۰ نفر
۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۴

ایرنا نوشت:

حزب الله لبنان رزمایشی در ضاحیه جنوبی بیروت برگزار و در آن نیروهای مقاومت اسلامی برنامه های پیشگیری از انفجارها تروریستی، تخلیه منطقه، مقابله با عاملان تکفیری انفجارها، امداد رسانی به آسیب دیدگان و حمایت از شهروندان بی گناه را تمرین کردند.
 برخی منابع رسانه ای لبنانی روز چهارشنبه اعلام کردند که طی روزهای اخیر و پس از اینکه از طرح گروه های تکفیری به منظور انجام چند اقدام تروریستی همزمان در ضاحیه جنوبی بیروت پرده برداشته شد، حزب الله دست به انجام این رزمایش زد.

«عمر الاطرش» شیخ تکفیری که به اتهام مشارکت و نقش محوری درچند جنایت تروریستی اکنون در چنگ نیروهای امنیتی لبنان قرار دارد، اعتراف کرده است که طی برنامه ای از پیش طراحی شده هجوم های تروریستی آتی به ضاحیه جنوبی بیروت در سه مرحله سریع انجام خواهد شد.

براساس این طرح، ابتدا چند عنصر انتحاری با حضور در یکی از خیابان های ضاحیه جنوبی بیروت اقدام به تیراندازی و در مرحله بعد خود را منفجر می کنندد و بعدازآنکه مردم به منظور امداد رسانی در محل انفجار جمع می شوند، یک عنصر انتحاری دیگر با یک خودرو بمب گذاری شده وارد جمعیت می شود و با انفجار آن تلفات گسترده ای برجای می گذارد.

الاطرش همچنین اعترافات مهمی در خصوص چگونگی ورود خودروهای بمب گذاری شده از سوریه به لبنان کرده و گفته است که از یکی از اردوگاه های فلسطینی نشین در بیروت به عنوان پایگاهی برای انتحاری ها و خودروهای بمبگذاری شده استفاده می شود.

منابع نزدیک به حزب الله لبنان هم با تاکید براینکه مقابله با تکفیری ها وظیفه ای ملی بوده و منحصر به یک گروه و طایفه خاص نیست، برگزاری این رزمایش را موفقیت آمیز خواندند.

در این رابطه روزنامه لبنانی «النهار» نوشت : این رزمایش دو و یا سه روز پیش انجام شده و در آن نیروهای حزب الله در مدت تنها ده دقیقه بستن مغازه ها و ممانعت از انجام هرگونه تجمع مردمی را تمرین کرده اند.

از جمله برنامه های تمرین شده در این رزمایش، آموزش به اهالی مناطق بوده که به محض هشدار حزب الله طبقات پایینی ساختمان ها را تخلیه کرده و به طبقات فوقانی بروند تا نیروهای مقاومت بتوانند در این طبقات سنگر گرفته و با عناصر انتحاری و تروریستی که وارد خیابان های ضاحیه جنوبی بیروت شده اند، پیش از هرگونه جنایت تروریستیی مقابله کنند.

به نوشته النهار، تلاش بر این است که ورودی های ضاحیه جنوبی بیروت به 10 ورودی تقلیل یابد تا بررسی های دقیق تری در رابطه با ورود خودروها و افراد به داخل منطقه صورت پذیرد.

این روزنامه لبنانی مدعی شده است که نمایندگان حزب الله در مجلس لبنان پلاک های آبی رنگ خودروهای خود را که نشان از نمایندگی آنها داشت، تغییر داده اند.

بنابراین گزارش، روز گذشته ترافیک سنگینی در مبادی ورودی ضاحیه جنوبی بیروت حاکم بود و بسیاری از مغازه داران اقدام به چیدن کیسه های شن مقابل در فروشگاه های خود کرده اند تا از آسیب های بیشتر در صورت انجام هرگونه عملیات تروریستی جلوگیری به عمل آید و همچنین در مدارس نیز آموزش های اولیه برای مقابله با اینگونه حوادث آغاز شده است.

این روزنامه ادامه داد: به منظور اطمینان بخشی به اهالی ضاحیه جنوبی بیروت، نیروهای حزب الله به شکلی ملموس در خیابان های این منطقه و مراکز تجاری آن حضور یافته و تحرکات روزانه را تحت نظر گرفته اند،این اقدام در چارچوب طرح های امنیتی است که علاوه بر ضاحیه بیروت در جنوب و شرق لبنان نیز انجام می پذیرد.

در همین راستا، شبکه تلویزیونی «LBC» لبنان اطلاعات هشت خودروی مسروقه ای که احتمال می رود در عملیات های تروریستی احتمالی از آنها استفاده شود، همچون مشخصات ظاهری و پلاکشان را منتشر کرد.

این شبکه گزارش داد که نیروهای امنیتی لبنان اخیرا «اسدالله عاصی» و «نبیل احمد الموسوی» دو سارق خودروها را دستگیر کرده اند.

یکی از آنها به دست داشتن در سرقت دو خودرویی که در انفجارهای تروریستی شهر «هرمل» در شمال شرق لبنان و منطقه «حاره حریک» در ضاحیه جنوبی بیروت استفاده شدند، اعتراف کرده است.

در اعترافات الموسوی آمده است که این هشت خودرو به «جبل لبنان» و پس از آن به منطقه مرزی « عرسال» و در نهایت به «یبرود» سوریه منتقل شده اند.

این خودروها در یبرود بمب گذاری و سپس به عرسال بازگردانده و از آنجا به مناطق مختلف لبنان بوی‍ژه ضاحیه جنوبی بیروت فرستاده و در میان جمعیت و شهروندان عادی منفجر می شوند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 335467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    6 2
    مقابله با بمب گذاریهای انتحاری هر چند بلحاظ فنی مشکل است و لیکن محال نیست چنانچه این تاکتیک موفقیت آمیز باشد بایستی در عراق که از این نوع تروریسم آسیب های فراوان متحمل شده بکار گرفته شود