ایسنا نوشت:

با افزایش توان تسلیحاتی اتمی پاکستان، تحلیلگر سابق سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) عنوان داشته که از دید وی اسلام‌آباد برای تامین یک بمب اتمی برای عربستان تضمین داده است.

به گزارش خبرگزاری پی تی آی، بروس ریدل، تحلیلگر سابق سیا که هم‌اکنون در موسسه بروکینگز مشغول به کار است، گفته است: یکی از مهمترین عوامل ناشناخته این است که آیا عربستان پیشتر با پاکستانی‌ها برای داشتن یک بمب اتمی توافق کرده یا خیر. این یکی از راز آلودترین مسائل در دوران معاصر خاورمیانه و جنوب ‌آسیا محسوب می‌شود.

وی در یک هیأت مذاکره‌کننده درباره سیاست خارجی دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا این سوال را مطرح کرد و گفت: چرا پاکستان سریع‌ترین تولیدکننده تسلیحات اتمی در جهان محسوب می‌شود؟ چرا این دولت دو یا سه برابر بیشتر از هند به تولید بمب می‌پردازد؟ آیا شریک خارجی وجود دارد که خواهان این تسلیحات باشد؟

وی افزود: اگر نظر من را درباره این مساله بخواهید، این است که مذاکراتی میان عربستان و پاکستان درباره تامین بمب اتم صورت گرفته و ریاض تعهد و قول اسلام‌آباد را برای داشتن یک بمب اتم دارد. ریاض به شدت از اقدامات اوباما ناامید است.

این تحلیلگر در ادامه گفت: در ابتدای امر، آنها درباره عملکرد اوباما خوشبین بودند. ریاض به واقع نخستین کشور عربی است که اوباما پیش از سخنرانی در قاهره، مصر به آنجا رفت اما ریاض به شدت از دست اوباما ناامید و مأیوس شده است و از طرق مختلف در سال 2013 این نارضایتی را نشان داده‌اند.

وی افزود: عربستان قدیمی‌ترین متحد ما در خاورمیانه است و آن به سال 1945 باز می‌گردد. با وجود خشم و نارضایتی عمومی، این روند در بسیاری از موارد ادامه می‌یابد.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 335312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =