واحد مرکزی خبر نوشت:

رئیس مرکز جاسوسی الکترونیکی انگلیس که همتای آژانس امنیت ملی آمریکا محسوب می شود، تحت فشار انتقادهای ناشی از افشاگری های ادوارد اسنودن، تا پایان امسال از سمت خود استعفا خواهد کرد. وزارت امور خارجه انگلیس این خبر را روز سه شنبه اعلام کرد.
ایان لوبان پنجاه و سه ساله که از شش سال پیش اداره امور مرکز جاسوسی الکترونیکی انگلیس را بر عهده دارد، در پی افشاگریهای ادوارد اسنودن، مشاور پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا، تحت فشارهای زیادی قرار گرفت و روز سه شنبه در لندن اعلام شد که وی تا پایان سال دو هزار و چهارده به فعالیت های خود در صدر این نهاد اطلاعاتی حساس پایان خواهد داد.
سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس اعلام کرد ایان لوبان به عنوان مدیر « ستاد ارتباطات دولت» عملکرد فوق العاده ای داشت. انتشار خبر استعفای آتی ایان لوبان در صدر این نهاد اطلاعاتی انگلیس، آغاز روندی است که طی آن باید جانشین مناسبی برای وی پیدا شود اما لوبان طبق برنامه تا پایان امسال از سمت خود کناره گیری خواهد کرد.
ایان لوبان که در سال هزار و نهصد و هشتاد و سه وارد مرکز جاسوسی الکترونیکی انگلیس شد، ژوئن سال دو هزار و هشت به ریاست این نهاد دست یافت و ریاست وی چند بار تمدید شد.
ایان لوبان نوامبر سال دو هزار و سیزده به اولین رئیس مرکز جاسوسی الکترونیکی انگلیس تبدیل شد که با حضور در یکی از کمیسیون های پارلمان انگلیس، آشکارا درباره افشاگریهای ادوارد اسنودن اظهار نظر
کرد و به سوالات اعضای این کمیسیون پاسخ گفت.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از لندن، ادوارد اسنودن که در حال حاضر به روسیه پناهنده شده است از چند ماه پیش گستردگی برنامه های نظارت الکترونیکی و جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا و مرکز جاسوسی الکترونیکی انگلیس را افشا کرده و برای این دو کشور در سطح بین المللی مشکلات زیادی به وجود آورده است. از زمانی که مشاور پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا افشاگری های جنجال برانگیزی درباره نظارت الکترونیکی توسط مقامات دولتی آمریکا انجام داد، در کشورش به جاسوسی و سرقت اسناد حکومتی متهم شد.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 335445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =