16 سال وزیر امور خارجه بودن و این سالها مشاور رهبر معظم انقلاب بودن در امور بین الملل او را تبدیل به یک برند در سیاست خارجی ایران کرده است.

محمود عزیزی: اگر چه به زعم برخی اصولگرایان او عرصه سیاست داخلی را خوب تشخیص نمی دهد، اما استاد روابط خارجی  است.اظهار نظر هایش آن قدر مهم هست که  به سرعت تیتر یک رسانه ها شود. همچنان که روز گذشته اظهارات یک نماینده مجلس مبنی بر ارسال نامه به رهبر انقلاب در انتقاد از توافق ژنو را تکذیب و تنها به یک پاسخ کوتاه بسنده کرد:«بنده از این نامه اطلاعی ندارم.»

نامه ای که رسانه ها می گویند نام ولایتی، شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی پای آن است، اما هم ولایتی و هم صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی آن را تکذیب می کنند.

دو واکنش به یک نامه

جنس تکذیب ولایتی کاملا دیپلماتیک بود، اما اظهارات چهارشنبه گذشته وزیر سابق امور خارجه و رئیس فعلی سازمان انرژی اتمی، تند تر بود؛ مثل اینکه «قرار نیست به هر اظهارنظری پاسخ دهیم» یا اینکه «من وجود این نامه را تایید نمی کنم و شما از نماینده ای که این صحبت ها را کرده سوال کنید.»

 دلمشغولی های آقای دیپلمات

دلمشغولی های این روزهای ولایتی که مسئولیتی جدید را هم بر عهده دارد، علاوه بر پزشکی، مسئولیت مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع هم هست.این روزها ساختمان مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام در نیاوران شلوغ تر از گذشته است. وزاری سابق امور خارجه کشورهای مختلف گروهی از مهمانان این روزهای این مرکز هستند. روز گذشته هم دوشات وزیر سابق امور خارجه فرانسه مهمان ولایتی بود.

بعد از این دیدار هم دو طرف با رسانه ها گفت وگو کردند و از تلاش هایشان برای بهبود روابط گفتند. ولایتی در سخنانش اشاره ای هم به بحران سوریه کرد و با تأکید بر غیرمنطقی بودن اقدام سازمان ملل در بازپس‌گیری دعوت از ایران به اجلاس ژنو2 پیش بینی کرد :«مذاکرات ژنو2 به نتیجه مشخص نخواهد رسید و به‌احتمال زیاد در دستیابی به اهداف اعلام شده شکست خواهد خورد.»

نشانه های یک سیاست

ولایتی که بعداز دعوت بان کی مون از ایران برای  کنفرانس ژنو 2 و  اظهارات  وی درباره اینکه ایران باید تصمیمات ژنو یک را بپذیرد،به این اظهارات واکنش نشان داد و گفت «هیچگونه پیش‌شرطی را برای حضور در ژنو 2 نمی‌پذیریم » با این اظهار نظرش دبیر کل 70 ساله کره ای را مجبور کرد در تحت فشار  آمریکایی ها  دعوتش را پس بگیرد.

ولایتی در آن گفت وگو بر این موضوع تاکید کرده بود که معنی مصوبه ژنو یک، غیر قانونی دانستن دولت قانونی سوریه است که سابقه بسیار ارزشمندی در پایبندی به مقررات بین المللی دارد.

 سابقه یک رفاقت

 سابقه رفافت ولایتی با حافظ اسد پدر بشار رئیس جمهور کشور 22 میلیون نفری منطقه خاورمیانه به روزهایی در دهه 60 شمسی باز می گردد که پدر اسد ، از ایران در یک جنگ نابرابر حمایت کرد.آن هم در شرایطی که همه کشورهای عربی حامی بغداد بودند. کمک های سوریه قطعا از خاطرات ولایتی بیرون نمی رود و به همین دلیل ایران  4 دهه بعد حامی  کشوری است که هزینه حمایت از ایران و مقاومت را می پردازد.

بر همین اساس در آن گفت وگو پذیرش بیانیه ژنو یک را به معنای «مشروعیت دادن به تروریست‌های مورد حمایت رژیم صهیونیستی و دولت‌های استکباری و مرتجع » خواند و گفت که چگونه و چه عقلی حکم می‌کند که سرنوشت مردم کشور مهم سوریه در منطقه استراتژیک خاورمیانه را به دست تروریست‌ها بدهیم؟

  بعد هم آب پاکی را روی دست همه ریخت و گفت :مادامی که ژنو 2 مبتنی بر مشروعیت دادن به مصوبات ژنو یک باشد، جمهوری اسلامی ایران این اجلاس را مشروع نمی‌داند و آن را قبول ندارد.

تلاش برای  آینده سوریه

 ولایتی روز گذشته در جریان دیدارش با وزیر سابق فرانسوی هم از همکاری جدید ایران و فرانسه  گفت و ابراز امیداوری کرد که از این طریق دو کشور بتوانند به حل بحران سوریه و حفظ حقوق مردم سوریه کمک کند.

ولایتی تأکید کرد: ما  راجع به دخالت تروریست‌ها و عوامل افراطی‌گری در منطقه توافق داریم و معتقدیم که اینها باید از منطقه دور شوند و راه‌حل، راه صلح‌آمیز است.

وی همچنین با اشاره به عدم حضور ایران در مذاکرات ژنو گفت: اقدام آقای بان کی‌مون در دعوت مشروط از ایران مبنی بر پذیرش شرایط ژنو1 که ایران حتی در آن شرکت نداشته، غیرمنطقی بود و بنده مصاحبه کردم و گفتم اگر مشروط به پذیرش ژنو1 است، ما شرکت نمی‌کنیم و باید برای مشکل سوریه راه‌حل پیدا کرد و آن را حل و فصل نمود.

اظهارات اخیر ولایتی بازگشت مرد دیپلمات به عرصه تصمیم گیری های بین المللی ایران است. همچنان که او را مرد اول مذاکرات پنهانی با آمریکا قبل از توافق ژنو خوانند که خبرش نه تائید شد و نه تکذیب.

/212 27

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 334684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیرحسین1377 IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    8 4
    ولایتی یک فرد باهوش در عرصه سیاست........
  • بی نام IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    7 3
    ولایتی مچکریم!
  • بی نام IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    9 3
    ولایتی مخزن الاسرار سیاست خارجه ایران.........................!
  • خاتمی IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    48 23
    ولایتی دوستت داریم
  • بی نام IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    48 24
    مردی از جنس تدبیر و امید........
  • بی نام MY ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۶
    32 17
    ولایتی یعنی صبوری- منطق-درایت و سیاست و دوست داشتنی
  • سید IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    8 0
    من یه اصلاح طلب هستم اما آقای ولایتی رو به عنوان یک اصولگرا دوست دارم و احترام زیادی واسشون قائل هستم