در شرایطی که اعضای کمیسیون تلفیق بودجه کار بررسی بخش عمده ای از این لایحه را به پایان رسانده اند در جلسه علنی روز گذشته مجلس تبصره مربوط به هدفمندی یارانه ها در بودجه 93 اعلام وصول شد.

27 آذر سال 1389 پس از حاشیه ها و بحث های فراوان سرانجام محمود احمدی نژاد دستور اجرای قانون هدفمندی یارانه ها را صادر کرد و اقتصاد ایران پس از سال ها استفاده از یارانه وارد فاز جدیدی از حیات خود شد.

بر اساس قانون مصوب مجلس دولت می بایست این قانون را در 5 مرحله و طی 5 سال اجرا کرده و پس از گذشت این زمان قیمت ها آزاد شده و اقتصاد ایران به صورت کامل هدفمند شود اما هم اکنون با گذشت 3 سال از آغاز اجرای این قانون همچنان در فاز نخست هدفمند شدن قرار داریم و ورود به مرحله دوم هدفمندی یکی از چالش های جدی اقتصاد به شمار می رود.

هم اکنون در حالی که حدود 6 ماه از آغاز فعالیت دولت یازدهم می گذرد مسئولان دولتی بارها اعلام کرده اند که نباید قانون هدفمندی یارانه ها را به شیوه کنونی ادامه داد و باید این قانون اصلاح شود تا آسیب های جدی تری به اقتصاد کشور وارد نشود.

بر همین اساس محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت اعلام کرده است که دولت به دنبال ارائه لایحه جداگانه درباره هدفمندی به مجلس است و دولت برنامه جدی برای هدفمندی یارانه ها دارد.

این در شرایطی است که نمایندگان در جریان بررسی لایحه اصلاحیه بودجه سال 92 قصد اصلاح قانون هدفمندی را داشتند که این موضوع به زمان بررسی لایحه بودجه سال آینده کل کشور موکول شد و البته دولت در لایحه بودجه موضوع هدفمندی را مطرح نکرد و با انتقادهای نمایندگان سرانجام دولت تبصره مربوط به هدفمندی یارانه ها را با تاخیر به کمیسیون تلفیق ارائه کرد.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز درباره لایحه الحاقی دولت درباره هدفمندی یارانه ها که با امضای معاون رییس جمهور به مجلس ارائه شده است، اعلام کرد  برخی نمایندگان انتقاد داشتند که این لایحه باید با امضای رییس جمهور به مجلس ارائه می شد و این نحوه ارسال درست نیست. نمایندگان دولت باید دقت کنند که روال این است که امضای رییس جمهور باید پای لوایح دولت باشد و طبق قانون این اشکال وارد است.

وی همچنین گفته است این لایحه باید در کمیسیون‌های مختلف بررسی شود و این کمیسیون‌ها باید امروز نظر خود درباره این لایحه را به کمیسیون تلفیق ارائه دهند تا این کمیسیون بتواند امروز لایحه بودجه را نهایی و به صحن بیاید. اگر نمایندگان هم پیشنهادی درباره این لایحه الحاقی دارند همین امروز به کمیسیون های خود ارائه دهند و از وقت استفاده کنند.

به گفته رئیس مجلس این پیشنهادی که دولت درباره هدفمندی ارائه داده یک وضع آرامی را برای هدفمندی یارانه ها پیشنهاد داده است و ما این مسیری که با آرامش هدفمندی کردن یارانه ها را طی کند درست می دانیم. ردیف‌هایی که برای این منظور در نظر گرفته شده است مطابق قانون باید مورد توجه باشد.

اما در حالی که نمایندگان مجلس از عصر روز گذشته کار بررسی تبصره مربوط به هدفمندی بودجه 93 را آغاز کرده اند علی اصغر یوسف نژاد معاون حقوقی و پارلمانی وزیر امور اقتصادی و دارایی گفته است هدفمندی یک قانون مشخص تصویب شده از طرف مجلس دارد که در آن به وضوح ریز عملکرد و ردیف‌های درآمدی و هزینه‌ای مشخص شده‌اند. آنچه که برای دولت در این حوزه ملاک است، همان قانون است.

معاون وزیر اقتصاد گفته است بحثی که در طول چند ماه گذشته مطرح بود، موضوع چگونگی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها است که به این دلیل که این موضوع نیاز به توضیح و نظر نمایندگان مجلس داشت در بودجه سال 93 مطرح نشد و دولت آن را به صورت جداگانه بررسی و با همکاری مجلس نهایی کند. در حال حاضر نیز این تبصره در کمیسیون تلفیق است و بررسی آن آغاز خواهد شد، البته به دلیل محدودیت زمان در کمیسیون‌های مختلف نخواهد رفت اما بحث کارشناسی دقیق آن در کمیسیون تلفیق خواهد بود.

/27295

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 334875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مردم مظلوم A1 ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 0
    به اسم یارانه دادن مردم و ملت با این یارانه ها فلج کردید و یارانه مدت سه سال است صابت مانده و پول مصرفی برق و گاز و آب چندین برابر کردید به بهانه یارانه و از تمامی اجناس در گرانی فاجعه است دیگر این یارانه به چه دردی مردم می خورد از زمانی که هدف مندی یارانه تشخیص می دادند یارانه خوب بوده نه تنها خوب نبوده و به اسم یارانه همه چی را گران کرده کمر مردم را شکسته است . مورخ 1392/11/8 در روزنامه اطلاعات صفحه اول رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت یارانه نقدی در سال آینده همان مبلغ 45 هزار تومان خواهد بود. به اسم یارانه کل مردم را گرفتار نمودن و کل اجناس عمومی و غیره و مصرفی را گران کردین ویارانه را ثابت نگرداششین . اجرای آذر ماه 89 بود نرخ تورم سال 89 باشد و در حال حاضر 50 درصد
  • بی عدالتی علنی A1 ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    0 0
    از زمانی که اجرا شروع یارانه مسئولان دولت و نمایندگان مجلس شعار می دادند هد فمندی یارانه خوب وعالی است و حالا چی شده هر روز یک بهانه درمی یارند قطع کردن یارانه افتادند و آن موقع پریم دست گرفته بودند شهار یارانه می دادند و حالا چی شد آن کسانی این کاررا می کردند سکوت اختیار کردند با ثابت ماندن یارانه های نقدی و افزایش قیمت ها