۰ نفر
۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۵:۴۳
ژنو2 همچنان در بن‌بست

در روز چهارمین روز مذاکرات ژنو2 هیئت دولت سوریه و مخالفان به بن بست خوردند.

زهرا خدایی: در چهارمین روز مذاکرات ژنو 2 منابع دیپلماتیک روز دوشنبه اعلام کردند به دلیل اختلاف میان دولت سوریه و مخالفان بر سر جانشینی بشار اسد گفتگوها بدون نتیجه پایان یافته است. 

به گزارش خبرآنلاین در حالی که طرف‌های دولتی حاضر در مذاکرات موضوع مبارزه با تروریسم را اولویت خود قرار داده‌اند مخالفان، گفته‌اند دولت در فکر ابقای اسد در پست ریاست جمهوری سوریه است و نمیخواهد هیچ‌گونه تغییری در حاکمیت سوریه اعمال کند که این امر قابل قبول نیست اما به گفته منابع سوری مذاکرات به دلیل اینکه مخالفان بحث برسر مسئله تروریسم را رد کردهاند، متوقف شده است. این در حالیست که در سومین روز مذاکرات، توافقات حاصل شده بر سر تخلیۀ حمص، امیدهای اندکی را برای حصول به نتایج پدید آورده بود.
اخضر ابراهیمی، نماینده ساز‌مان ملل متحد در سومین روز کنفرانس اعلام کرده بود که دولت سوریه موافقت کرده که زنان و کودکان شهر حمص بتوانند این شهر را ترک کنند. از طرف دیگر گروه‌های مخالف دولت نیز موافقت کرده‌اند که فهرستی از افرادی را که توسط نیروهای مسلح مخالف بازداشت شده‌اند به دولت تحویل بدهند.
فیصل مقداد، معاون نخست وزیر سوریه که از طرف دولت در مذاکرات حاضر است می‌گوید که زنان و کودکان می‌توانند آزادانه از این شهر خارج شوند. او گروه‌های مسلح را متهم کرد که مانع خروج زنان و کودکان از شهر می‌شوند. او گفت که مایحتاج اولیه و کمکهای پزشکی باید به مردم حمص برسد اما هشدار داد که این کمکها نباید به ‌دست تروریستها بیفتد. با این حال دیروز، مقداد روز دوشنبه و پس از اختلاف با مخالفان، اعلام کرد که پذیرش تخلیۀ حمص را نباید در چهارچوب توافقات ژنو دانست؛ چرا که دمشق پیشتر این مسئله را پذیرفته بود.
در همین حال استاندار حمص سوریه از هماهنگی با نماینده ساز‌مان ملل در این کشور برای خروج غیر نظامیان از بخش قدیمی شهر حمص خبر داد. به گزارش المیادین، طلال البرازی اعلام کرد خروج غیر نظامیان از شهر حمص امروز آغاز خواهد شد.
البرازی گفت: امداد‌رسانی در شهر حمص بخشی از پرونده امداد‌رسانی در سراسر کشور است. وی خاطر نشان کرد: آب و برق در مناطق درگیری در تلبیسه، الرستن، الحوله و الزعفرانیه وصل شده است و دولت سوریه به ارسال مواد غذایی و دارویی به این مناطق ادامه می‌دهد.
گفتنی است نماینده ‌ساز‌مان ملل در نشست ژنو2 ابراز امیدواری کرده است که کمکهای بشردوستانه این سازمان و سازمان صلیب سرخ بتواند از روز دوشنبه روانه شهر حمص بشود. بنا به تصاویری که اهالی شهر حمص در اینترنت منتشر کرده‌اند بسیاری از مردم این شهر که در میان آنها افراد بیمار هم وجود دارد در این شهر محاصره شده گرفتار شده‌اند.
توقف خونریزی، خواست دمشق است
فیصل المقداد معاون وزیر خارجه سوریه و عضو هیأت اعزامی این کشور به کنفرانس «ژنو 2» تصریح کرد، بند مهمی که باید در این کنفرانس مورد بررسی قرار گیرد، بند تروریسم است‌؛ زیرا بررسی مسائل مربوط به وضعیت کنونی و آینده سوریه در حالی که ابزار قتل و کشتار بر گردن سوری‌ها نهاده شده است‌؛ امکانپذیر نخواهد بود. از این رو گردانندگان این نشست‌های گفت‌وگو درباره این موضوع را در اولویت قرار دهند. المقداد در یک کنفرانس خبری که روز دوشنبه برگزار شد، خاطرنشان کرد هیأت سوری مطلقا از بحث و بررسی هیچ موضوعی ترسی ندارد، بلکه معتقد است بررسی تمام مسائل راه حل صحیح برای خارج کردن سوریه از بحران کنونی ضروری است. هیأت دولت سوریه به منظور حل بحران، متوقف کردن تروریسم و جنگ علیه سوریه و پایان دادن به دخالت‌های خارجی به ژنو 2 آمده است.
وی تأکید کرد: به اینجا آمده‌ایم تا حقایق را بگوییم و به خونریزی‌ها پایان بدهیم. تلفاتی که درباره آن مبالغه می‌شود بیشتر از شهروندان و ملت ما بوده است.برای ما دردناک است هنگامی که می‌دانیم کمک‌های ما به اردوگاه الیرموک نمی‌رسد.گروه‌های مسلح به کاروانهای کمک‌رسانی به اردوگاه الیرموک تیراندازی می‌کنند.
رضایت اخضر ابراهیمی از مذاکرات
اخضر ابراهیمی گفته بود که مذاکرات به آهستگی پیش می‌رود و هنوز زود است که درباره دستیابی به یک توافق همه‌جانبه اظهارنظر کرد اما پس از توافق برای تخلیه حمص، از روند موجود ابراز رضایت است. وی در این باره گفت: راضی هستم به این دلیل که احترامی متقابل میان مذاکره کنندگان وجود دارد و آنها بر این مسئله واقفند که این تلاش برای برقراری صلح بسیار مهم است و باید ادامه داشته باشد. امید داریم که این روند ادامه یابد.
دمشق، ژنو1 را پذیرفت؟
با توجه به سطح اختلافات موجود میان هیأت دولت سوریه و مخالفان ناظران چشم انداز خوبی را برای مذاکرات ژنو 2 پیش‌بینی نمی‌کنند.
به گزارش ایسنا، روزنامه ایندیپندنت در تحلیلی دربارۀ چشم انداز این نشست مینویسد: «این مذاکرات رو در رو پس از مطرح شدن اختلافات در دقیقه 90 که از ابتدا برای این مذاکرات مزاحمت ایجاد کرده بود، روز پنج‌شنبه به مدت 24 ساعت به تعویق افتاد. مخالفان گفتند، دولت سوریه باید ابتدا اعلامیهای را که در مذاکرات ژنو 1 منتشر شده و خواستار برکناری بشار اسد، رئیسجمهوری سوریه از قدرت شده است، امضا کند. به دنبال این مسئله ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه نیز تهدید کرد که اگر "مذاکراتی جدی" برگزار نشود، به دمشق باز میگردد.
اما پس از یک روز سخت از دیپلماسی رفت و برگشتی، سازمان ملل که نقش میانجیگر برای این مذاکرات را به عهده دارد، گزارش داد که هر دو طرف آماده دیدارند و مذاکرات ادامه خواهد داشت.
روزنامۀ ایندیپندنت در ادامه میافزاید: بعید به نظر میرسد که دولت سوریه به درخواستها برای دادن ضمانتی کتبی در راستای تبعیت و پیروی از مفاد ژنو 1 تن دهد‌؛ مسئله‌ای که نمایندگان سیاسی مخالفان سوری بر آن به عنوان موضوعی ضروری برای پیشرفت این مذاکرات تأکید دارند.
مخالفان سوری ضمن حمایت از این تمهیدات، ادعا میکردند که دولت سوریه در حال حاضر مفاد ژنو 1 را تأیید کرده است. انس عبده، یکی از اعضای هیأت مخالفان سوری میگوید: ما از بیانیه اخضر الابراهیمی و اینکه دولت سوریه ژنو 1 را پذیرفته بسیار خوشحال شدیم. به همین خاطر ما با هیأت نمایندگان بشار اسد دیدار کردیم. نخستین دیدار ما یک جلسه بسیار کوتاه بود که تنها اخضر الابراهیمی در آن صحبت کرد و جلسه بعد از ظهر ما نشستی طولانیتر بود اما بروز اختلاف میان هیأت دولت سوریه و مخالفان در روز دوشنبه این مسئله را ثابت کرد که دمشق بر سر ماندن یا رفتن اسد چانه زنی نمی‌کند.
سرنوشت اسد را سوریها تعیین می‌کنند
تحلیلگر روزنامۀ ایندیپندنت در ادامه می‌افزاید: برخی با ناکامی برگزاری مذاکرات مستقیم در روز جمعه به عنوان شکست روند مذاکرات صلح ژنو 2 برخورد کردند‌ اما واقعاً این‌گونه نیست و به رغم همۀ اختلافات موجود طرفین در حال مذاکره هستند. یکی از مشاوران دولت سوریه میگوید: انتخابات برگزار خواهد شد، ما احساس میکنیم که باید به مردم سوریه اجازه داده شود تا درباره سرنوشت بشار اسد تصمیم بگیرند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 335184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مظلوم A1 ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 1
    20 کارکشناس جنایتکار و قاتلان و خیانتکار آمریکایی مخالفان بشاراسد را هدایت می کنند