مهر نوشت:

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که امیر عبداللهیان معاون وزیر امور خارجه اعلام کرده بود که کشور خاصی در پشت جریانات تروریستی بر علیه ایران قرار دارد و نام این کشور را پس از پیگیری ها اعلام خواهیم کرد گفت: درمورد اقدام تروریستی در یمن و شهادت دیپلمات ایران و موضوع ربوده شدن آقای نیکبخت مسأله در دستور کار است، پیگیری ها انجام می شود و البته جسد پیدا شده در یمن نیز با پیگیری همکاران مشخص شد که متعلق به دیپلمات ایرانی نیست مقامات یمن صراحتاً اعلام کردند که این جنازه متعلق به آقای نیکبخت دیپلمات ایرانی نیست و امیدواریم با پیگیری ها، ایشان به کشور بازگرددند.

وی همچنین افزود:پیگیری اقدامات تروریستی در دستور کار قرار دارد، شواهدی در خصوص حضور گروه های تکفیری در پشت این حوادث وجود دارد و تا قبل از اینکه مستندات تأیید نشود امکان اعلام رسمی وجود ندارد.

افخم در پاسخ به سوال دیگری در این باره که جمهوری اسلامی ایران در گام اول توافق ژنو در حال اعتماد سازی است و این اعتماد سازی به چه شکلی صورت می گیرد گفت: مهم ترین بحث در مذاکرات این بود که جمهوری اسلامی ایران با یک رویکرد جدید مذاکرات را شروع کرد و این رویکرد مبتنی بر حفظ حقوق هسته ای بود.

وی با اشاره به اینکه فعالیت ها و برنامه های هسته ای ایران صلح آمیز است و باید حفظ شود بیان کرد: البته نگرانی های منطقه ای نیز باید برطرف شود، بر این مبنا مذاکرات روند خوبی پیدا کرده تا به برنامه اقدام مشترک رسیده، اجرای متوازن و پیش بینی شده این برنامه در دوره 6 ماهه می تواند گامی باشد که تعهد طرف های مذاکراتی بر اساس این برنامه نشان داده شود. چنانچه تعهدات پیش رود و گام اول به خوبی اجرائی شود مقدمات برای آغاز مذاکرات جامع شروع خواهد شد.

نظارت بر اجرای برنامه اقدام مشترک باید با دقت انجام شود

افخم در پاسخ به سوال دیگری درباره افزایش تیم کارشناسی مذاکرات تا 120نفر گفت: اجرای برنامه اقدام مشترک در دستور کار نهاد ها و سازمان های مختلفی در کشوراست و دبیرخانه ای در وزارت خارجه برای اجرای این برنامه تشکیل شده که از سازمان های ذی ربط از جمله بانکی، نفتی، بیمه و غیره در آن حضور دارند.

این یک اقدام کارشناسی است و طبعاً حضور چندین نهاد در آن پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه کار باید با دقت پیش رود و زوایا با دقت دیده شود تصریح کرد: جزئیات بیشتر را هم در نحوه اجرا از سوی سازمان ها پس از اعلام، اطلاع رسانی می کنیم. نظارت بر برنامه اقدام مشترک باید دقیق و به روز باشد.

خبرنگاری در این باره که آیا در مواضع ایران و ترکیه در موضوع سوریه تغییراتی ایجاد شده که این دو کشور به تبادل نظر برای حل بحران سوریه می پردازند سوال کرد و افخم پاسخ داد: ایران و ترکیه به عنوان دو کشور همسایه و مسلمان دارای مشترکات زیادی هستند و گفتگو ها و تماس های متعددی در سطوح مختلف داشته اند که این گفتگو ها علاوه بر مسائل دو جانبه در سطح منطقه ای نیز بوده است.

وی تأکید کرد: عصر امروز آقای اردوغان به تهران سفر می کند که این سفر هم از جهت ملاقات ها و هم از نظر موافقت نامه هایی که بین دو کشور امضا ی شود سفر مهمی است .آقای اردوغان در این سفر علاوه برمذاکرات با آقای جهانگیری، با مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و وزیر امور خارجه نیز دیدار خواهد کرد.

وی ادامه داد: روابط ایران و ترکیه روند رو به رشد و خوبی دارد، طی ماه های آتی سفر آقای روحانی به ترکیه ر در برنامه داریم اینکه دو کشور همسایه در خصوص موضوعات مشورت های نزدیک داشته باشند طبیعی است و امیدواریم این گفتگوها علاوه بر موضوعات دو جانبه در موضوعات منطقه ای نیز به نتیجه برسد.

افخم در پاسخ به سوالی درباره تسهیل امکانات برای دانشجویان خارج از کشور بیان کرد: تسهیل ارتباطات و ارائه خدمات به ایرانیان خارج از کشور و خدمات رسانی به دانشجویان از موضوعات مورد توجه وزارت امور خارجه است مناسبات با دیگر کشورها کمک کننده ی ایجاد امکانات برای ایرانیان در خارج از کشور خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی درباره تأسیس دفتر موقت از سوی آژانس در تهران گفت: این موضوع هنوز در دستور کار ما قرار ندارد.

مقامات آمریکایی واقع بین باشند

خبرنگار سی ان ان در این باره که اوباما امشب قرار است یک سخنرانی داشته باشد توقع دارید چه چیزهایی را در این سخنرانی از رئیس جمهور آمریکا بشنوید و چه چیزهایی را نمی خواهید بشنوید پرسید و افخم پاسخ داد: ما کشوری دارای صلح و سابقه تمدنی و مردمانی صلح طلب در جهان هستیم و خوشحال می شویم جهان به سمت گفتگو پیش رود در موضوعات هسته ای و اجرای تعهدات و احترام به حقوق هسته ای ایران و دانش ایرانیان برای ما حائز اهمیت است.

وی افزود: ایرانیان به این فناوری روز دست پیدا کرده و در صدد هستند از این دانش برای پیشرفت استفاده کنند، مصمم هستیم حقوق خود را حفظ کنیم و امیدواریم این واقع بینی در مقامات آمریکایی دیده شود.

افخم در پاسخ به سوالی درباره سفر کوفی عنان به ایران و نتیجه دیدار با مقامات ایرانی گفت: این دسته از دیدارها به شکلی نیست که نتیجه مشخصی داشته باشد.

وی درباره ادعای برچیدن برخی تأسیسات هسته ای از سوی مقامات آمریکائی و اینکه آیا این ادعاها باعث توقف مذاکرات نمی شود بیان کرد: اینکه تفاسیر و برداشت هاییاز برنامه اقدام مشترک و نحوه اجرائی شدن آن بیان شده در اخبار و رسانه ها است، ملاک ما برنامه اقدام مشترک است تفاسیر از نظر ما جایگاهی ندارند و اعلام کرده ایم که این یک مقایسه یک سویه است.

وی ادامه داد: در عین حال جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده که حفظ برنامه های هسته ای ملاک مذاکرات است و مسیر طی شده مسیر دست یافتن به این فناوری است و این مسیر برگشت پذیر نیست و بیان کننده دیدگاه های یک نفره است.

وی در پاسخ به سوالی در این باره که آیا ایران برنامه ای برای تماس با مصر با توجه به اینکه این کشور در حال چینش و تعیین برنامه است ندارد گفت: همانطور که در شروع کار دولت یازدهم اعلام شد گسترش روابط با کشورهای منطقه مورد نظر است در این چارچوب برنامه ریزی هایی صورت گرفته و تحولات در کشورها از جمله مصر را دنبال می کنیم و در زمانبندی خود تصمیم گیری در این چارچوب را اتخاذ خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نماینده ای در از وزارت امور خارجه در اجلاس بین المجالس که در تهران برگزار خواهد شدحضور دارد بیان کرد: همکاری های اجرائی و مقدماتی خوب و تنگاتنگی بین مجلس و وزارت امورخارجه برای تدرک این اجلاس وجود دارد و دعوت نامه های ارسال شده به رؤسای مجالس با همکاری وزارت امور خارجه انجام شده، مسئولین و مقامات در مراسم افتتاح و برنامه های بین المجالس حضور خواهند داشت.

اطلاعات مذاکرات در صورت صلاحدید رئیس مجلس در اختیار نمایندگان قرار می گیرد

خبرنگار روزنامه وطن امروز از سخنگوی وزارت امور خارجه پرسید که ما منتقدان توافق هسته ای را صهیونیست خطاب می کنید و آیا این امر با نقدخوانی تعارض ندارد و افخم پاسخ داد هیچ وقت وزارت امور خارجه و شخص وزیر چنین ادبیاتی به کار نبردند و بارها اعلام کردیم نقدها حتما دلسوزانه و در جهت منافع ملی است. شیوه ارائه آن که با برخی اطلاعات نادرست مطرح می شود موضوعی است که از سمت ما نیز نکاتی درباره آن مطرح شده اما همسو خواندن منتقدین داخلی با صهیونیست ها تفسیری است که صورت می گیرد و در ادبیات و صراحت کلام مورد نظر نبوده است.

وطن امروز در سوال دیگری درباره نامه 160نماینده به رئیس مجلس برای اجرای توافق ژنو و اینکه چرا رؤسای کمیسیون ها و نمایندگان مجلس محرم نیستند پرسید و افخم پاسخ داد: درمود بحث اطلاع رسانی برنامه اقدام مشترک علاوه بر اطلاع رسانی عمومی در سایت وزارت امور خارجه قرار دارد و نسخه ای از آن نیز در اختیار مقامات قرار گرفت.

وی افزود: بخش دیگر مربوط به مذاکرات کارشناسی است که non paper محسوب می شود و سند مشخص نداشته و مذاکرات شفاهی بوده است در این مورد نیز اطلاعات کامل در اختیار رئیس مجلس قرار گرفته و با صلاح دید ایشان در اختیار کمیسیون ها و نمایندگان قرار می گیرد چنانچه به ما اعلام شود وزارت امور خارجه آماده است در این خصوص اطلاع رسانی کند و اسناد را در اختیار نمایندگان قرار دهد.

وی در پاسخ به این سوال که شکایت ایران از s300 به تشنج روابط ایران و روسیه می انجامد بیان کرد: این بحث در تماس ها به صورت کلی مطرح شده، در عین حال حوزه تصمیم گیری و اجرای آن حوزه تخصصی ذیربط است و مقامات نظامی در این خصوص با همتایان خود گفتگو می کنند که در موقع مقتضی اطلاع رسانی خواهند کرد.

وی در پاسخ به سوال درباره کمیته امداد در آذربایجان گفت: کمیته امداد بعد از دو دهه فعالیت در آذربایجان دفتر خود راد تعطیل کرد، این اقدام رنگ و بوی سیاسی ندارد و تنها یک خاطره خوب برای مردم آذربایجان از کمیته امداد باقی می ماند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که اردوغان در سفر به تهران گفتگو درباره دو موضوع بحران سوریه و فساد مالی اخیر در ترکیه و ارتباط آن با ایران را در دستور کار دارد گفت: رسانه ها در صدد هستند این دو مورد را در دستور کار سفر آقای اردوغان قرار دهند ولی در سطح رسمی چنین چیزی در دستور کار نیست.

وی افزود: ملت سوریه باید برای خود تصمیم بگیرد، باید به حقوق مردم سوریه احترام گذاشته شود و این که دو کشور بخواهند درمورد سوریه تصمیم بگیرند مطرح نبوده، در مورد مسائل داخلی ترکیه نیز ما قبلاً مواضع خود را اعلام کرده ایم.

دخالت خارجی در اوکراین متوقف شود

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره نا آرامی ها در اوکراین گفت: در عین اینکه تحولات را دنبال می کنیم امیدواریم تماس ها بین دولت و گروه ها به نتایج مسالمت آمیز برسد و باور داریم ملت اوکراین این توان و خودباوری را دارند که مشکلات را حل کنند.

وی افزود: امیدواریم دخالت خارجی متوقف شود، بهتر است مسائل را از راه های مسالمت آمیز حل و فصل شود.

افخم درباره دستور کار مذاکرات اشتون و ظریف در نیویورک گفت: پیش از آغاز مذاکرات نمی توانیم بحث خاصی را مطرح کنیم، حل و فصل برنامه هسته ای حفظ برنام صلح آمیز هسته ای رئوس کار ما هستند و تا پیش از اینکه برنامه مذاکرات قطعی شود نمی توان در خصوص جزئیات صحبت کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره دور آتی مذاکرات در نیویورک بیان کرد: درخصوص دور بعدی مذاکرات هنوز مکان نهایی نشده و مذاکرات طی هفته های آتی برگزار خواهد شد که درباره زمان دقیق و مکان آن اطلاع رسانی خواهیم کرد.

افخم همچنین درباره سفر اشتون به تهران گفت: طی دیدار آقای ظریف و خانم اشتون در نیویورک دعوت از ایشان مطرح شده، این دعوت "باز" است و متعاقب نهایی شدن اطلاع رسانی می شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره سفرهای وزیر امور خارجه در دو هفته آینده گفت: آقای ظریف اول هفته آینده برای شرکت در اجلاس امنیتی مونیخ به آلمان می رود، وزیر امور خارجه دو سخنرانی در اجلاس امنیتی مونیخ و دو سخنرانی در برلین در مباحث دو حانبه دارد و با مقامات آلمانی نیز دیدار می کند.

وی درباره برنامه سفر وزیر امور خارجه سوئد به تهران گفت: درمورد برنامه های سفرهای رسمی چند روز پیش از سفر اطلاع رسانی انجام می گیرد، سفر وزیر امور خارجه لهستان و سوئد در برنامه وجود دارد که چند روز مانده به سفر اطلاع رسانی می کنیم.

وی در این باره که مجلس درخواست کرده در دبیرخانه اجرائی کردن توافق ژنو حضور داشته باشد گفت: گفتگوهایی در این زمینه انجام شده که بهتر از تا پیش از نهائی شدن اطلاع رسانی نکنیم.
29220

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 335280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =