ایرنا نوشت:

اندیشکده آمریکایی بروکینگز می گوید:کاهش و در نهایت لغو تحریم های اقتصادی علیه ایران می تواند موجب از قفس بیرون آمدن ببر پارسی شود.

این اندیشکده آمریکایی افزوده است: ایران رها شده از تحریم ها و انزوای جهانی می تواند به سادگی ترکیه ، عربستان سعودی و اسرائیل را به چالش بکشد و بار دیگر جایگاه خود را به عنوان قدرت برتر خاورمیانه به دست آورد.

بروکینگز در این مقاله که به بررسی اثرات لغو تحریمها علیه ایران روی روابط آنکارا - تهران پرداخته ، نوشته است: اگر از توافق دیپلماتیک با غرب ، ایرانی دارای روابط عادی با غرب ظاهر شود ، بلندپروازی ترکیه برای رهبری و پرستیژ در خاورمیانه می تواند به شدت از جانب ایران به چالش کشیده شود.

در وهله اول ، توافق نهایی بر اساس کلیات توافق ژنو که به ایران اجازه داشتن غنی سازی تا حد 5/3 درصد را می دهد ، به وضعیت ایران به عنوان کشوری با توانایی گریز هسته ای رسمیت می دهد.

جامعه بین المللی با به رسمیت شناختن بالفعل (دو فاکتو) حق ایران برای چرخه کامل سوخت هسته ای ، ایران در جمع کشورهای هسته ای مانند آلمان ، ژاپن ، هلند و برزیل قرار خواهد داد.

تمامی این کشورها برنامه های هسته ای صلح آمیز پیشرفته و وضعیت جهان اولی دارند و اگر بخواهند می توانند بسادگی سلاح هسته ای تولید کنند.

این امر موجب تقویت قابل ملاحظه پرستیژ بین المللی ایران می شود و می تواند به عنوان پیشی گرفتن از ترکیه عضو جی-20 و ناتو محسوب شود.

نه تنها پذیرش جهانی برنامه هسته ای ایران تلاش این کشور برای رهبری منطقه ای را تقویت می کند، بلکه کاهش و در نهایت لغو تحریم های اقتصادی علیه ایران می تواند موجب از قفس بیرون آمدن ˈببر پارسیˈ شود.

جمعیت بزرگ و تحصیل کرده ایران بعلاوه جمعیت ایرانیان ثروتمند خارج از کشور و ثروت های بزرگ اقتصادی این کشور می تواند موجب یک شکوفایی اقتصادی در ایران شود. ایران هم اکنون از حیث جمعیت ، تولید ناخالص داخلی و قدرت نظامی نزدیک به ترکیه است.

ایران رها شده از تحریم ها و انزوای جهانی می تواند بسادگی ترکیه ، عربستان سعودی و اسرائیل را به چالش بکشد و بار دیگر جایگاه خود را به عنوان قدرت برتر خاورمیانه به دست آورد.

شاید دورنمای وخیم تر - هر چند نامحتمل - برای ترکیه نزدیکی بیشتر ایران به غرب و بخصوص آمریکا باشد. احتمال این امر در حال حاضر اندک به نظر می رسد. با این حال برخی تحلیلگران مانند ˈولی نصرˈ مشاور سابق باراک اوباما گمانه زنی می کنند که حل و فصل مناقشه هسته ای می تواند راه را برای گرمای بیشتر در روابط ایران با آمریکا و اروپا هموار سازد.

بطور حتم علاقه زیادی به بخش انرژی ایران بخصوص در اروپا وجود دارد . چندین کشور اروپایی بخصوص آلمان نیز مشتاق افزایش صادرات خود به ایران هستند. هرگونه پیش بینی بازگشت روابط ایران با غرب به دهه 1970 در حال حاضر بسیار زودهنگام است اما ایجاد چنین آشتی و نزدیکی بین ایران و غرب می تواند ارزش مشهود ترکیه را برای آمریکا و اروپا به شدت مخدوش کند.

ترکیه این اواخر موقعیت خود را تضمین شده محسوب کرده و اغلب خطاب به متحدان غربی خود درباره اقتصاد رو به رشد و قدرت دیپلماتیک خود داد سخن داده ، و از غربی ها به دلیل سیاست های آنها به شدت انتقاد کرده است. اما رفتار بدخلق ترکیه با متحدانش از جمله محکوم ساختن اتحادیه اروپا ، دلبری کردن از سازمان همکاری شانگهای و اتحادیه گمرکی اوراسیا و قرارداد بالقوه خرید موشک از چین ، موجب شده که بسیاری در واشنگتن، بروکسل و حتی آنکارا درباره تعهد ترکیه نسبت به تمایل به غرب ابراز تردید کنند. ناآرامی داخلی ناشی از اقتدارگرایی فزاینده دولت ترکیه و اتهام های اخیر مبنی بر فساد جدی در راس حزب حاکم ترکیه نیز به مسائل کمک نکرده است.

توافق امضا شده در ژنو ممکن است در نهایت نعمت بزرگی برای ترکیه باشد که بازار بزرگی را در شرق این کشور می گشاید و تنش ها را بین بزرگترین متحد و بزرگترین همسایه ترکیه کاهش دهد اما این احتمال وجود دارد که چنین توافقی موجب ارتقای ایران به عنوان یک رقیب بزرگ ترکیه برای قدرت منطقه ای و نفوذ جهانی شود. رهبران ترکیه از این پس دیگر نباید تصور کنند که آنها تنها فروشنده بازار هستند و باید در نظر داشته باشند که اگر آنها دوستان بالقوه دیگری در منطقه دارند ، آمریکا و اروپا نیز دوستان بالقوه دیگری در منطقه دارندˈˈ.

2929

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 335306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 29
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    92 41
    بهتر بود از اصطلاع شير پارسي استفاده مي كردي تا ببر!
    • بی نام IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
      0 1
      اصطلاح مجید جان بعدم نگفتی چرا ؟؟؟؟
  • بی نام IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    من از ترکیب ببر پارسی خوشم نمیاد، من آذری ام و به خاطر ایران حاضرم جونمو بدم فقط ایران نه اسم دیگه ای
    • بی نام IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
      8 0
      این دسیسه تجزیه طلب هاست که چنین اصطلاحاتی رو رواج میدن، ایران نه از ملتهای مختلف و نه از قومیتهای مختلف تشکیل نشده است فقط تفاوت زبانی و اندکی تفاوت فرهنگی وجود دارد بین نواحی مختلف که آن هم در گذر زمان و حوادث تاریخی اندکی بیشتر شده است و باید این تفاوت ها را در نظر داشت ولی در مجموع دلایل اتحاد بسیار قوی تر هستند و امیدوارم این اتحاد سبب خود برتربینی و تهدید سایر کشورها نشود بلکه صرف ایجاد صلح و ثبات در منطقه شود.
    • حسین IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
      12 1
      منم همینطور هموطنم. ولی همه ی ایرانی ها به نوعی پارسی هستند.
    • آرش IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
      16 1
      من هم لر هستم و مي گويم بهترين واژه را انتخاب كرده است. زبان پارسي زبان رسمي اين مملكت است و لازم است همه اين را متوجه بشيم . در بقيه كشور ها هم ده ها لهجه و زبان ديگر وجود داره ولي هر كشوري يك زبان رسمي دارد و در ايران هم اين زبان رسمي پارسي است.
    • بهروز IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
      20 0
      درود بر شما هم میهن آذری عزیز . من هم بلوچ هستم اما از این ترکیب ناراحت نمیشم چون کلمه پارس از نظر تاریخی به هیچ عنوان به قومیت خاصی اشاره نمیکنه و به سرزمینی که امروز ایران نامیده میشه و شامل قومیت ها و مذاهب متعدد هست اطلاق میشه و به همین دلیل به عنوان یک ایرانی حفظ نام خلیج پارس که به اشتباه خلیج فارس نامیده میشه رو مهم میدونم و مثلا نمیگم خلیج بلوچ !
    • بی نام A1 ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
      15 0
      دوست عزیز از زمان یونان باستان تا دهه 1930 ایران به نام پرشیا(persia) در متون غربی نام برده میشد.
    • محسن اکبری A1 ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      17 1
      عزیزم ایرانی و پارسی نداره . شما هم پارسی هستی فقط با لهجه ی شیرین آذری . درست مثل من
    • بی نام IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      16 0
      دوست عزیز این فقط یه سمبله و یه اسم هزاران ساله که تمام اقوام ایران تحت عنوان پارس با همدیگه زندگی میکنن و این ربطی به زبان فارسی نداره همه ما ایرانی هستیم عزیز و با هم ایران رو میسازیم چه بسا در حکومت پارس در طول تاریخ پادشاهانی بودند که ار نژاد ترک-کردو... بودند ولی صاحب حکومت پارس بودن
    • بی نام IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      15 1
      پارسی اینجا اشاره به سرزمین پارس داره. که اذربایجان رو هم در بر میگیره. معنیش کسانی نیست که فارسی صحبت میکنند.
    • ایل قشقائی A1 ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
      5 0
      پارس یعنی ایران عزیز مهم نیست پارس بگن یا ایران مهم مفهومه منم یک ترک از ایل اصیل قشقایی ام ولی خودم را یک پارسی می دانم- یک ایرانی!!
    • نسرین A1 ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
      0 0
      تمام ایرانیان از نژاد آریایی هستند که در سه گروه وارد وساکن این خاک شدند:ماد(درغرب)، پارت(درشرق) و پارس (درجنوب) .آذربایجان دارای بزرگترین آتشکده و محل تولد زرتشت است. هیچکدام از نوشته ها و سرودهای او به زبان ترکی نیست. زمان سلجوقیان به اجبار ،زبان مردم آذربایجان را عوض کردند . فارسی بودن نام مکانهاو رودها ..چون سیمینه رود ،میاندوآب، ماکو ( ماه درپشت کوه قرار گرفته ودیده نمی شد) وقهرمانانی چون بابک ( منسوب به باب) تبریز ( حاکی از سرد بودن هوا و پایین آمدن حرارت بدن )و...... همه حکایت از آن دارد که ترکی ، زبان اولیه ی آذربایجان نیست. فردی از پارس که در جنوب ساکن شده بودند ، همه را متحد کرده و اولین پادشادهی را بنیان گذاشت و به معنای حکومت فارسی زبانان نیست. چون همه از یک نژاد وطایفه بودیم .
  • 1 IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    122 4
    من مطمئنم كيهان دوباره گير ميده !!!!!
  • ایرانی IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    در آینده نزدیک ثابت می شود با متمدنترین،با اعتمادترین، پاک ودرستکار ترین، صادقترین، بی آزارترین، مظلومترین، قابل اطمینانترین و باثباترین کشور ایران خواهد بود. انشاالله . سیاست ما عین دیانت ما و دیانت عین سیاست ماست.
    • بی نام A1 ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
      3 11
      شما چون در ایران ایزوله بودید از شرایط اجتماعی و نوع زندگی سایر مردم جهان خبری ندارید.کدوم ببر پارسی.شما دعا کن ما سومالی و سودان نشیم.نمیخوایم ببر پارسی بشیم.
    • بی نام IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
      3 2
      لازم نکرده ما بریم اینو به دیگران(بیگانگان)ثابت کنیم اینو اول باید نسبت به خودمون عملی کنیم
  • مهدي A1 ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    82 14
    اين حرفها بيشتر از اينكه در نتيجه واقع بيني باشه براي تحريك قدرتهاي منطقه اي عليه ايران زده ميشه، نبايد خيلي جدي گرفت...
  • متوهم US ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    1 0
    بروکینگز را که معرف حضور همه هست که چه کاره اند. در این موضوع هم، هم خواسته ایران هراسی را رواج دهد هم به طور زیرکانه ای سیاست خارچی ایران را به چالش بکشد. آنها می خواهند بگویند ایران حتی برای ببرهایش هم باید دست به سوی روسیه دراز کند که آنها هم جنس معیوب (ببر مشمشه ای) به ایران خواهند داد.
  • بی نام IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    13 2
    ما مخلص همه اذری ها وکردها وترکمن ها و بلوچها و عربهای عزیز و.... هستیم راست گفتی ایران مال همه هستش
  • بی نام A1 ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    1 1
    اكه اقايون بذارن!
  • جمال A1 ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    4 0
    عشق است فقط فقط سردار ایران ابر مرد تاریخ ایران جناب اقای ظریف
  • بی نام A1 ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    22 0
    ببر پارسی که بیرون خواهد آمد. ولی اون ها این حرف ها رو میزنن که عرب ها رو بترسونن از ایران.
  • بی نام A1 ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    3 0
    ایران می تونه دوست وشریک خوبی برای ترکیه باشه وجمع زدن آن با اسرائیل اشتباه است.
  • ت حسین EU ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    2 7
    من که یادم نمی آد وقتی تحریم نبودیم ببر یا شیر یا پلنگ بوده باشیم ؟!!!! چرا میخواهید همه مشکلات بیندازید گردن آمریکا و تحریمها......
  • یونس A1 ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    2 0
    آینده جهان به دست مردم سرزمین پارس رقم می خوره مطمئنم زمانی میرسه که قدرت به کشور ما برمی گرده و دوباره مثه قدیم قدرت اول جهان خواهیم شد.
  • شایان IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    30 0
    برادر آذری من که از واژه ی ببر پارسی خوشش نیامده شما هم آریایی هستید بااینکه زبانتون ترکی شده بعد حملاتی که به ایران شد واقوام بیگانه به ایران حمله کردند زبان آذری ها ترکی شد والا شما ایرانی تر ازهمه اقوامید و زبان آذری ها پهلوی آدری بوده نه ترکی
  • اریا A1 ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    14 0
    ما فرزندان کوروش و رستم و اسفنداریم...به امید خدا و دولت تدبیر و امید ایرانمون رو میسازیم
  • محمد آقا A1 ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
    0 0
    کیهان گفته بود !!!!!!!! (lol)