۰ نفر
۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۵

عبدالفتاح السیسی بدون شک اکنون مرد نیرومند مصر است.

 

 

مرد آینده نگری که به تنهایی توانست نگاه مردم را متوجه رهبری رویدادهای سه ساله انقلابی کند که منجر به استعفای حسنی مبارک شد. اما معمایی که در این میان در مورد شخصیت و جایگاه او وجود دارد، اینست که مردمی که طی سه سال گذشته خواستار پایان دادن به حکومت نظامیان بوده اند، اکنون خسته از خشونت ها خواستار بازگشت او هستند. او توانسته به نقش خود بسیار ظریف عمل کند.
در اوت سال ۲۰۱۲ و زمانی که السیسی از سوی محمد مرسی به عنوان جایگزین مارشال تنتاوی به سمت فرمانده نیروهای مسلح و وزیر دفاع منصوب شد، همه چیز بر این دلالت داشت که با اولین رئیس جمهور غیر نظامی و منتخب، هدایت کشور به خوبی پیش خواهد رفت. اما محمد مرسی خود را بیگانه از افکار عمومی نشان داد و کمتر از یکسال میلیون ها مصری خواهان استعفای او شدند. السیسی بر پایه خشم مردم او را برکنار کرد و با سوگند در مورد عدم جاه طلبی شخصی، کنترل امور را به دست گرفت.

او گفت: "می خواهم به شما بگویم که افتخار حفاظت از اراده مردم برای ما بسیار ارزشمند تر است و برای شخص من ارزشمند تر از افتخار حکومت بر مصر."

به عنوان تحقق اراده مردم، محمد مرسی از سمت خود معزول و دستگیر و در خطر مجازات مرگ قرار گرفت. اخوان المسلمین نیز سازمانی تروریستی نامیده شد.

اما طرفداران مرسی به مصاف ارتش برخاستند و با سرکوب وحشیانه روبرو شدند. از تابستان گذشته تا کنون، به نام اعمال اراده مردم برای بازگشت آرامش، بیش از یکهزار نفر کشته شده اند.

در مورد شایستگی های این شخصیت مرموز که تلاش می شود حضوری رازگونه داشته باشد کمتر اطلاعی در دست است. او کم سخن می گوید و مراوداتی کنترل شده دارد. در آنچه تحت نظارت او و به عنوان همه پرسی قانون اساسی جدید برگزار شد، کمتر از ۳۹ درصد مردم مصر شرکت کردند.

عبدالفتاح السیسی، هم اکنون به عنوان یک مارشال یعنی بالاترین مقام ارتش و قبل از آنکه در انتخابات شرکت کند، ظاهرا برای پیروانش و برای آنها که در توهم بازگشت عظمت از دست رفته مصر به سر می برند، یک اسطوره است. اما شاید این توهم با یک کشور عمیقا تقسیم شده و مجروح روبرو شود.

یورونیوز

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 335443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    9 9
    خیلی مردیsisi
  • رزمنده A1 ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    6 12
    * کنار زدن رئیس جمهور قانونی مصر توسط ارتش این کشور نوعی کودتا محسوب می‌شود و عملی غیرقانونی است. جلوی این گونه سوءاستفاده ارتش مصر باید گرفته شود والا هیچ حزب و گروهی امنیت نخواهند داشت در ضمن ارزیابی حوادث این کشور نشان می‌دهد در پشت پرده این حوادث، کشورهای قطر، عربستان، آمریکا و رژیم صهیونیستی دست دارند و نمی‌گذارند آرامش به مصر برگردد.
  • مردم ایران A1 ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    10 3
    اوضاع مصر نمونه ای کاملا کتابی و علمی از اشتباهات تاریخی یک ملت است . در انتخابات شرکت نمیکنند و بعد برای تغییر نتیجه انتخابات و باز گرداندن آب رفته به جوی به خیابان میریزند و .... .
  • رزمنده A1 ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    1 10
    اگر قرار باشد که ارتش مصر رئیس‌جمهور کنار بزند چه نیازی به انتخابات و رای مردم این کشور بود. به جای محمد مرسی باید سفیران آمریکا و اسرائیل اخراج می‌شدند و این دو سفارتخانه تعطیل می‌شد، تا کشور مصر روی آرامش به خود ببیند.
  • بی نام EU ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    4 6
    اینم یه .......مثل مرسی!!!
  • رزمنده در جبهه ها جنگ A1 ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    2 11
    اگر قرار باشد که ارتش مصر رئیس‌جمهور کنار بزند چه نیازی به انتخابات و رای مردم این کشور بود. به جای محمد مرسی باید سفیران آمریکا و اسرائیل اخراج می‌شدند و این دو سفارتخانه تعطیل می‌شد، تا کشور مصر روی آرامش به خود ببیند.
  • بی نام IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    7 7
    در کشوری که دمکراسی نهادینه نباشد از این بیشتر انتظار نمی رود
  • علی A1 ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    2 3
    مصر برای کشور ما بسیار مهم است چون اگر ما روابط خوب با مصر برقرار کنیم میتوانیم به فلسطینها کمک کنیم و مصر با اقتدار بسیار مهم است ودر ثباته منطقه تاثیر گزار است