ایرنا نوشت:

خبرگزاری «یونهاپ» کره جنوبی گزارش داد رییس جمهوری اسلامی ایران در دیدار رییس مجلس ملی کره جنوبی برای میانجی گری بین دو کره برای حل و فصل مشکلات شدید بین دو کشور ابراز تمایل کرده است.
گزارش این خبرگزاری به نقل از «بائه سونگ ریه» سخنگوی هانگ چانگ هی رییس مجلس ملی کره جنوبی حاکی است حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران در دیدار این مقام کره جنوبی در روز دوشنبه تمایلش را برای میانجیگری بین کره جنوبی و کره شمالی عنوان کرد.

بر اساس این گزارش، رییس مجلس ملی کره جنوبی اولین مقام سئول در این سمت است که از زمان برقراری روابط دیپلماتیک بین دوکشور درسال 1962(1341) تاکنون به ایران سفر می کند.

شبه جزیره کره پس از پایان حاکمیت ژاپن بر این کشور به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شد و از آن زمان به دلیل آن که جنگ میان دو کره در دهه 1950 با متارکه متوقف شد. دو کشور همچنان در وضعیت جنگ با یکدیگر قرار دارند.

اگر چه هر دو کشور کره جنوبی و شمالی از طرح الحاق دو کره حمایت می کنند اما هر یک خواستار استقرار نظام دولتی خاص خود به عنوان نظام سیاسی حاکم در کره متحد هستند.

تنشهای اخیر در شبه جزیره کره که در پی غرق شدن کشتی جنگی کره ای در مارس 2010 و رویارویی توپخانه های دو کره و برگزاری رزمایشهای آمریکا و کره جنوبی در منطقه شدت گرفته است، از چالشهای اساسی کره شمالی در این شبه جزیره به حساب می آید.

همچنین حضور ارتش آمریکا در کره جنوبی با 28 هزار و 500 نیرو عملا این منطقه را به سمت بی ثباتی و تشنج سوق داده و سبب شده است تا دو کشور کره شمالی و کره جنوبی که از سال 1950 میلادی تاکنون در شرایط نه جنگ نه صلح بسر می برند به مرز یک جنگ فراگیر نزدیک شوند.

آمریکا نیز که راهبرد بازگشت نظامی به منطقه آسیا و اقیانوسیه و مهار چین را دنبال می کند سناریوهای گوناگونی از جمله دامن زدن به اختلافات سرزمینی و برگزاری رزمایشهای مشترک با کشورهای منطقه به اجرا در آورده است.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 335267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =