به این اقدام داعش تاکید کرد نقشه داعش در صورتی شکست می خورد که نیروهای بیداری به سلاح و حمایت سیاسی مسئولان عراقی تجهیز شود.

وی افزود نبرد علیه داعش در عراق یکسره نمی شود مگر اینکه منابع مالی مناسب برای حمایت از نیروهای بیداری تخصیص یابد.

همزمان با این سخنان الجبوری، سازمان های اطلاعاتی عراق اعلام کردند القاعده و سایر گروه های مسلح با داعش در استان های صلاح الدین، نینوا و دیاله همکاری دارند.

منابع اطلاعاتی گفتند داعش قصد دارد یک خط آتش را به گونه ای در عراق اجرا کند که این کشور را از وسط به دو قسمت کند. به این ترتیب که فعالیت های داعش از استان دیاله در شمال تا استان صلاح الدین تداوم یابد سپس به الانبار و نینوا در غرب کشور متصل شود. اگر این خط ایجاد شود، داعش می تواند امارت مورد نظر خود را در این مناطق اعلام کند.

یکی از فرماندهان نبرد با گروه های مسلح در عراق گفت: داعش می کوشد جای پایی برای خود در اطراف کرکوک و موصل ایجاد کند. افراد این گروه برای تشکیل یک شورای نظامی کوشش می کنند و در تلاشند نفوذ این شورا را به برخی مناطق دیگر گسترش دهند.

ناظران می گویند هدف داعش از باز کردن جبهه جدید در کرکوک و سایر مناطق، منحرف کردن توجهات و کاستن از فشارها بر این گروه در فلوجه و الانبار است.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 335545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    15 10
    کرکوک برای کردستان و کردستان برای ایران است
    • علی IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
      3 5
      آره شما راست می گی، بارزانی نفت کرکوک را با ترکیه تقسیم کنه ، سلطنتش که به خطر افتاد یاد ایران بیافتن.