مذاکرات هسته‌ای در مسیر ژنو - نیویورک/ آیا نیویورک ایستگاه مذاکرات نهایی می شود؟

دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 به احتمال فراوان در نیویورک برگزار می شود.

سرانجام پس از گذشت حدود دو ماه از امضای توافق ژنو میان ایران و گروه 1+5 درباره پرونده هسته ای ایران، دوشنبه هفته گذشته زمان اجرای این توافق نامه فرا رسید و با تعلیق غنی سازی 20 درصد ایران و همچنین لغو تحریم هایی همچون خودرو، بیمه حمل و نقل، کشتی رانی و هواپیما اجرای توافق ژنو کلید خورد.

البته اجرایی شدن توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 واکنش های فراوانی را در داخل و خارج از کشور به همراه داشت. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در اظهار نظری تکراری گفت توافق موقتی که روز دوشنبه اجرایی شد جلوی دستیابی تهران به آنچه وی توانایی اتمی نظامی خواند را نمی‌گیرد. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روز دوشنبه در سخنرانی‌اش در پارلمان این رژیم مدعی شد که توافق ژنو به اندازه کافی پیش نمی‌رفت و از کشورهای جهان خواست به دنبال توقف کامل "قطار هسته‌ای ایران" در توافق دایمی برنامه‌ریزی‌شده برآیند.

همچنین روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال با اشاره به آغاز اجرایی شدن توافق هسته ای ژنو از سوی ایران و قدرت های جهانی از تمایل غول های اقتصادی از جمله غول های نفتی و گازی به ایران برای سرمایه گذاری خبر داد.

پس از اجرای توافق ژنو حجت الاسلام حسن روحانی به همراه وزیر امور خارجه و تعدادی از اعضای هیات دولت برای حضور در مجمع جهانی اقتصاد عازم داووس شد و در این اجلاس با اشاره به توافق ژنو از کشورهای مطرح در حوزه اقتصاد برای سرمایه گذاری در ایران دعوت کرد.

محمدجواد ظریف نیز پس از پایان این سفر در صفحه فیس بوک خود درباره آینده مذاکرات ایران نوشت «در کنار اجلاس، چند ملاقات هم داشتم که منجمله با خانم اشتون توافق کردیم که تا اواخر بهمن اولین اجلاس ایران و 1+5 را برگزار کنیم. می‌خواستیم زودتر اجلاس برگزار شود ولی دوستان چینی به دلیل تعطیلات سال نو چینی آمادگی نداشتند».

اما طی یک هفته گذشته انتقادهای مختلفی به اجرایی شدن توافق ژنو مطرح شده و مسئولان مذاکره کننده ایران نیز در اظهارنظرهایی به این انتخاقادها پاسخ داده اند. در همین رابطه یک مقام نزدیک به تیم مذاکره‌کننده ایران با 1+5  به ایسنا گفته است توافق ژنو به معنای این نیست که ما با آمریکا عادی‌سازی روابط کردیم و این اشتباهی است که بعضا صورت می‌گیرد. دشمنی ما با آمریکا سر جای خودش است و ما نه با آمریکا دوست شدیم و نه شریک. در توافق ژنو آمده که گام‌های بعدی بین گام اول و گام آخر ممکن است وجود داشته باشد و در خلال آن به قطعنامه‌های شورای امنیت می‌رسیم که در واقع این قطعنامه‌ها به آینده‌ای مبهم حواله می‌شوند و این قسمت اگر ابهام دارد به ضرر غرب است نه ما. چرا که با قطعنامه‌هایی که زمانی شش کشور آن‌ها را به عنوان پیش شرط انجام مذاکرات عنوان می‌کردند به صورت مبهم و ضعیف برخورد می‌شود که این از دستاوردهای نه تیم هسته‌یی ما، بلکه دستاورد ملت ایران، ایستادگی ملت و رهبری حکیمانه مقام معظم رهبری است.

این روزها موضوع اجرای توافق ژنو به مهم ترین مسئله دیپلماسی ایران تبدیل شده و تمام محافل و دیدارهای سیاسی درباره توافق ژنو سخن گفته می شود و بر همین اساس نیز حجت الاسلام حسن روحانی در دیدار با رئیس مجلس کره جنوبی با اشاره به پرونده هسته ای ایران گفته است «ایران به برنامه اقدام مشترک ژنو به عنوان اقدامی موقت نگاه نمی‌کند، بلکه آن را پایه‌ای برای توافقی جامع و دائمی می‌داند، از طرف ایران اراده جدی برای رسیدن به توافقی دائمی وجود دارد و چنانچه این اراده در طرف مقابل هم وجود داشته باشد، در زمانی نه چندان دور، به توافقی جامع دست خواهیم یافت.»

در حالی که یک هفته از آغاز اجرای توافق ژنو می گذرد به نظر می رسد دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 اواخر بهمن‌ماه و به احتمال قوی در نیویورک انجام می‌شود.

همچنین قرار است دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 که در آن موضوعات اساسی همچون راکتور آب سنگین اراک بین ایران و 1+5 وجود دارد و باید برای آنها تعیین تکلیف شود با حضور کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان و معاونان سیاسی شش کشور برگزار شود.

اما از آن‌جایی که شروع مذاکرات ایران در دولت یازدهم با 1+5 در نیویورک که به گام اول یعنی توافق ژنو منجر شد، بود به نظر می‌رسد این بار نیز قرار است مذاکرات بر سر گام نهایی در مقر اصلی سازمان ملل در آمریکا برگزار شود.

/27295

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 335112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احسان A1 ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    2 0
    یکی این نتانیاهو رو بنشونه سر جاش. شده نخود هر آش. یکی نیست بگه تو که بمب داری چرا چرت میگی؟!
  • علی A1 ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    0 0
    حالا چه فرقی در اصل ماجرا داره....
  • مهدی RS ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    1 0
    مردم ایران با هیچ کشوری دشمنی ندارن از جمله امریکا بعضی را نمیدونم از این دشمنی چه سودی میبرند
  • عقیل A1 ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    0 0
    انتخاقادها !!!!