کیهان در یادداشت روز خود نوشت:

توافق هسته‌ای ژنو، یکی از پدیده‌های شترمرغی عالم سیاست و حقوق بین‌المللی است. قریب 2 ماه - ‌‌از سوم آذر تا 30 دی 1392- زمان برد تا این توافق فاقد امضاء از مرحله توافق به مرحله اجرا برسد. در آن دو ماه تصویب تا اجرا، دغدغه‌ای در میان صاحب‌نظران و تحلیل‌گران پدید آمد مبنی بر اینکه در پایان دوره 6 ماهه توافق، این کش‌وقوس به کجا می‌کشد. اما امروز اغلب تحلیل‌گران در داخل و خارج کشور اتفاق نظر دارند که لازم نیست 6 ماه صبر کنیم تا فرجام توافق ژنو را ببینیم چرا که هر طرف موضع خود را در نقض تفسیر دیگری ارائه می‌کند؛ اما مسئله فقط بر سر عدم تفاهم نیست. حتی فقط این هم نیست که اکنون توقف غنی‌سازی 20 درصد و اکسید یا رقیق کردن دسترنج 3 ساله فناوران زحمتکش خود را شروع کرده‌ایم و 6 ماه دیگر، چنین ظرفیتی برای چانه‌زنی جدید و واگذاری امتیاز مشابه وجود ندارد. داستان عمیق‌تر از این حرف‌هاست. یعنی دوستان خوشبین دولتی و به ویژه برخی مدعیان حمایت از آنها، وضعیتی را فراهم کرده‌اند که چوب و پیاز را با هم بخورند. ادعا بر این بود که تهدیدها و تحریم‌های آمریکا به خاطر ماجراجویی ماست. طیفی از مدعیان اصلاح‌طلبی و اعتدال این ادعا را به تواتر مطرح کردند. می‌گفتند با زبان نرم و قدری کوتاه آمدن، می‌توان قفل روابط با آمریکا را باز کرد و وقتی دل آمریکا به دست آمد، همه مسائل دیگر حل می‌شود. می‌گفتند اوباما مثل ما میانه‌رو- مؤدب و باهوش- است و باید او را فهمید و درک کرد تا گره باز شود! اما حالا همان آقای اوباما و وزیر خارجه او به تواتر تهدید می‌کنند که گزینه نظامی روی میز است.

جان‌کری در داووس گفت «آمریکا حتی در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی به ایران اطمینان ندارد». در بحبوحه همین اجلاس داووس بود که کلاوس شواب رئیس مجمع جهانی اقتصاد به آسوشیتدپرس گفت «هنوز زود است که رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران بتوانند اعتماد جامعه جهانی [غرب]را به دست آورند»! و در متن همین نشست بود که آقای شواب «جایزه روح داووس» را به رئیس رژیم کودک‌کش صهیونیستی داد تا این توهم زدوده شود که مشکل آمریکا و غرب مثلاً با احمدی‌نژاد بوده و به دیگران روی گشاده نشان می‌دهند. میان مکالمه تلفنی دکتر روحانی با رئیس جمهور آمریکا دو روز فاصله نیفتاد که اوباما در ملاقات با نتانیاهو گفت همه گزینه‌ها از جمله گزینه نظامی درباره ایران روی میز است. در همین 6 ماه به اندازه 6 سال گذشته، ملت ایران را تهدید به حمله نظامی کردند! آن «توافق بزرگ قرن» که دوستان خوشبین همنوا با مواجب‌بگیران دشمن می‌گفتند - حتی اگر از ابتدا مرده به دنیا نیامده بود- در همین دو ماه به شکل رگباری تیر خلاص خورد. اکنون دیگر مسموع نیست که کسانی بگویند افراطیون آمریکا برای اوباما و دولت میانه‌رو وی مزاحمت ایجاد می‌کنند؛ حال آن که شخص اوباما و دولتمردان او با ادبیات شمر و یزید سخن می‌گویند.

همین جا باید یک پرانتز مهم باز کرد و بیان رسای آبروی روحانیت، شهید شیخ فضل‌الله نوری(ره) را بازگو کرد که می‌فرمود «اختلاف میان ما و لامذهب‌هاست که منکر اسلامیت و دشمن دین حنیف‌اند» و «آنچه خیلی لازم است برادران بدانند و از اشتباه‌کاری خصم بی‌مروت بی‌دین تحرز نمایند این است که چنین ارائه می‌دهند که علما دو فرقه شده‌اند و با هم حرف دینی دارند و با این اشتباه‌کاری، عوام بیچاره را فریب می‌دهند... افسوس که این اشتباه را با هر زبانی و به هر بیانی بخواهیم دفع شود، خصم بی‌انصاف نمی‌گذارد». حتماً باید میان تحلیل‌گران خوش‌گمانی که سوء نیت نداشتند اما صورت مسئله استکبار را بد می‌فهمند و آنان که از طرف دشمن مأموریت دارند تا نسبت به شیطان بزرگ، ایجاد حسن‌ظن و غفلت کنند، تفاوت گذاشت. با این حال اولاً رفتار خطا فارغ از نیت مرتکب آن - خیر یا شر- دارای عواقب منفی و زیانبار است و ثانیاً آنجا که مرز این دو طیف با هم متقارن یا منطبق می‌شود، توقع عقلی و شرعی آن است که همراهان انقلاب بلافاصله با جریان مأمور و معذور مرزبندی کنند و به دیده تردید و نگرانی به رفتار خود بنگرند. برای هر ناظر منصف و متعهدی مسئله است که طیف آلوده به حمایت‌های علنی غرب، از یک سو بگویند «تقلید از مرجعیت‌ کار میمون است» یا «روحانیت فناتیک و مرتجع است» - یا از گویندگان این مواضع سخیف حمایت جانانه کنند- و در عین حال خلاف این حکم کلی، از مواضع فلان و بهمان چهره روحانی حمایت کنند. آیا این اتفاقات مداوم، تصادفی است؟! یعنی مثلاً تصادفی است که از بطن مذاکرات با 5+1 برای دفع شر شیطان، ناگهان سناریوی مذاکره سازش با آمریکا را در رسانه‌ها و تریبون‌های زنجیره‌ای علم کنند و آن ادعای گزاف که تابوی مذاکره شکست!؟
28 آذر امسال یکی از همین چهره‌های سیاسی خوشبین به مذاکرات، اعلام کرد «جان‌کری اخیراً با وزیر خارجه ایران گفت‌وگو کرده و گفته که مسئله تخلف آمریکایی‌ها [تحریم 2 شرکت]را جبران می‌کنیم». از دل این جبران، تحریم 18 شرکت دیگر و آن تهدید وزیر خارجه آمریکا به حمله نظامی بیرون آمد. همان سیاستمدار، یک هفته قبل‌تر (23 آذر) گفته بود «اوباما در آمریکا از سوی افراطیون در رابطه با توافق ژنو در فشار است و افراطیون دو طرف فکر می‌کنند جنگ تنها چیزی است که می‌تواند شکلات را حل کند». جان‌کری در داووس نقض این گزاره را روی میز گذاشت. اما سیاستمدار مذکور پاسخ او را نداد. این در حالی است که 5 آذر ماه امسال همین چهره سیاسی گویا که به رویا و آرزوی باورناپذیر خود دست یافته باشد به روزنامه فایننشال تایمز گفته بود «توافق ژنو خط‌شکنی بود... یک قسمت خط‌شکنی همین جا [مذاکره با آمریکا]بود چون مذاکره با آمریکا یک تابو بود و این تابو آسان نمی‌شکست».
افراط در همین هیجان مذاکره و خوش‌گمانی به آمریکا بود که سبب شد برخلاف عبارات صریح حضرت امام خمینی(ره) در دفاع از «مرگ بر آمریکا»، ادعا کنند امام طرفدار حذف این شعار بود! و همین افراط است که موجب می‌شود با وجود تصریح چند باره رهبر معظم انقلاب مبنی بر بدگمانی به شیطان بزرگ، در مواقعی که مذاکره به دست‌اندازهای ویرانگر هر تفاهم و توافقی می‌افتد، از رهبری هزینه کنند. چرا چنین رفتار ناصوابی سر می‌زند؟ چرا با امر و نهی‌های امام و رهبری، رفتار «نومن ببعض و نکفر ببعض» می‌شود؟ (مثلاً اگر به استناد کلام رهبر معظم انقلاب رأی مردم حق‌الناس است که هست، این رأی ولو 50/7 درصدی را به عرش می‌برند در حالی که در مقابل آن رأی 63 درصدی جمهوریت، معارضه و مقابله‌طلبی کردند؟!)... اکنون از آن همه هیجان که در طول 6 ماه گذشته برساختند و غوغای بی‌مبنایی که در زمینه حسن‌ظن به آمریکا و شکستن تابوی سازش به راه انداختند، جز خاکستر توهمات و خیالات برجای نمانده است.
ملت و نظام در این چند ماه هزینه‌هایی را -ولو با تلخ کامی و خون‌دل خوردن و بردباری- به جان خریدند تا هیجان مذکور هر چه مدبرانه‌تر و کم هزینه‌تر تخلیه شود و این ماجرای تلخ کارگاهی عینی و درس‌آموز برای همه آنهایی باشد که متأثر از عملیات روانی سنگین سازمان رسانه‌ای همسو با دشمن خیال می‌کردند با آمریکا می‌شود بست و مسائل را حل کرد اما جمهوری اسلامی نمی‌خواهد یا نمی‌گذارد حل شود. چه داستان‌پردازی‌ها و خیال‌بافی‌ها که در حوزه همین ادعا، در برخی رسانه‌های داخلی صورت نگرفت. اکنون ولو با هزینه‌ای قابل توجه، واقعیت نسبت «ایران مستقل» و «جبهه استکبار زیاده‌طلب» برای عوام و خواص روشن شده است. این، مقدمه حماسه سیاسی مد نظر رهبر معظم انقلاب و در تداوم آن است. اکنون ظرفیت تازه‌ای برای مقاومت و پیشرفت و حماسه‌آفرینی در برابر زیاده‌خواهی و سلطه‌طلبی غرب فراهم شده است، حتی نزد آنان که ممکن است میانه چندانی با اسلام یا جمهوری اسلامی نداشته باشند. با فرایند 7-8 ماه اخیر، شیطان بدون گریم و نقاب، آن گونه که هست، خود را نشان داد. «فالذین کفروا هم‌المکیدون». با تدبیر رهبر فرزانه انقلاب، شیطان بزرگ در همان تله‌ای که می‌خواست برای ملت ایران بچیند، افتاده است.
دو روز پس از انتخابات امسال، سایت گویانیوز وابسته به اپوزیسیون خارج کشور در حالی که علیه رهبر معظم انقلاب عقده‌گشایی می‌کرد، نوشت «ما پیش از این نیز در مقاله‌ای با عنوان در ستایش سیدعلی خامنه‌ای از هوشمندی او نوشته بودیم، محورهای سخنرانی نوروزی او مؤلفه‌های مهندسی کردن انتخابات را در خود داشت. انتخابات با همان شور و نشاطی که رهبر جمهوری اسلامی می‌پسندید و سالم و بدون تقلب- و به قول هاشمی رفسنجانی بی‌هیچ شبهه‌ای- برگزار شد و نشان داد رعایت ساز و کارهای دموکراتیک در حکومت اسلامی و مفهوم مردم سالاری دینی در در عمل وجود دارد و نظر و آرای مردم محترم شمرده می‌شود و حکومت اسلامی تجلی حاکمیت ملی است. با اثبات سلامت انتخابات، شایعه تقلب در سال 88 نیز به عنوان مشتی جعلیات، ثبت در تاریخ شد. این گونه است که رهبر به همه اهدافش دست یافته و باید به [آیت‌الله]سیدعلی خامنه‌ای یک دست مریزاد دیگر گفت». 7 ماه پس از آن زمان، اکنون به نظر می‌رسد- و لو به اعتبار هزینه‌هایی که سر جمع تعامل فتنه‌گران و حلقه انحرافی و... به کشور و ملت تحمیل کردند- انگیزه‌های جدی تازه‌ای برای رقم زدن حماسه در برابر استکبار و صیانت از عزت و استقلال و اقتدار خویش در کشور پدید آمده است. اما پیروزی‌های جدید، مستلزم فراهم کردن یک شرط بزرگ است و آن اینکه سیاستمداران طیف‌های مختلف این بار با درس‌آموزی از همه عبرت‌های انقلاب اسلامی و صدر اسلام، ‌منش جاهلی جا ماندن از ولی امر یا پیش افتادن از ایشان را به چشم بیماری مهلک بنگرند و از آن پرهیز کنند. ما همه سوار بر یک اراده پیشرفت کرده‌ایم. این اراده پیشرفت بدون التزام به راهبری و هدایت کشتی‌بان میسر نمی‌شود.

و سرانجام باید نوشت جریان خوش‌گمان به آمریکا و غرب در آغاز مسیری است که قریب 40 سال است ترکیه در آن رفته و اکنون در بن‌بست افتاده است. اروپا و آمریکا ترکیه را به ناتو راه دادند و از امکانات آن برای قشون‌کشی مستقیم یا نیابتی به عراق و سوریه استفاده کردند و هزینه‌هایی را به جای گذاشتند اما همچنان در این دو دهه ترکیه را پشت درهای اتحادیه نگه داشته‌اند هیچ، که سال گذشته و امسال نشان دادند در موقع مقتضی از خالی کردن زیر پای همین دولتمردان دریغ نمی‌کنند.
/212 27

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 335174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 39
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    22 1
    دوباره این از زبان ملت صحبت کردنها شروع شد...یعنی کلا همه افتادند بجون دولت فقط.
  • بی نام IR ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    10 1
    سوال اين جاست که اين مشکلات را به اختيار خود تحمل کردند يا بهشون تحميل شد؟
  • بی نام A1 ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    20 1
    خودت را با این حرفا بدنام نکن ، عزیز من جونای این مملکت مردند از بیکاری
  • علیرضا IR ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    30 1
    ملت در 24 خرداد با رای به دکتر روحانی هزینه های رویارویی با افراطیها (کاسبان تحریم)را به جان خریدند وپشت دولت خواهند بود حالا شما در بازار موش بدوانید ملت باهوشتر هستند تاتوطئه شما به سنگ بخورد.
  • دنیا دیده IR ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    6 0
    آخه آقای محترمی که به اصلاح تحلیل گر سیاسی هستی توی این سی سال و اندی و حتی بیشتر که رژیم صهیونیستی هم پیمان آمریکا بوده و با ثروت عظیمش در اونجا لابی می کنه، آمریکا نمی تونه نقد رو ول کنه و نسیه که ایران هست رو بچسته پس مجبوره برای دلخوشی هم پیمانش هم که شده این چنین حرفهایی رو بزنه حالا حتی اگه شده منافع خودش رو در چیزهای دیگه ببینه. دیدی دیدی این کاره نیستی!!!!
  • حامد اس اس A1 ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    32 1
    چرا کیهان هر روز سرمقالش در مورد ژنو هست؟؟؟تو این مملکت چیز دیگه ای نیست در موردش بنویسید آقای شریعتمداری؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    1 26
    ... و اما وای به روزی که نه سانتریفوژ بچرخد و نه امورات مردم .
  • بی نام A1 ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    44 3
    آقای شریعتمداری، مردم دست کم ۸ سال از سیاست‌های افراطی همفکران شما هزینه داده‌اند.
  • با اجازه IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    14 0
    اجازه هست یک نظر بدم ؟ اگر پاک ترین انسان روی زمین رئیس جمهور آمریکا بود ولی در آمریکا هم کیهان منتشر میشد , آنوقت شما به آمریکا اطمینان میکردید؟ وجدانن جواب بدید
  • asad A1 ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    21 1
    کیهان جان مگر شما نماینده ملت هستی که حرف خودت را حرف ملت میدانی؟ پس مجلس نماینده کیست؟ ملت بابت این 8 سالی که شما مدافعش بودی جان به لب شد چرا نعل وارونه میزنی ؟
  • رضا NL ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    21 1
    فقط کیهان یادت باشه زیاد از ملت دم نزن. تو سخنگوی ملت نیستی بلکه سخنگو افکار یک صنف خاص هستی و نظراتت حتی شبیه 1 درصد مرم هم نیست. پس از ملت دم نزن لطفاً
  • بی نام IR ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    2 23
    واقعا احسن به این تحلیل .بیخود نیست که میگن یکی مرد جنگی به از صد هزار یک برگ از روزنامه کیهان به صدتا سایت و روزنامه آبکی میارزه. کاش بخوانند این تحلیلها را انهایی که قبله امالشان امریکاست.
  • مهدی A1 ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    کسی که خواب باشه میشه بیدارش کرد ولی کسی مثل برادر حسین که خودشو به خواب زده رو هرگز نمیشه بیدار کرد.
  • مهرداد IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    22 0
    آقای کیهان،کدام هزینه؟الان که تحریمها یکی یکی دارن برداشته میشن.در زمان رئیس جمهور مورد علاقه شما مردم چقدر هزینه دادن و الان چقدر هزینه میدن؟
  • احمد A1 ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    باسلام بنظرمیرسدیادداشت فوق بیشتردرجهت تخلیه هیجان شکست تندروهاوتسکین انهاباشد
  • کارگر بدبخت A1 ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    این کیهان کیه ک راجع ب همه چیز اظهار نظر بیخود میکنه بابا حرف نزن کسی نمیگه که شما......... بازم نظرم رو چاپ نکن
  • مجید استقلالی 444 IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    آقای شریعتمداری خواهشا از جانب مردم نظر نده
    • بی نام A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
      3 44
      به قول آمریکا ما را بعد از 10 سال عقب راندند. حالا خودتون بفهمید که چه امتیازی بهشون دادیم. در تاریخ ثبت شد.
  • بی نام IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    "....اختلاف میان ما و لامذهب‌هاست که منکر اسلامیت و دشمن دین حنیف‌اند" منظور ايشان از لامذهب ها احتمالاً روسيه و چين بوده!!!
  • رضا IR ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    عجب یعنی رو که نیست سنگ پای قزوینه هیجان شما و امثال شما برای گردن کشی و خط و نشان کشیدن برای کشور هیچ هزینه ای رو طی هشت سال گذشته به کشور تحمیل نکرده نه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بابا خجالت بکشین و دست از سر مردم بردارین و این همه از مردم مایه نزار شریعت جون!!!
    • بی نام A1 ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
      48 1
      اين تحريم ها فقط براي بابك زنجاني خوب بود
    • بی نام A1 ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
      0 9
      ببینیم از این امتیاز دادناتون آبی گرم میشه یا نه
  • کاسب سیاسی A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    28 1
    تو خوبیییییی!حساس نشو .ولی یه سوال بالاخره npt بود یا mpt!!
  • سجاد IR ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    2 32
    واقعا روزنامه ی کیهان همیشه حرف دل ملت ایران را میزند .خداوند به مسئولین این روزنامه خصوصا برادر مومن و انقلابی اقای شریعتمداری خیر و سعادت در دنیا و اخرت نصیب کند .
  • mms IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    24 0
    کیهان اسمون ریسمون میبافه تا یه مطلب رو به خورد مردم بده
  • هادی IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    1 30
    طرف با پررویی و علنی داره میگه اگه فلان و بهمان بشه گزینۀ نظامی روی میزه و آشکار داره ملت ایران رو تهدید میکنه حالا بعضی از هموطنای ما خودشون رو زدن به خواب که مگه چی شده؟ همه چی آرومه. بابا یه ذره غیرت و عرق ملی هم خوب چیزیه والا
  • حسام RO ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    42 2
    از حاج حسین شریعتمداری تقاضا می کنم در انتخابات سال 94 مجلس کاندید شود تا مشخص شود چه تعداد طرفدار واقعی دارد و اگر هم رای نیاورد روزنامه کیهان را با شهامت و شجاعت به مردم تحویل نموده و با افتخار خود را بازنشسته نماید.
    • بی نام A1 ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      0 10
      کار شریعتمداری خوابوندن مردم نیست که بره نماینده شه، کار شریعتمداری بیدارکردن مردمه که فقط از یک ابر رسانه که کیهان و رئیسش باشه بر می یاد . خدا حفظت کنه شریعت جون از تمام بلایای آسمانی و زمینی.
    • همه طرفدارشن A1 ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
      1 0
      آخه چیمیگی فکر کردی این روزنامه هم مثل بقیه است که نظر منتقدینش رو نشنوه خیلی ها طرفدارشن خدا ایشالا حفظت کنه وای آدم چقدر لذت میبره از این متن ها
  • یکی از مردم IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    14 2
    ما که هزینه ای ندادیم والا .اما شما رو نمیدونم!!!!!!!
  • بی نام A1 ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    2 24
    مانند هميشه تحليلي صحيح وبجا ومستدل وازطرفي خشنود كننده براي دوستان وعصباني كننده ساده باوران ودشمنان بود(حذف نكن خبر)
  • بی نام A1 ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    15 7
    کیهان هنوز وقت برای بیدار شدن هست. برگرد کیهان، برگرد.
  • بی نام A1 ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    25 1
    مردم در این 8 سال برای ماجراجویی های یک گروه سیاسی ، هزینه های فراوانی داده اند
  • بی نام A1 ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    25 1
    ما از مقابل دکه روزنامه فروشی رد میشیم نگاه به کیهان نمی کنیم انوقت شما هی میخواهید نظر اونو خورد مردم بدید. بسه دیگه لطفا نظراتشو بذارید برای خودش هی بنویسه هی بخونه. همینقدر که خودش ازخودش خوشش بیاد کافیه.
  • بهزاد IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    25 1
    اين مردمي كه شريعتمداري مي گه كجا هستند؟ چرا ما نمي بينيم؟ شايد چشم بصريت نداريم . يه كم از بصريت خودشه به ما بده شايد ماهم ديديم.
  • بی نام A1 ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    22 0
    ملت 8 سال هزینه های شما را به جان خریدند... حالا شما چند سال هزینه را تحمل کنید کیهان عزیز... فکر کنم جمله حضرت امام یادتان باشد که گفتند ملاک رای مردم است... لطفا به انتخاب مردم احترام بگذارید
  • بی نام A1 ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    27 1
    آیا کسی از مسئولین روزنامه کیهان نگاهی به خبرگزاری ها و سایت ها می اندازد؟ آیا این همه مخالفت مردم با مطالبش را می بیند؟ چرا آرامش و شادی مردم را تلخ می کنند؟
  • سارا A1 ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    1 14
    برادرای که با نوشته های شریعتمداری مخالفن بماند تا این شش ماه بگذرد و دست گل حسن کلید را ببینند از خدامه امریکا به ایران حمله کند و این بی غیرت های که با نوشته های شریعتمداری مخالف و ناراحتن بیان و از ایران دفاع کنن. اما چشم اب نمیخوره اون وقته این مدرنیتها میرن زیر سبد قائم میشن و میگن ما یا ایرانی نیستم یا اصلا تو ایران نیستیم.
  • ممسنی GB ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    16 0
    حاج حسین کامنت یعنی رای مردم ..مثبت و منفی نگاه کن