لایحه بودحه 93 دستور کار امروز مجلس شورای اسلامی بود.

به گزارش خبرآنلاین، در ابتدای جلسه علنی مجلس تذکراتی درخصوص ناقص بودن متن لایحه ارائه شده از سوی کمیسیون تلفیق از سوی برخی نمایندگان مطرح شد که رییس مجلس آنها را وارد ندانست.

در همین راستا احمد توکلی نماینده تهران در تذکری با بیان اینکه چندین سال بودجه را تحت فشار بررسی کردیم، گفت: این اولین سالی است که دولت بودجه را به موقع داده و فرصت کافی برای رسیدگی وجود دارد اما نمی‌دانم چه عجله‌ای است که هیات رئیسه بر خلاف قانون این گزارش را در دستور کار گذاشته است.

عضو کمیسیون تلفیق تصریح کرد: طبق ماده 104 آیین نامه دستور هفتگی مجلس باید به ترتیب وصول طرحها و لوایحی که از کمیسیون‌ها به هیات رئیسه ارجاع می‌شود تنظیم شود و رعایت ترتیب الزامی است. روی جلد دستور این هفته مجلس گزارش تلفیق از بودجه آمده در حالی که این گزارش هنوز وصول نشده بود و معلوم نیست ترتیب آن در دستور کجاست.

وی ادامه داد: گزارش‌ها باید 24 ساعت قبل از بررسی و طرح در مجلس بین نمایندگان توزیع شود. در مورد این گزارش گفته شد که حدود ساعت 11 دیروز توزیع شده در حالی که نمایندگان می‌گفتند ساعت 2 بعد از ظهر به بعد گزارش را دریافت کردند و این سومین اشکالی است که از نظر آیین نامه‌ای وجود دارد.

توکلی با بیان اینکه گزارشی که دیروز اعلام شد مجموعه‌ای از احکام است که جای درآمدها، هزینه‌ها و ارقام آن خالی بود، خاطرنشان کرد: امروز صبح برگه‌ای ارائه شد که ارقام را پر کنند، ما معتقدیم گزارش ناقصی که بر خلاف قانون تهیه شده است و بی موقع آمده و قابل بررسی نیست ضمن این که بر خلاف روال متعارف کسی از دولت به مجلس نیامده که از لایحه دفاع کند.

در ادامه جلسه علی لاریجانی، رئیس مجلس با وارد ندانستن این تذکر اظهار کرد: رئیس کمیسیون تلفیق این گزارش را روز گذشته با امضای خودشان منعکس کردند و ما نمی‌توانیم از آحاد اعضای کمیسیون تلفیق امضاء بگیریم همیشه روال این بوده که وقتی رئیس کمیسیون گزارش می‌داد ما آن را در دستور کار می‌گذاشتیم.

وی گفت: من فکر می‌کردم آقای توکلی می‌خواهد تشکر کند که چرا هیات رئیسه آیین نامه را دقیق رعایت کرده است. تاریخ رسمی کار کمیسیون تلفیق نهم دی ماه بوده که پایان 15 روز فرصت رسیدگی 23 دی ماه بود. و آنها تقاضا کردند مهلت جدیدی داده شود که این مهلت هم هفتم بهمن ماه به پایان می‌رسید. لذا اگر کمیسیون تلفیق و آقای مصباحی مقدم هم گزارش نمی‌دادند ما باید همان لایحه را در دستور کار قرار می‌دادیم.

رئیس مجلس با تاکید بر این که آیین نامه در مورد بررسی گزارش تلفیق از بودجه دقیق رعایت شده، تصریح کرد: هیچ اشکالی از نظر آیین نامه‌ای بر این موضوع مترتب نیست و هیات رئیسه دقیق عمل کرده است. این که بودجه سرجمع چقدر تغییر کرده امروز در ورقه‌ای ارائه شده اما مهمترین مطالب مفاد تبصره‌ها است که در گزارش آمده است.سرجمع بودجه کلان بودجه‌ی عمومی و شرکت‌ها هم خدمت شما است لذا راجع به کلیات آن می‌شود حرف زد.

وی تاکید کرد: ما راهی غیر از این نداریم که به محض ارائه گزارش تلفیق کارمان راشروع کنیم پس از نظر آیین نامه‌ای اشکالی وجود ندارد.

عبداللهی: بررسی بودجه ۹۳ در صحن مجلس را متوقف کنید/ اعداد و ارقام در تلفیق رای‌گیری نشده است

رضا عبداللهی نماینده ماهنشان که خود زمانی ریاست کمیسیون تلفیق را برعهده داشته است از دیگر منتقدان بررسی لایحه بودجه در جلسه امروز بود.

وی با بیان اینکه کار کمیسیون تلفیق هنوز به پایان نرسیده است، گفت: ما شب گذشته تشکیل جلسه دادیم و تعدادی از اعضای کمیسیون تلفیق پیشنهادات خودشان را مطرح کردند، ولی جلسه از حد نصاب افتاد و تعطیل شد و هنوز اعضای کمیسیون در تبصره‌های الحاقی پیشنهاداتی دارند که مطرح نشده است، بنابراین گزارش چاپ شده بودجه 93 گزارش کمیسیون تلفیق نیست.

وی تصریح کرد: کمیسیون تلفیق گزارش خود را ارائه نداده است، چرا که هنوز بررسی بودجه 93 در این کمیسیون به اتمام نرسیده است،‌ اعداد و ارقام باید به رای اعضای کمیسیون گذاشته می‌شد، ولی این کار انجام نشده است بنابراین کار کمیسیون تلفیق هنوز به اتمام نرسیده است.

عبداللهی با بیان اینکه ردیف‌ها،‌جداول و بندها در کمیسیون تلفیق تصویب نشده است، تاکید کرد:‌ هیچ‌یک از جداول و ردیف‌ها به تصویب تلفیق نرسیده است، قبل از توزیع این گزارش، باید از اعضای تلفیق رای‌گیری انجام می‌شد، اما انجام نشده است، بنابراین بهتر است بررسی بودجه 93 در صحن علنی متوقف شود و وارد دستور کار دیگری شویم.

نماینده ماهنشان در پایان خطاب به لاریجانی گفت: از آقای مصباحی مقدم رئیس کمیسیون تلفیق بپرسید که اگر بررسی بودجه در کمیسیون تلفیق نهایی شده بنابراین دیگر تلفیق دیگر نباید تشکیل جلسه بدهد، ولی اگر نهایی نشده است، بررسی بودجه در صحن علنی را متوقف کنید.

علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر اظهار داشت: شما باید مسائلتان را در همان کمیسیون تلفیق مطرح و مشکلاتتان را حل کنید، ما در صحن علنی مجلس نمی‌توانیم مشکلات کمیسیون تلفیق را حل کنیم، گاهی در بررسی‌ها برخی موارد باقیمانده، بعد از ارائه گزارش اصلی تلفیق، تقدیم می‌شود، زمانی که شما رئیس کمیسیون تلفیق بودید نیز این کار را می‌کردید.

وی همچنین گفت:‌ وقتی با کمبود وقت مواجه هستیم، می‌توانیم این کار را انجام دهیم،‌کمبود وقت نداریم ولی آئین‌نامه داخلی مجلس فرصت زمانی را تعیین کرده که باید آن را رعایت کنیم، اجازه دهید بحث پیش رود، دلیل ندارد بی‌جهت عمل کنیم.

غلامرضا مصباحی مقدم رییس کمیسیون تلفیق بررسی لایحه بودجه 93 در بخش دیگری ازجلسه علنی امروز مجلس به برخی انتقادات در این خصوص پاسخ داد.

وی با بیان اینکه بعضی از دوستان عضو تلفیق تذکراتی را مطرح کردند که تا حدودی تعریضی به بنده بود، گفت: ‌اما واقع مساله این است که کمیسیون تلفیق را به گونه‌ای اداره کردیم که حداقل فشار روی اعضای کمیسیون بیاید و حداکثر بازدهی را داشته باشیم.

وی ادامه داد: ‌خوشبختانه دولت بودجه را به موقع تقدیم مجلس کرد و ما هم به موقع توانستیم مصوبه کمیسیون تلفیق را به صحن علنی مجلس بیاوریم. وقتی را که هیات رئیسه به تلفیق داده بود ابتدا دو هفته و بعد یک هفته تمدید کردیم و سپس از حجت‌الاسلام ابوترابی خواستیم که تا روز دوشنبه به ما فرصت دهند که بتوانیم کار را نهایی کنیم.

وی تصریح کرد:‌آنچه که مطرح شد که رای‌گیری انجام نشده، این گونه نیست بلکه در مورد هزینه‌ها و درآمدها رای‌گیری صورت گرفت و دوشنبه عصر کار کمیسیون نهایی شد. بر این هر ساله وقتی که لایحه بودجه به صحن می‌آمد زمانی که آقای عبداللهی جلسات تلفیق را اداره می‌کرد آنچه که ارائه می‌شد فاقد اهداف صفحه اول بود. بعد متوجه شدیم که کار فنی نیاز دارد.

رئیس کمیسیون تلفیق تاکید کرد:‌امسال برای اولین بار صفحه اول لایحه بودجه با عدد و ارقام به نمایندگان ارائه می‌شود لذا باید به این نکته توجه داشت که کم نبوده مواردی که در سال‌های گذشته بودجه در دستور کار قرار می‌گرفت و بعد الحاقیه‌های 1، 2 و 3 ارائه می‌شد.

مصباحی مقدم خاطرنشان کرد: کار کمیسیون تلفیق حتی ضمن بررسی بودجه نیز تمام نمی‌شود و طبق آیین‌نامه داخلی مجلس کار تلفیق پایان رسیدگی به لایحه بودجه زمانی خواهد بود که شورای نگهبان لایحه را تایید و اعلام کند در آن زمان کار تلفیق نهایی می‌شود در غیر این صورت موارد ارجاعی، گزارش‌ها و رسیدگی به جزئیات نیز حتی در صحن علنی بررسی خواهد شد. بنابراین ما مطابق آیین‌نامه عمل کرده و تخلفی نکرده‌ایم.

23/220

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 335444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    7 1
    لطفا به فکر ملت باشید و با دید جناحی به بودجه نگاه نکنید
  • مهدیار A1 ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    4 0
    یادش بخیر ، در سالهای گذشته این موقع سال نه خبری از لایحه بودجه بود و نه از کمسیون تلفیق !! و بودجه محترم هنوز در پاستور دست به دست می شد !!! ببین حالا که لایحه زود رسیده بنده خدا نماینده ها ، با آرامش خیال چه صفایی می کنند!!!!!!!
  • بی نام IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    2 4
    دیدید ارائه بودجه در اسفند بهترین کار بود؟! دیگر از این مشکلات نداشتیم!!
  • بی نام A1 ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    40 0
    مجلس تعجب کرده . . . احمدی نژاد با این مملکت کاری کرد که وقتی یکاری موقع انجامش انجام میشه با مشکل مواجه شه :|
  • بی نام A1 ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    5 0
    در دوماه گذشته مجلس با خبر سازی و تاخیر در تصویب بودجه باعث ضرر زیان هنگفتی به فعالان بازار سرمایه شده است کافی است نگاهی به عمکرد یک ماهه اخیر صندوق های سرمایه گذاری داشته باشید