جدال سخت دولت و کنگره / اوباما پای توافق هسته ای با ایران ایستاده است؟

توافق هشتم آذر ایران و شش قدرت جهانی هرچه که نداشت ، دست کم میان اعضای کنگره آمریکا بر سر تصویب تحریم های جدید علیه ایران اختلاف انداخته است.

سید صادق روحانی: برخی سناتورهای تندرو که عمدتا جمهوریخواه هستند خواهان افزایش تحریم ها علیه ایران هستند و در مقابل دموکرات ها معتقدند باید از دولت باراک اوباما حمایت کرد و اکنون زمان تصویب تحریم های جدید نیست.

البته دولت اوباما با هرگونه تحریم جدید و فشار بر ایران که باعث شود « برنامه اقدام مشترک» ناکام بماند ، مخالف است. هفته آخر دیماه آسوشیتدپرس گزارش داد که تحت فشار دولت آمریکا، دموکرات‌های سنا که خواستار اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران بودند تمایل خود را برای به تعویق انداختن طرح تحریم‌ها و دادن شانس موفقیت به مذاکرات نشان دادند. هری رید، رهبر اکثریت سنای آمریکا در آن موقع اعلام کرد که رأی‌گیری درباره بسته تحریم‌های ارائه شده توسط رابرت منندز و مارک کرک، سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکایی با وجود درخواست‌های میک مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان و تعداد زیادی از حامیان این طرح، به این زودی انجام نخواهد شد.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا تاکید کرده بود که دور جدید تحریم‌ها علیه ایران مذاکرات هسته‌ای با تهران را از مسیر خود خارج می‌کند . چندی پیش کاخ سفید اعلام کرد که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا هر گونه مصوبه تحریم های جدیدتر بر سر برنامه اتمی علیه ایران را وتو خواهد کرد.

حالا پس از چند هفته کش و قوس میان کنگره و کاخ سفید به نظر می رسد طرح تحریم های جدید متوقف شده است. روز گذشته خبرگزاری رویترز گزارش داد تلاش برای وضع تحریم های جدید علیه ایران در کنگره آمریکا متوقف شده و نمایندگان کنگره اکنون در حال بررسی این موضوع هستند که احتمالاً ساز و کار جدید، اما ضعیف تری را در قبال برنامه هسته ای ایران در پیش بگیرند. این خبر توسط برخی دستیاران نمایندگان کنگره اعلام شده است.

پس از انصراف از این طرح، اکنون سناتورها و اعضای مجلس نمایندگان احتمال تدوین یک «قطعنامه غیر الزام آور» را مدنظر قرار داده اند که نسبت به تمایلات هسته ای ایران ابراز نگرانی کرده و از مذاکره کنندگان آمریکایی می خواهد شرایط سفت و سختی را در مذاکرات پیش روی ایران قرار دهند.

به هر حال، به نظر می رسد اختلاف نظر - هرچند تاکتیکی - میان دولت آمریکا و سناتورهای تندرو، فعلاً به نفع دولت خاتمه یافته و روند مذاکرات هسته ای ایران برای رسیدن به توافق نهایی، بدون تهدید تحریم های جدید ادامه خواهد یافت.

هنوز چند روز به نوبت اول پرداخت طرف غربی مانده است اما به نظر می رسد لغو برخی از تحریم ها آغاز شده است. روز یک شنبه مدیرعامل شرکت ملی نفتکش با اشاره به خروج نام این شرکت و شرکت ملی نفت ایران از لیست تحریم خزانه داری آمریکا، جزئیات شرایط جدید صادرات طلای سیاه ایران به مقصد 6 مشتری سنتی ایران شامل چین، هند، ترکیه، تایوان، ژاپن، کره جنوبی را تشریح کرد.علی اکبر صفایی  درباره آثار تعلیق برخی از تحریم‌های نفتی پس از توافق ایران و گروه 1+5 گفت: از این پس مانعی در ارائه پوشش‌های بیمه‌ای، خدمات بانکی و دیگر خدمات مرتبط با کشتیرانی بین‌المللی به ویژه برای حمل دریایی محموله‌های نفت خام و فرآورده‌های نفتی ایران وجود ندارد.

روز چهارشنبه گذشته یعنی روز آغاز مرحله اجرایی توافق ژنو  آلن ایر سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که دولت آمریکا کماکان به استفاده بهینۀ دیپلماسی درجهت رسیدن به راه‌حلی مسالمت‌آمیز به مناقشۀ برنامه هسته‌یی ایران پایبند و وفادار است.

لغو این تحریم ها اشتیاق خیلی از سرمایه گذاران خارجی برای ورود به بازار ایران را به همراه داشته است. این مسئله ای بود که از چشم کارشناسان دور نمانده است. اندیشکده آمریکایی بروکینگز می گوید:کاهش و در نهایت لغو تحریم های اقتصادی علیه ایران می تواند موجب از قفس بیرون آمدن ببر پارسی شود.این اندیشکده آمریکایی افزوده است: ایران رها شده از تحریم ها و انزوای جهانی می تواند به سادگی ترکیه ، عربستان سعودی و اسرائیل را به چالش بکشد و بار دیگر جایگاه خود را به عنوان قدرت برتر خاورمیانه به دست آورد.

2729

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 335351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    17 73
    اوباما آخرش دبه می کنه!!!!
  • بی نام A1 ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    80 8
    اوباما مچکریم
  • میلاد A1 ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    جمهوری خواه و دموکرات نداره..همه نوکر لابی صهونیست هستند
    • بی نام A1 ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
      101 9
      بسه آقا بسه ، گوشمون پر شده از این حرف‌ها ، با این حرف‌ها حالت تهوع بمون دست میده ، این حرف‌ها غیر از بدبختی و فلاکت برامون چیزی به ارمغان نیاورد. دوره این حرف‌ها خیلی وقته تموم شده...
    • بی نام FR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
      51 5
      دقیقا مثل شما!
    • شهره A1 ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
      2 16
      دمت گرم. منم استفراغم گرفته و تکراری شده . سرگرممان کرده اند. مرگ بر آمریکا
    • حسین A1 ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
      0 0
      اینها سیاست دارن همه دنیا رو برای خودشون نگه میدارن تا به ملتشون فشار نیاد یعنی منافع ملتشون براشون مهمتره.
  • wow A1 ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    256 8
    ان شاءالله هر طوری هست به نفع ایران و مردم ایران تموم بشه
    • بی نام IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
      5 1
      کاش روزی برسد اوباما را در کاخ سعداباد میزبانی کنیم. و سفارت ها بازگشایی و تنش ها از بین بره ما هم لذت یه زندگی خوب رو بچشیم بدون تحریم بدون رکود بدون تورم بدون فشار اقتصادی و سیاسی.
  • بی نام IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    7 33
    همشون یه کرباسن..........................
  • بی نام A1 ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    6 71
    به نام خدا حضور چند کشور ابر قدرت جهان یعنی تسلیم ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران شدند. و همچنین از زحمات دولت دهم (قبلی) هم تشکر جانانه کرد که دلیلش همه می دانند.
    • محمدhabibi IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
      31 5
      دلیلش حتما این همه مشکلی که به بار اورده هست؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
      0 1
      به habibi دلیلش اون 20 درصدیه که شما الان راحت خرجش می کنید تا به توافق برسید.
  • بی نام EU ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    42 1
    مشکلات اقتصادی و سیاسی در ایران نتیجه ناکارآمدی است و تحریم ها نتیجه این ناکارامدی هستند.
  • فیض IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    61 6
    من احساسم همیشه بهم میگه اوباما ادم بد ذاتی نیس ...
  • بی نام A1 ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    14 64
    برای مردم مملکتم متاسفم که فکر می کنن آمریکا دوست ماست و ما رو دوست داره .
    • بی نام A1 ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      95 4
      فکر نمیکنیم که امریکا دوست ماست ولی دلیلی هم برای دشمنی با امریکا وجود نداره .البته عده ای هرچه دارند از مرگ بر امریکاست که مردم دیگه شناختنشونه
    • هیچکس A1 ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
      3 44
      من هم برای تو متاسفم....
  • بی نام A1 ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    32 4
    درود بر او،اگر نهایتا زحماتش به نفع مردم باشد
  • علی موسایی A1 ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    29 1
    باید به یادداشته باشی گفتگو ومذاکره به معنی تسلیم شدن نیست بلکه رسیدن به اهد اف بهتری میباشد باتشکر ازتیم مذاکره
    • محمد حبیبی IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
      34 2
      ولی الان به معنای برداشتن مشکلات اقتصادی ملت ایران میباشد وقتی که مشکلی نباشه میشه به اهداف بالاتر فکر کرد
  • بی نام IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    1 5
    حسین دست غریبی به روی زانو زد برای جرعه ..... رو زد اوباما تنها و تنها به خاطر سیاست های احمدی نزادی به ریاست جمهوری رسید ایا در زمان خاتمی کسی می توانست تصور رییس جمهور شدن یک سیاه پوست را بکند و در دور دوم کاملا با حمایت ایران رییس جمهور شد
  • ام IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    27 1
    اوباما یه دونه باشه، خدا میدونه بعد اون چه بلایی سر ایران میارن ، فعلا که سپر بلا شده
  • بی نام IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    4 6
    چشم باز کنی می بینی عربستان به سلاح بسیار پیشرفته که حامل بمبهای اتمی پاکستانی هستند مجهز و از طرف دیگر بهترین دفاع ضد هوایی را دارد و ایران هنوز در حال انجام عملیات نظامی انتحاری یعنی نه ضد هوایی پیشرفته عملا اسمان باز و نه موشک تهاجمی پیشرفته در حالی چین دارد کشورهای همسایه را به بهترین سلاح ها تجهیز می کند ما باید به جای شعار عمل کنیم وزیر دفاع این 8 ماهه به احتمال بسیار قوی کار خاصی انجام نداده و نخواهد داد دانشگاه ها هم دارد به سمت سیاست زدگی پیش می رود درحالی که تمام فکر و دهن ایران درگیر مذاکره با غرب است کشورهای دیگر باسرعت زیاد دارند از ما جلو می زنند
  • بی نام A1 ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    4 0
    تو هر دو كشور شعبون بي مخ ها فعالند
  • اسماعیل IR ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۳
    2 0
    اگر ما هم مثل بقیه کشور با همه دوست بودیم این همه سختی تحمل نمی کردیم من د ختری دارم سرطان گرفته بنده کارگر ساختمانی هستم الان 2ماه است یک روز هم کار نکردم با 250 هزار قسط وهزینه درمان یک بچه سرطانی چگونه زندگی ا بگزرانم مشکل این است داروش هم گیر نمی آید باید هرهفته وین کریستی تزریق کند از شهرستان بیایم تهران اگر پیدا کنم بنده واقعا از مسئولین می پرسم چطور زندگی کنم
    • بنده خدا A1 ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
      0 0
      اخوی / خداوند متعال فرزند تا شفا بده إن شاء الله / پروردگار پشت و پناهت باشه