بررسی لایحه بودجه سال 93، اصلاح قانون هدفمندی یارانه ها و طرح سوال های متعدد نمایندگان از وزیران کابینه مهم ترین چالش های روابط این روزهای دولت و مجلس در دو ماه آخر سال است.

رضا الیاسی: حدود 6 ماه از فعالیت دولت یازدهم می گذرد و به نظر می رسد که رابطه دولت و مجلس وارد فاز جدیدی از حیات خود شده است و فعالیت دو قوه مجریه و مقننه بیش از پیش به یکدیگر گره خورده است.

همواره در طول تاریخ روابط مجلس و دولت با حاشیه های فراوانی همراه بوده و البته در مقاطع زمانی مختلف نیز نمایندگان مجلس و دولت درباره مسائل مختلف بارها دور یک میز نشسته و آن موضوع را مورد بررسی قرار داده اند.

در مقاطع زمانی مختلف روابط دولت و مجلس حاشیه هایی را نیز به همراه داشته است که آخرین آن نیز به رابطه دولت دهم و مجلس نهم باز می گردد و همین موضوع باعث شد تا با پیروزی حجت الاسلام حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری بسیاری با این استدلال که روحانی فرزند مجلس است بتواند روابط دولت و مجلس را بهبود بخشد و البته روحانی نیز بارها در اظهارات خود این موضوع را مورد تاکید قرار داد و نخستین دیدار خود پس از پیروزی در انتخابات را به گفت و گو با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی اختصاص داد.

از همان روزهای نخستین فعالیت دولت یازدهم نمایندگان مجلس و دولت به واسطه بررسی مسائل مختلف همچون بررسی لایحه اصلاحیه بودجه سال جاری و همچنین طرح سوال های مختلف از وزرا رابطه نزدیکی با یکدیگر داشتند و این رابطه در حالی که کمتر از 50 روز تا پایان سال 92 باقی مانده است به اوج خود رسیده است.

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و فرا رسیدن فصل تصویب بودجه این روابط مجلس و دولت پررنگ تر از گذشته می شود و نمایندگان مجلس و دولت تقریبا 2 ماه به صورت فشرده در کمیسیون های تخصصی مجلس و همچنین صحن علنی قانون بودجه سالانه کشور را تدوین می کنند.

این روزها بررسی لایحه بودجه سال 93 در کمیسیون تلفیق بودجه مهم ترین دستور کار بهارستانی ها است و البته نمایندگان دولت نیز به بهارستان چشم دوخته اند و منتظر نهایی شدن قانون بودجه سال 93 کل کشور هستند و با توجه به اهمیت بررسی این لایحه نمایندگان دولت بارها به مجلس رفته و بندهای مختلف این لایحه را مورد بررسی قرار می دهند و از همین رو می توان لایحه بودجه را مهم ترین مووع مشترک دولت و مجلس در شرایط کنونی دانست.

اما روابط دولت و مجلس در شرایط کنونی به بررسی لایحه بودجه سال آینده ختم نمی شود و یکی دیگر از مسائل مهم و مشترک دولت و مجلس موضوع هدفمندی یارانه ها است که در ماه های اخیر نمایندگان مجلس و دولت از هدفمندی به عنوان یکی از دغدغه های اصلی اقتصاد کشور یاد کرده اند.

اهمیت قانون هدفمندی یارانه ها تا حدی بود که دولت برای اصلاح این قانون قصد ارائه لایحه جداگانه به مجلس را داشت و بر همین اساس در لایحه بودجه اشاره ای به قانون هدفمندی نگرد و این موضوع موجب انتقادهای فراوان از سوی نمایندگان مجلس شد و بر همین اساس نیز دولت تبصره ای با موضوع هدفمندی یارانه ها را به لایحه بودجه اضافه کرد که هم اکنون در کمیسوین تلفیق در حال بررسی است. اما معاون وزیر اقتصاد اعلام کرده است که دولت همچنان به دنبال ارائه لایحه هدفمندی به مجلس است و بنا بر اظهارات یوسف نژاد نمی توان مسئله مشترک دولت درباره هدفمندی را با یک تبصره به پایان رساند و به نظر می رسد هدفمندی یارانه ها در آینده ای نزدیک نیز به چالشی مهم میان دولت و مجلس تبدیل شود.

اما در طول 5 ماه گذشته وزیران کابینه تدبیر و امید بارها برای پاسخ به سوالات نمایندگان به مجلس فراخوانده شده اند و حاصل این سوالات نیز 3 کارت زرد نمایندگان به وزرای اقتصاد، علوم و فرهنگ بوده است و همچنان نیز این سوالات ادامه دارد و هر هفته تعدادی از وزرای دولت برای بررسی مسائل مختلف و یا پاسخ به سوالات نمایندگان به بهارستان می روند.

طرح سوالات مکرر از وزیران از سوی نمایندگان مجلس که انتقادهای فراوانی را نیز به همراه داشته است را می توان پس از موضوع بودجه سال 93 و همچنین قانون هدفمندی اصلی ترین چالش میان دولت یازدهم و مجلس نهم در شرایط کنونی بر شمرد.

اما مسائل مهم پیش روی مجلس و دولت همچون قانون بودجه و همچنین قانون هدفمندی باعث مطرح شدن خبری با عنوان برگزاری جلسه مشترک میان دولت و مجلس شد که البته این موضوع تا کنون در ابهام قرار دارد و تاریخ دقیق برگزاری این جلسه مشخص نیست.

/27295

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 335097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =