۰ نفر
۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۵

ایسنا نوشت:

معاون رئیس‌جمهوری ‌آمریکا یک ساعت تلاش کرد تا نخست‌وزیر ژاپن را متقاعد کند برای ادای احترام به معبد مورد مناقشه یاسوکنی نرود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جوزف بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در 12 دسامبر 2013 طی یک تماس تلفنی با شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن مکررا از وی درخواست کرده تا از معبد یاسوکنی دوری کند و به آنجا نرود چرا که این معبد مورد مناقشه باعث خشم چین و سایر کشورهای آسیایی است و آنها این مکان را محل ادای احترام به جنایتکاران جنگی ژاپنی می‌دانند.

یاسوکنی یک محل یادآوری و یادبود برای 2.5 میلیون قربانی جنگ است اما مورد مناقشه؛ چرا که این محل یادبود افرادی را شامل می‌شود که به صورت مستقیم در درگیری‌های جنگ جهان دوم و قتل‌ها و کشتارها دخیل بودند.

خبرگزاری کیودو گزارش داد، آبه بلافاصله در پاسخ به این درخواست بایدن گفت: من خودم تصمیم می‌گیرم که کجا بروم.

این خبرگزاری همچنین گزارش داد که این مکالمه به تندی صورت گرفته و بایدن گفته که تصمیم را به شخص نخست‌وزیر ژاپن وامی‌گذارد.

ادای احترام آبه در 26 دسامبر 2013 به این معبد باعث محکومیت از جانب چین و کره جنوبی شد چرا که آنها این ادای احترام را به نوعی سمبل و نماد عدم تمایل ژاپن در به رسمیت شناختن تهاجم جنگی می‌دانند. علاوه بر این، به دلیل وجود روایت‌های تاریخی درباره این جنگ که اکثرا غیرقابل قبول هستند و در موزه‌ای در نزدیکی این معبد قرار دارد، سایر کشورهای آسیایی همسایه ژاپن از این کشور ناراضی هستند چرا که این موزه، ژاپن به عنوان یک قربانی و کشوری بیگناه جلوه‌گر است.

واشنگتن نیز از این اقدام آبه در سال گذشته میلادی خشمگین شد و آن را ناامیدکننده خواند.

نخست‌وزیر ژاپن از این ادای احترام دفاع کرد و آن را طبیعی خواند و افزود: تمایلی برای خدشه وارد کردن به احساسات کرده‌ای‌ها یا چینی‌ها ندارد.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 335510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی راستگو A1 ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    22 12
    من به عقیده و نظر و دلیلی که نخست وزیر ژاپن این کارو کرده کاری ندارم ، ولی چیزی که مشخصه نخست وزیر ژاپن از قدرت و اقتدار فوق العاده ای برخوردار هستش که حتی امریکایی ها هم نمیتونن خدشه دارش کنن
  • بی نام EU ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    13 2
    بر خلاف آلمانها، ژاپنیها هرگز از جنایتهاشون در جنگ جهانی دوم علیه ملتهای چین و کره عذرخواهی و اظهار پشیمانی نکردن. جنایتهای ژاپنیها در بعضی مواقع از هیتلر بدتر بود.
    • بی نام A1 ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
      4 1
      درسته ژاپنیها قبل از تسلیم در جنگ امپراتورشون رو می پرستیدن . مذهب بت پرستی شینتو !!!. اونها ملتی به شدت وطن پرست به معنای واقعی کلمات پرستش و وطن بودن نه به معنی ملایم ملی گرا. ارتش ژاپن با این روحیات جنایات بیشماری در حق مردم کره و چین انجام دادن اما متاسفانه چند سال پیش یکی از بزرگان ما در نطقش از مظلومیت !!! ملت ژاپن در جنگ جهانی سخن گفت. در ابعاد فاجعه حمله اتمی آمریکا به ژاپن شکی نیست اما این به قول معروف مصداق ضرب المثل هر کی خربزه می خوره پای لرزش هم می شینه است.