فؤاد ایزدی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین‌المللی و حوزه آمریکا در نشست «تحلیل محیطی ظرفیت ایرانیان مقیم آمریکا» گفت: باید از ظرفیت بیش از یک و نیم میلیون ایرانی مقیم در آمریکا بهره برد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در پانزدهمین نشست «تحلیل محیطی ظرفیت ایرانیان مقیم آمریکا» به همت اداره کل ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی عضو هیات علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران گفت: از جمعیت 317 میلیون نفری آمریکا تقریبا شاید یک و نیم میلیون نفر ایرانی باشند، اگر همین میزان آمریکایی هم در ایران بود ظرفیت خوبی برای آنها به شمار می‌رفت.
وی افزود: البته روابط ایران و آمریکا خیلی وقت نیست که رو به بهبودی گذاشته با این حال هنوز هم تا نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد. ایرانیان در آمریکا هم یک ظرفیت خوب و هم تهدید برای ما محسوب می‌شوند، باید توجه کنیم که چه میزان از این ظرفیت و فرصت استفاده می‌کنیم.
ایزدی" گفت: تصویری که مردم عادی از ایرانیان مقیم آمریکا دارند بر اساس نگاه شبکه‌های ماهواره‌ای تنظیم شده است و بازنمایی صحیحی نیست. ایرانیان در آمریکا به سه گروه اصلی تقسیم می‌شوند.
وی با تأکید بر اینکه تصویری که مردم عادی از ایرانیان مقیم آمریکا دارند براساس شبکه‌های ماهواره‌ای تنظیم شده و در واقع بازنمایی صحیحی نیست چرا که تنها به کلوپ رفتن ایرانیان و چلوکباب خوردن آنها محدود می‌شود، اظهار داشت: ایرانیان مقیم آمریکا سه گروه هستند که گروه اول و سوم اقلیت و گروه دوم اکثریت را تشکیل می‌دهند.
این استاد روابط بین‌المللی و کارشناس حوزه آمریکا درباره این گروه‌ها توضیح داد و گفت: گروه نخست ایرانیانی هستند که علائق مذهبی جدی دارند اهل مسجد رفتن و شرکت در انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا هستند. اینها سالانه کنفرانس‌هایی برگزار می‌کنند و حتی مدارسشان از ابتدایی تا سطح دیپلم مشخص است.

وی با بیان اینکه کمتر شهری در آمریکا وجود دارد که در آن مسجد ساخته نشده است، اظهار داشت: پس اینطور نیست که هر کس به آمریکا برود به دنبال کلوپ و رقص و آواز باشد، خیلی افراد حتی با دیدن شرایط فرهنگی و محیط اخلاقی آنجا مذهبی‌تر از دوران زندگی در ایران می‌شوند.
"ایزدی" اقلیت دوم ایرانیان مقیم آمریکا را هماهنگ شدگان با فرهنگ آمریکا و به لحاظ سیاسی در تضاد با جمهوری اسلامی دانست و گفت: برخی از اینها بهائی یا مسیحی و پیروان سایر ادیان و فرقه‌ها هستند. اینها برخلاف گروه اول که در شهرهای مختلف مرکزی دارند، کمتر چنین مراکزی را تعبیه می‌کنند و بیشتر جذب جامعه می‌شوند، حتی خیلی از اینها همسران غیر ایرانی اختیار می‌کند، دولت آمریکا بر این گروه تمرکز می‌کند چرا که می‌تواند بر ظرفیت زبانی و مشکلاتی که با جمهوری اسلامی دارند ‌استفاده کند، البته همه اینها نیز با دولت آمریکا همکاری نمی‌کنند.
وی افزود: ‌اسنادی که ادوارد اسنودن فاش کرد دارای یک نقشه با مشخص کردن چهار کشور به رنگ قرمز بود. این چهار کشور ایران، پاکستان، اردن و مصر بودند که مشخص می‌کرد بیشترین شنود آمریکا در این مناطق است، بنابراین آمریکا برای شنود در این کشورها نیاز به زبان فارسی و فارسی زبانان دارد البته دولت آمریکا سال پیش آموزش زبان فارسی نیز برپا کرد.
وی به گروه اکثریت ایرانیان مقیم آمریکا با زمینه‌های مذهبی اشاره کرد و گفت : این گروه به جمهوری اسلامی ایران یک نقدهایی دارند ولی حاضر هم نیستند که برای دولت آمریکا کار کنند تحصیلات و موقعیت شغلی‌شان خوب است اما یک اتفاقی که برای بچه‌هایشان می‌افتد این است که برخی از این نسل دومی‌ها علاقه‌مند بسیار به ایران می‌شوند و با توجه به رسانه‌های سیاه نمای غرب پیگیر مسائل ایران هستند و تظاهرات هم برگزار می‌کنند، این گروه برای ما ظرفیت محسوب می‌شوند.
ایزدی مهمترین راهکارهای استفاده از ظرفیت ایرانیان مقیم آمریکا را نخست شناسایی بهتر محیط این افراد دانست و افزود: باید، هم جامعه غرب را بهتر بشناسیم؛ هم برخی چهره‌ها را شناسایی کنیم.
وی با بیان اینکه باید بتوانیم دغدغه فرهنگی و کالاهای تولیدی مذهبی و فرهنگی‌ را افزایش دهیم، اظهار داشت: می‌توانیم سایت قوی راه‌اندازی کنیم و ایرانیان هم کالاهایمان را بخرند .
"ایزدی" اظهار داشت:امروز دیگر دیپلماسی عمومی معتقد به بخش دولتی نیست بلکه ایجاد شبکه را تشویق می‌ کند.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 335142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شایان US ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    7 3
    والا جناب ایزدی باید یک مقدار تجدید نظر بفرمایند. نوشته اند که آمریکا بر گروه دوم تمرکز می کند. این حرفها چیه دیگه؟ بنده به عنوان یکی از این یک و نیم میلیون ایرانی عرض می کنم که به آمریکا آمدم تا از رفاه بیشتر اقتصادی و آزادی (به سبک غربیها) لذت ببرم و دارم می برم. آمریکا هم در عوضش از من کار می کشد و مالیات هم می گیرد. اون "اکثریت ایرانیان مقیم آمریکا مذهبی هستند" را هم بنده ندیدم. اتفاقا مسلمانان سایر کشورها، مثلا بنگلادش یا مالزی، در برخورد با ایرانیان گیچ می شوند، چون می بینند که اکثر ایرانیها نه حجاب رعایت می کنند، نه سایر شوونات را، و می پرسند شما مگر مسلمان نیستید. با عرض معذرت، دوره ی این حرفهای رایگان دیگر گذشته است. آدمهایی هستند که به آمریکا تردد دارند و چشم دارند و می بینند
  • بی نام A1 ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    9 0
    ان ها از ایران رفتن که از دست شماها راحت بشن، نمیخواین دست از سرشان بردارین؟؟
  • بی نام US ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    8 3
    آقای فواد ایزدی، وجه اشتراک تمام این سه گروه مخالفت با جمهوری اسلامیه، شما از ظرفیتای داخلیتون استفاده کنین بعد بیاین سراغ ظرفیتای آمریکاییتون
  • بی ظرفیت از آمریکا A1 ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    5 2
    خواستم عرض کنم که بنده را معذور بدارید و روی 1499999 نفر دیگر برنامه ریزی کنید.
  • اشکان IR ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    6 2
    همین 1.5 میلیون اگه بخواند برگردند ایران طوری باهاشون رفتار میشه که صدبار به خودشون فحش بدند
  • بی نام A1 ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    4 0
    از میلیو نها ظرفیت داخلی استفاده کنید خارج از کشور پیش کش.