رقابت زودرس برای کرسی های سبز/نگاهی به داعیه داران تصرف مجلس دهم

اقلیت بودن همیشه هم بد نیست،خاصیتش ایجاد وحدت میان نیروهای هم عقیده است.

محمود عزیزی: این قاعده در فضای سیاسی تاکنون چندین بار به کار نیروهای سیاسی دو جناح آمده است.در مجلس ششم، اقلیت 30 نفره نیروهای راست در آن دوران در مجلس انسجام درونی خود را حفظ کردند و در مجلس بعد شدند اکثریت. قبل تر از آن هم در مجلس چهارم نیروهای راست جبران مجلس سوم را کردند.مجلسی که در آن اعضای جامعه روحانیون مبارز تازه تشکیل شده توانسته بودند امثال محمد رضا مهدوی کنی چهره ارشد جامعه روحانیت مبارز را با برچسب «اسلام آمریکایی» از میدان به درکنند. همه اتفاقات دست به دست هم داد تا مجلس سوم را نیروهای چپ به دست بگیرند.

قاعده ای اقلیت بودن برای اصلاح طلبان بیشتر با معنا است.بعد از مجلس سوم، 8 سال طول کشید تا آنها دوباره به ساختمان مجلس قدیم در خیابان امام خمینی برسند.مجلس ششم اوج اصلاح طلبی از نگاه موافقان و پایان عمر سیاسی اصلاح طلبان در قدرت سیاسی رسمی بود. افراط نیروهای سیاسی آن مجلس کاری کرد که پس از آن در فضای سیاسی سه مجلس بعد، آنها در اقلیت بمانند.

 دوسال مانده به انتخابات اسفند 94 ،دو طیف سیاسی در فکر بهارستان آینده هستند؛خوش بینی ها در اصلاح طلبان به اقبال مردمی بیشتر است، اما اصولگرایان هم نا امید نیستند و  چشم امیدشان به رای مردمی است که به نامزدهای اصولگرا در انتخابات ریاست جمهوری رای دادند.

نبی حبیبی دبیر کل موتلفه آرایشی سیاسی برای انتخابات مجلس آینده را « مفید» می خواند، آقا تهرانی دبیرکل جبهه پایداری از قصد این گروه برای «ائتلاف» با دیگر اصولگرایان می گوید،باهنر دبیر کل جبهه پیروان خط امام و رهبری از «برخی کارهای فکری و تئوری» این جریان برای انتخابات مجلس آینده می گوید. حسینیان چهره ارشد  جبهه پایداری هم تاکید می کند که انسجام اصولگرایان برای انتخابات مجلس آینده بیش از گذشته است.

 

اصلاح طلبان هم بیکار ننشستند.هر روز خبری از آنها منتشر می شود. از اینکه می خواهند ناطق نوری را سر لیست خود کنند، تا اینکه حزب کارگزاران به دنبال ائتلاف با دیگر اصلاح طلبان است و فرقی بین اصلاح طلبان با اعتدالیون نیست. عارف هم با حضور در فضای سیاسی تلاش می کند خدا از اکنون برای مجلس آینده آماده کند اقدامی که موجب شده برخی جریانهای  سیاسی این جناح، علم حمایت از او را بردارند.

 برخی دولتی ها هم که از دور دستی بر آتش دارد، بدش نمی آید مجلس دهم متمایل با رئیس جمهور باشد تا هم کارهای دولت راحت تر جلو برود و هم ضمانتی باشد برای 4 سال دوم ریاست جمهوری.

چهره ای مثل هاشمی رفسنجانی هم آرایش مجلس آینده را منوط به وضع دولت می داند. آن طور که در گفت و گویش با یکی از سایت های خبری نزدیک به دولت گفته است:« اگر دولت آن گونه  که تا بحال انجام داده، خوب از عهده کارهایش بر بیاید و بتواند همه اهدافی را  که در تبلیغات و وعده ها آمده؛ اجرایی کند، فکر می کنم این جریان از لحاظ نیروهای مردمی در سراسر کشور قوی باشد.»

در جناح اصولگرا نشست های غیررسمی برای انتخابات با حلقه ای از اصولگرایان سنتی و مدیریت محوریت حجت الاسلام سید رضا تقوی عضو ارشد جامعه روحانیت مبارز در حال برگزاری است. اما برخی گروه ها چندان تمایلی به حضور ندارند.

 این گزارش در ادامه نگاهی خواهد داشت به جریانهای سیاسی دو جناح در مجلس آینده.

جبهه پیروان خط امام و رهبری: تشکلی که این روزها بعد از زنده یاد عسگراولادی، باهنر با تجربه را  در راس خود می بیند.سامانه اصلی اصولگرایان برای موفقیت در این انتخابات حمایت 15 تشکل را با خود به همراه دارد. تلاش باهنر برای کارکرد حزبی دادن به قدیمی ترین تشکل اصولگرا، یکی از اقدام باهنر برای نشان دادن جایگاه جبهه پیروان است.  علی رغم  برخی اقدام های تئوریک که باهنر می گوید اصولگرایان برای انتخابات مجلس آغاز کرده اند، اما مرد  پر نفوذ مجلس همچون مرحوم عسگراولادی از جامعیت در میان اصولگراها برخوردار نیست و این مشکلی است که می تواند از وزنه جبهه پیروان و تاثیر گذاری اش در تعیین لیست های انتخاباتی کم کند.

جبهه پایداری: تشکلی که به تعبیر فدایی دبیر کل جمعیت ایثارگران از ریل اصلی خود- با ورود مصداقی به انتخابات و ارائه لیست دور شد، اما هنوز در میان گروهی از اصولگرایان -خصوصا در میان نسل جوانتر- حامیان سفت و سختی دارند. امید این طیف از اصولگرایان به حامیان سعید جلیلی در انتخابات است. ولی در شرایطی که آنان از تصمیم خود برای ائتلاف با دیگر اصولگرایان سخن می گویند، شانس آنها برای حضور در لیست انتخاباتی واحد اصولگرایان کمتر می شود.

جمعیت رهپویان  و ایثارگران:آنها را به نسبت جبهه پیروان خط امام و رهبری باید نسل اصولگرایان جوانی دانست که با آرزوهای دور و دراز خود تلاش کرده اند متفاوت رفتار کنند. گروهی که  در شرایط حاضر تمایلی به حضور در نشست های اصولگریان با محوریت سید رضا تقوی ندارند. زاکانی  دبیر کل این جمعیت چندی قبل در گفت وگویی با مهر گفت که برای شرکت در این جلسات از وی دعوت شده است اما در آن حضور نداشته است. حرفهای او درباره اینکه «اگر فعالیت های صورت گرفته در زمینه وحدت، منطقی و درست باشد همه گروهها با آن همراه خواهند شد.» نشان دهنده تمایل نداشتن این جریان به حضور در سامانه انتخاباتی آینده اصولگرایان است. هر چند در سیاست، اقتضادات زمانی ممکن است خیلی زود سیاسیون را به تصمیمی جدید تر برساند.

اعضای بریده از سازمان مجاهدین انقلاب هم  در نیمه دوم دهه 70  جمعیت ایثارگران را  راه اندازی کردند و در همه 8 سال گذشته  حضوری موثر در ارکان قدرت داشتند.  آنها با  جبهه پایداری در برخی از موراد اختلاف نظر دارند و همین مساله باعث شد آنها در جریان انتخابات مجلس نهم، فدایی دبیر کل مشهور خود را در مجلس نبینند.این روزها هم ایثارگران به رصد فضا می پردازند و هر از چند گاهی از طریق دبیرکل و سخنگوی خود به اظهار نظردرباره مسائل روز می پردازند.

جبهه ایستادگی: حامیان محسن رضایی که در جریان انتخابات مجلس نهم در برخی از حوزه ها توانستند رای  مردم را کسب کنند، بعد از تشکیل دولت یازدهم برخی از آنها در مجلس، برخی در دولت پست گرفته اند. همین بهانه می تواند وزنه آنها را برای حضور در انتخابات آینده کم رنگ کند، هر چند تا زمان انتخابات، خیلی ها به هوس حضور در مجلس می افتند.

 

در طیف اصلاح طلب وضعیت کمی متفاوتر است.انتخابات 88 و حوادث بعد از آن، وضعیت و آرایش اصلاح طلبان را بسیار تغییر داد و بسیاری از نیروهای این جریان بر اثر افراط در مواضع، از صحنه سیاسی دور شدند.

انتخابات ریاست جمهوری و برگزیده شدن حسن روحانی به تعبیر محمد رضا باهنر یخ آنها را برای حضور در فضای سیاسی باز کرده و حالا آنها امیدوارانه تر به انتخابات مجلس دهم چشم دارند.

 تفاوت شرایط این طیف با اصولگرایان در این است که آنها «پدرخوانده » های زیادی را در درون خود دارند که امکان تصمیم گیری آنها را کمی مشکل می کند .مشکلی که اگر چه اصولگرایان هم با آن دست به گریبان هستند، اما دزش در چهره های راست به دلیل حضور چهره های ریش سفید چون آیت الله مهدوی کنی که از مقبولیت در میان اصولگرایان برخودار است،کمتر است.

تکثر اصلاح طلبان در مبانی مورد اعتقاد موجب می شود همگرایی آنها پیرامون چهره ای چون خاتمی سخت باشد.ضمن اینکه گروه های کمتر مطرح اصلاح طلب چون  حزب مردم سالاری،همبستگی، اراده ملی، جبهه مردمی اصلاحات و... این روزها دیگر خریدار نظرات گروه های چون مجمع روحانیون، مشارکت و مجاهدین نیستند.

حتی محمدرضا عارف که با درخواست خاتمی از گردونه انتخابات ریاست جمهوری بیرون آمد، در چند ماه گذشته با خروج از هیات مدیره بنیاد باران و راه اندازی بنیاد امید تلاش کرده است، چهره ای مستقل از خود نشان دهد.

حلقه عارف: عارف از هم اکنون مشتری های زیادی در لیست های انتخاباتی دارد. جبهه مردمی اصلاحات او را نامزد خود می داند، مهمان وِیژه حزب مردم سالاری است و خودش هم نظراتی متفاوت تر از برخی اعضای احزاب منحل شده مشارکت و مجاهدین انقلاب دارد. حضورش در انتخابات مجلس قطعی است، اما اینکه آیا او لیستی  متفاوت از دیگر اصلاح طلبان را هم همراه خود خواهد داشت، موضوعی است که برای پاسخش باید تا زمان انتخابات صبر کرد.

جبهه مردمی اصلاحات:گروهی که در افکار عمومی تنها با دبیر کلش  روحانی اش محمد رضا زارع فومنی  و نظریات خاصش در مسائل سیاسی شناخته می شود. او اصلاح طلبان را به دو گروه طیف میانه‌رو و افراطیون تقسیم می کند و معتقد است طیف دوم معتقد به« تغییر در قانون اساسی» هستند، و «خواسته‌های متکبرانه» دارند. در جریان انتخابات مجلس نهم این گروه حامی طیفی از اصولگرایان و اصلاح طلبان کمتر سیاسی  بود.وقتی هم انتخابات به مرحله دوم کشیده شد، این جبهه برای مرحله‌ دوم انتخابات تنها از کاندیداتوری علی مطهری، علیرضا محجوب و سهیلا جلودارزاده حمایت کرد. در جریان  انتخابات ریاست جمهوری یازدهم هم دبیرکل این جبهه حمایت خود را از  کاندیداتوری هاشمی و خاتمی اعلام کرد، اما بعد از رد صلاحیت هاشمی  سکوت را ترجیح دادند.

حزب مردم سالاری:تشکل هایی که از جبهه مردمی اصلاحات در فضای سیاسی فعال تر هستند و کنگره های حزبی مرتبیب برگراز می کند که آخرینش آخر همین هفته خواهد بود. حزب مردم‌سالاری که با کواکبیان دبیر کل خوش مشربش شناخته می شود،ریشه اش به استان سمنان  و سال 77 می رسد. تشکیلی که  یک سال بعد از آن تاریخ با مجوز خانه احزاب شد یک حزب سراسری  و با شعبه هایی در شهرهای مختلف.در جریان انتخابات مجلس نهم در رساندن دبیرکل -کواکبیان- به قطار بهارستان موفق نبود، اما در برخی از استانها با حمایت از چهره های کمتر شناخته شده که برچسب های سیاسی نداشتند، موفق شدند در مجلس نهم هم بدون تاثیر نباشند.

حزب وحدت و همکاری ملی: محمد رضا راه چمنی بعد از  تجربه ناموفق حزب همبستگی  که از دل مجلس پنجم و  فراکسیون حزب الله ان مجلس بیرون آمد، حالا چهره ارشد حزبی با عنوان« وحدت و همکاری ملی» است. این حزب در بدنه اصلاح طلبان مورد اعتنا نیست.

مجمع روحانیون مبارز: مجمعی که اعضایش ترجیح می دهند بیشتر در پشت صحنه سیاست ایران حضور داشته باشند و به جز چند نفر از اعضایش چون موسوی خوینی ها، سید محمد خاتمی ، مجید انصاری و موسوی لاری بقیه ترجیح می دهند چندان اظهار نظری نداشته باشند. این روزها برخی رسانه های اصولگرا از تلاش آنها برای تاثیر گذاری برانتخابات مجلس خبرگان رهبری سخن می گویند، اما کسی نمی تواند انکار کند که آنها مایلند خاطره مجلس سوم را در مجلس دهم تکرار کنند.

احزاب منحل شده مشارکت و مجاهدین: قوی ترین طیف اصلاح طب که با تشکیل دولت اصلاحات شکل گرفتند و با اتمام آن دولت،از هم پاشیدند. مواضع چهره های این دو حزب، به عنوان صدای اکثریت اصلاح طلبان شناخته می شود، اما آنها مخالفان جدی در میان طیف های میانه رو تر اصلاح طلب دارند. حضور آنها در لیست های انتخاباتی اصلاح طلبان می تواند موجب تشدید اختلاف ها در این جریان شود.

حزب کارگزاران:موجه ترین حزب متمایل به چپ که شانس زیادی برای موفقیت در انتخابات دارد. گروهی که از دنده راست برخواست و به چپ چرخید.کرباسچی، مرعشی و محمد هاشمی چهره های رسانه ای تر این حزب هستند که هر از چندی  رسانه ها را از اظهار نظر های خود پر می کنند. و برای مدتی جریانی خبری را مدیریت می کنند. اظهار نظر کرباسچی درباره تمایل اصلاح طلبان به سر لیستی ناطق نوری در انتخابات یکی از آخرین موج های خبری  این حزب بود.

حزب اعتماد ملی: حزبی که با اقدام های کروبی در سال 88 به اغما رفته و  این روزها نشست های اعضایش در منازل  منتجب نیا  قائم مقام این حزب برگزار می شود. اعضای اعتماد ملی که در شرایط حاضر حرکت مشخصی ندارند،قطعا برای انتخابات مجلس بی میل به حضور در لیست انتخاباتی نیستند. اما باید دید دیگر اصلاح طلبان حاضر به بازی دادن آنها هستند یا خیر.

مشکل دو طیف فکری برای بهارستان دهم مشکل همیشگی احزاب سیاسی است. مدعیان فراوان و صندلی ها کم.

/212 27

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 335099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 59
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سینا A1 ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    82 15
    زنده باد اعتدال و میانه روی و اصلاحات
  • بی نام A1 ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    76 14
    در این تحلیل سه اشتباه اساسی دیده می شود. یکی آنکه اصول گرایان چشم امیدشان به رأی مردم و هواداران حداکثر ده میلیونی شان نیست. بلکه چشم امیدشان مثل هر انتخابات دیگری به شورای نگهبان است تا رقبای اصلی و نمایندگان واقعی ملت را رد صلاحیت کند. دوم آیت الله مهدوی کنی اگر می توانست ریش سفیدی کند در انتخابات ریاست جمهوری، نقشی وحدت بخش برای اصول گرایان از خود راضی ایفا می کرد. سوم احزاب مشارکت و مجاهدین منحل نشده اند تنها جلو فعالیت شان گرفته شده.
  • بی نام A1 ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    42 13
    امیدوارم با حضور پرشور و منطقی مردم در انتخابات مجلس شاهد حضور افراد معتدل نزدیک به تفکر و برنامه های دولت در مجلس باشیم.
  • مجید استقلالی 444 IR ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    فقط عارف رئیس مجلس آینده
  • سينا A1 ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    83 13
    اميدواريم با درايت بزرگان اصلاح طلب همه گروه هاي چپ به اجماع رسيده و شاهد پيروزيشون باشيم.آمين
  • علی IR ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    17 14
    بسیار مفید و عالی بود-متشکر
  • بی نام IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    هرچه اقایان خاتمی وهاشمی بفرمایندماانجام میدهیم
    • بی نام IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
      اقای خاتمی و عارف مردم پشت شما هستن
    • بی نام A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
      مگه شما خودبت شعور سیاسی نداری؟! مگه خاتمی و رفسنجانی سر دسته حزبی هستند که تو عضوشی؟! به خودتون و آراء خودتون تکیه کنید
    • علی A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
      کاش خدا بهتون عقل میداد که بتونید خودتون انتخاب کنید
    • میثم ایرانی IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
      بعد این مایی که شما میگید کلا چند نفرید ؟ مطمئنا از رایهایی که به روحانی داده شده کم میشه در انتخابات بعدی
    • علی A1 ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
      دکتر عارفو هم هستم
    • بی نام A1 ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
      4 11
      حلقه عارف گفتید یاد حلقه وین افتادم!!!
    • بی نام A1 ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
      4 30
      واقعا متاسفم که بدون تفکر سیاسی در انتخابات شرکت میکنید. نکنه یک نفر مردم فریب بود اونوقت شما باید به حرف او گوش بدید؟!!!!
    • لیالی IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
      26 4
      اون دوستی که میگه مگه شما عقل یا شعورسیاسی نداری... چرا ماداریم اما خودمونو کارشناس مسائل سیاسی نمیدونیم و ترجیح میدیم از آقایونی که تجربه و "سوادسیاسی" دارن استفاده کنیم تا مملکت رو به تباهی نرود!!!!!!
    • بی نام A1 ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
      42 9
      دکتر عارف رییس مجلس آینده
  • آرمان IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    اصولگرایان دیگر در میان مردم جایگاهی ندارن
    • رضا IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      10 39
      باز یکی پیدا شد از طرف مردم بیانیه صادر کنه
    • بی نام A1 ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
      31 6
      8 سال شما صادر کردید یه مدت هم ما . تفاوت اینه که ما راست میگیم شما نه
    • تاکسی A1 ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
      7 2
      منفی اشتباه
  • بی نام A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    مجلس قرار نيست به مردم سپرده شود تعيين نمايندگانش؟
  • بی نام IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    فقط لیست عارف
    • بی نام A1 ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
      7 40
      اگر رای آور بود که تو ریاست جمهوری کنار نمی کشید.
    • amin IR ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
      27 6
      عارف پیروز واقعی انتخابات بود دوست عزیز اصولگرایان را عارف شکست داد نه دکتر روحانی باید اینقد ازش ناراحت باشی
  • سجاد IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    امیدوارم دکتر احمدی نژاد هم خود را کاندید کنند . ایشان هنوز در قلب ما ملت ایران هستند و مسلما با رای بالا به مجلس اینده راه میابند.
    • نرگس IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
      58 16
      ای خداااااا
    • بی نام A1 ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
      51 16
      باش تا صبح دولتت بدمد
  • سمنانی A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    ما مردم سمنان گوش به فرمان دکتر کواکبیان هستیم که گزینه ایشان هم دکتر عارف میباشد
  • بی نام A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    34 2
    خداوندكساني راموفق وپيروزفرمايادكه خدمتگزارواقعي ولي نعمتان ودين وكشورخواهندشدنه اهل شعار وتزوير.
  • بی نام A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    تا اینجا من فکر میکنم اصلاحات اکثریت مجلس به دست بیاره
  • بی نام A1 ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    اصلاح طلبان چه برا خودشون نوشابه باز میکنند؟! شما در سال 88 علیه نظام شعار دادید حالا باید اجازه انتخابات رو هم داشته باشید؟ نهایتا براتون دکتر عارف تایید بشه و چند تا جوان که سابقه فتنه گری و افراطی گری نداشته باشند
  • بی نام IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    28 35
    آقای عارف و محسن رضایی باید با هم متحد بشن و با حمایت مردم با اختلاف سنگین جبهه پایداری رو شکست بدن، اشتباه من و امثال من این بود که دفعه قبل تو انتخابات مجلس رای ندادیم
    • بی نام IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
      16 2
      اگر مردم بیایند و رای بدهند جبهه پایداری که اصلاً مطرح نخواهد بود
  • بی نام IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    24 13
    نماینده باید فردی باشه که منطق رو فدای احساس، حزب و باندبازی نکنه...مثل جلالی نماینده شاهرود که تو هر مجلسی حضور داشته و همیشه معتدل بوده، مثل علی مطهری، نماینده اردبیل، نماینده اردکان
  • ایران IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    69 13
    با سلام و آرزوی مؤفقیت و پیروزی برای ایران و ایرانی عزیز، امیدوارم که فضای انتخاباتی مجلس هم به مانند ریاست جمهوری 92 با هوشیاری بزرگانی چون (آقایان خاتمی عزیز و هاشمی رفسنجانی و عارف) و البته مردم عزیزمان به خوبی و در جهت اعتلا و پیشرفت کشور و عظمت ایران باشد. به امید پیروزی
  • بی نام A1 ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    تورو خدا بدینش دست احمدی نژاد چهار سال دیگه خرابکاری کنه
  • مهرداد محمودی DK ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    اگر دوباره دوستان قهر نکند و مهندسی هم در کار نباشد جبهه اصلاحات به رهبری هاشمی و خاتمی و روحانی و عارف بیشترین آرا را کسب خواهد کرد.
    • بی نام IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
      25 5
      و تایید به اصطلاح صلاحیت اصلاحیون از جانب شورای نگهبان
  • احسان A1 ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    عارف به هیچ وجه نباید از سرلیستی که حقشه کوته بیاد. من به لیست اصلاح طلبان به سرلیستی مرد بااخلاق سیاست یعنی آقای عارف رای میدم
    • بی نام IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
      58 11
      سر لیستی خیلی مهم نیست وارد بازی های کثیف افراطیون برای ضربه زدن به جنبش اصلاحات نشویم. ان چه که مهم است روی کار امدن مجلسی است که حساسیتش نه به جناح سیاسی و این که در انتخابات فرد به که رای داده باشد بلکه نقد مشفقانه و نظارت کارشناسانه باشد حال چه اصلاح طلب باشد چه اعتدال گرا و اصول گرای منصف
  • بی نام A1 ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    خاک بر سرتون که افسارتون رو دست امثال خاتمی و هاشمی میدید که بارها ثابت شد الگوی مناسبی نیستند
    • با نام IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
      35 8
      اینکه هر کسی با خرد و درایت انتخاب کنه مهمه. معمولا هم مردم در طرفداری از جریانهای حزبی و البته با توجه به رأی خودشون الگویی انتخاب میکنن. اما شعور سیاسیمون رو بالا ببریم و خردمون رو هم به کار بندازیم و چشمامونو باز کنیم میفهمیم خاتمی و هاشمی با تمام عیبها و اشتباهاتشون باز هم خدمت زیادی به مردم کردن. حتما منظور شما این نیست که الگوی مناسب احمدی نژاده دیگه بعد از 8 سال کابوس!!!
  • بی نام A1 ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    63 14
    این جمله خیلی مضحک بود : این قاعده در فضای سیاسی تاکنون چندین بار به کار نیروهای سیاسی دو جناح آمده است.در مجلس ششم، اقلیت 30 نفره نیروهای راست در آن دوران در مجلس انسجام درونی خود را حفظ کردند و در مجلس بعد شدند اکثریت!! اگه اونا اکثریت شدند به خاطره رد صلاحیت فله ای شورای نگهبان بود نه اینکه رای داشته باشند
  • بی نام A1 ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    17 59
    بازهم احمدي نژاد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام A1 ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
      75 23
      شورای نگهبان با رد صلاحیت کردن احمدی نژاد می تونه بخش کوچکی از اعتماد از دست رفته رو به دست بیاره
  • naser A1 ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    51 13
    تنها راه پیروزی تو انتخابات مجلس تکرار پروسه انتخابات 92 هست...ناطق نوری باید به عنوان سر لیست اعتدال و اصلاحات معرفی بشه...
  • آذرخش A1 ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    47 3
    امیدوارم کسانی که طمع قدرت دارند و قصد خیانت به این مردم خوب و مومن را دارند هیچ گاه رای نیاورند
  • بی نام A1 ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    21 76
    با توجه به اتفاقات سال88 و بی حرمتی به نظام و ایران و قانون اساسی ، اصلاحطلبان چگونه هنوز هم حرف از ارئه سر لیستی در انتخابات می زنند؟؟....چرا کسانی که به رای 25 میلیون نفر بی احترامی کردند باید در انتخابات سر لیستی بدهند؟...
  • آريايي A1 ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    43 13
    درود وسلام بر ناجيان ايران وصالحان ودلسوزان مجلس آينده يعني هاشمي وخاتمي وعارف
  • بی نام A1 ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    27 8
    چرا فقط کامنت های مطابق میلتون را منتشر میکنید.تا حالا من تعداد زیادی کامنت در سایت خبرگزاری گذاشتم که هیچ کدام تا به حالا منتشر نشده. بابا نترسید مخاطبانتان را از دست نمی دهید. چرا در ادای امانت خیانت می کنید
  • بی نام A1 ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    20 40
    شورای نگهبان سوپاپ اطمینان انتخابات است چرا بعضی ها به شورای نگهبان این قدر حمله میکنند.
  • بی نام IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    4 36
    یک بار دیگر احمدی نژاد و آبادگران ایران آزاد اما اینبار با آدم های باسواد و روشن بین
  • السون A1 ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    24 2
    اينكه نوشتيد افراط سياسي در مجلس ششم باعث شد اصلاح طلب ها تا الان در مجلس در اقليت باشد به نظرم كاملا اشتباه هست علت اين امر در حقيقت رد صلاحيت گستره نيروهاي تراز اول اصلاحات و نااميد كردن مردم بود. اصول گراها هميشه با كمك شوراي نگهبان در قدرت بودند و گرنه طرفداران انها در بين مردم در اقليت هستند البته يك اقليت قابل توجه.
  • بی نام A1 ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    8 30
    شورای نگهبان جلوی حضور کسانی که در برابر فتنه موضع محکم و شدید نگرفتند بایسته.
  • بي نام IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    23 1
    نبايد به جناح بندي ها توجه كنيم بايد هر اصلاح طلب واقعي كه بود به اونا راي بديم از روي ليست راي دادن ميشه مثل شوراي شهر كه اله راستگو هم راي آورد ولي اصغرزادچون تو ليست نبود ومستقل بود رآي نياورد خواهشا دوستان اصلاح طلب به اين نكته توجه كنند...
  • ناشناس EU ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    5 44
    درود بر دکتر جلیلی
  • مجلسی IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    13 4
    به هرکی میخواهید رای بدید ولی نگذارید امثال کوچک زاده رسایی و بقایی و... به مجلس بیان این مجلس جایگاه انسان های بزرگ با سواد و خردمند و با ادب زیادی بوده و نام اسلامی را یدک می کشد و جایگاه بی ادبان و اربده کش ها نیست هرچه به نفع نظام و رهبری عزیز است ان شاالله پیش بیاید.
  • رزمنده دوران دفاع مقدس EU ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    15 4
    امیدوارم سیاست گزاران اصلی نظام نظرات مردم را مطالعه کنند ، و اما در مورد وقایع سال88 که بعضی از دوستان، اصلاح طلبان را در بوجود آوردن آن وقایع متهم میکنند باید عرض کنم که مقصر اصلی وقایع سال88 تندروهای جناح اصولگرایان بودند و در حال حاضر باتوجه به نفوذی که در نظام دارند بر اشتباهات خود پافشاری میکنند و اقایان مهندس موسوی و اقای کروبی را بعنوان مقصران اصلی معرفی میکنند در صورتیکه اگر به نظر سنجی گذاشته شود مطمئنا باید مهندس موسوی و اقای کروبی به زندگی عادی خود برگردند .به امید آزادی اقایان مهندس موسوی و کروبی
  • سبز A1 ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۵
    4 1
    نمیدانم مبنای طرح گروه ها و احزاب چه بوده.اما آنچه جالب است این است که تصویر جناب آقای سیدهادی خامنه ای را گذارده اید اما هیچ نامی از ایشان یا مجمع نیروهای خط امام نیامده..به نظرم گزارش میتوانست قوی تر باشد..