دبیرکل حزب مردمسالاری معتقد است فضای فعلی برای ورود اصلاح‌طلبان به انتخابات مجلس دهم مناسب تر از قبل است.

فاطمه استیری - دهمین کنگره حزب مردمسالاری با محور انتخابات مجلس دهم، حقوق شهروندی، اقتصاد عادلانه و دیپلماسی هوشمندانه در حالی اواخر هفته جاری برگزار خواهد شد که این حزب در انتخابات پیشین پارلمان با لیست مستقل وارد عرصه شد. این اقدام حزب مردمسالاری در شرایطی که بسیاری از تشکل‌های اصلاح طلب این انتخابات را تحریم کرده بودند سبب شد که برخی از درون اصلاح طلبان این تشکل را خارج از دایره اصلاح طلبی معرفی کنند. 

در گفتگوی کوتاه خبرآنلاین با مصطفی کواکبیان دبیرکل این حزب نظر وی درخصوص فضای فعلی برای تحرکات انتخاباتی اصلاح‌طلبان و احتمال قرار کردن تشکل مبتوعش ذیل شورای هماهنگی جبهه اصلاحات برای ورود به انتخابات مجلس دهم را جویا شدیم که در ادامه می‌خوانید؛


فضای فعلی را برای فعالیت اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم چطور ارزیابی می‌کنید؟

اعتقاد دارم که فضای فعلی با دو سال پیش که قرار بود وارد انتخابات مجلس نهم شویم به کلی متفاوت شده است. در آن زمان در اوج غربت و مظلومیت حزب مردمسالاری لیست انتخاباتی منتشر کرد و تنها حزب اصلاح طلبی بود که تا آخر ایستاد و انتخابات را تحریم نکرد.

ولی همان زمان برخی اصلاح‌طلب ها این رفتار شما را مصداق اصلاح‌طلب نبودن حزب‌تان عنوان کردند و حتی مدعی شدند که مردمسالاری خارج از دایره جریان اصلاحات است؟
بله در انتخابات مجلس نهم برخی دوستان اصلاح‌طلب ما را تخطئه کردند. اما ما هیچ وقت با صندوق انتخاباتی قهر نکردیم و همیشه معتقد هستیم که سرنوشت کشور باید از راه صندوق‌های انتخاباتی متحول شود. در عین حال اعتقاد من این است که برای مجلس دهم ما قطعا فضای با نشاط تری را خواهیم داشت. خوشبختانه اصلاح‌طلبان هم عموما برای حضور فعال در انتخابات اعلام آمادگی کرده‌اند.

برنامه یا طرح خاصی برای این دور از انتخابات مجلس دارید؟
ما طرحی تحت عنوان طرح «امام» که مخفف «ائتلاف متمرکز اصلاح طلبان معتدل» است در همین کنگره دهم حزب مردمسالاری که اواخر این هفته برگزار خواهد شد را تهیه کرده‌ایم تا در قالب این کنگره مورد بحث و بررسی قرار گیرد. در این کنگره هم به جز منتخبان حوزه‌های حزب مردمسالاری سراسر کشور، دبیران استان‌ها و اعضای شورای مرکزی حزب مردمسالاری، شخصیت‌های سیاسی و مدیران مسئول مطبوعات نیز حضور خواهند داشت. شعار این دوره کنگره هم«حقوق شهروندی، اقتصاد عادلانه و دیپلماسی هوشمندانه» است که در سه زمینه سخنران هایی در کنگره خواهیم داشت. نحوه ورود به انتخابات مجلس دهم از مهمترین سرفصل‌های این کنگره است. همچنین از کتاب «14 سال سیاست صادقانه» که عملکرد حزب مردمسالاری است رونمایی می شود. امیدواریم پیش نویس قانون احزاب هم که وزارت کشور مطرح کرده است هرچه زودتر جمع بندی شود و فضا برای راه اندازی خانه احزاب در آستانه انتخابات مجلس دهم فراهم شود.

ترکیب مجلس دهم را چطور ارزیابی می‌کنید؟ با توجه به اینکه حضور اصلاح طلبان در مجلس فعلی محدود و در اقلیت هستند؟
قطعا مجلس دهم مشابه مجالس هشتم و نهم دیگر اکثریت مطلق اصولگرایان را نخواهد داشت. البته این موضوع هم بستگی به میزان انسجام اصلاح طلبان از یک طرف و وحدت بین اصولگرایان از سوی دیگر دارد. فارغ از این دو جریان عملکرد دولت فعلی و فضاهایی که ممکن است در نتیجه تحولات بین المللی، سیاست خارجی، اقصتاد داخلی و ... بوجود آید هم بسیار تاثیرگذار است. ولی با این همه به طور قاطع می توان گفت مجلس دهم دیگر در اختیار اکثریت مطلق اصولگرایان نخواهد بود.

اخیرا آقای محمدرضا خاتمی و کرباسچی عنوان کردند تلاش‌ها در بدنه اصالح طلبان بر این است که همه احزاب و تشکل ها ذیل عنوان شورای هماهنگی اصلاحات وارد انتخابات شوند، احتمال اینکه مردمسالاری نیز وارد این ائتلاف شود و ذیل این شورا ورود کند وجود دارد؟
بله ما هم معتقدیم شورای هماهنگی باید محور واقع شود ولی یک بحثی که وجود دارد این است که برخی احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب عضو این شورا نیستند و این شورا جامعیت ندارد. لذا باید تدبیری اندیشیده شود که با گروه‌هایی خارج از این شورا هم رایزنی و هماهنگی شود. مثلا مجمع روحانیون عضو این شورا نیست، حزب اعتماد ملی که چندان فعال نیست ولی الان در قالب این شورا حضور ندارد، یا احزاب جبهه اصلاحات جزو این شورا نیستند. بنابراین اگر قرار است شورای هماهنگی اصلاحات مبنای حضور اصلاح طلبان در انتخابات باشد باید با این احزاب و دیگر شخصیت های تاثیرگذار اصلاح طلب رایزنی شود.
/27220

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 334559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    14 0
    پیشنهاد خوبیست. امیدوارم به اجماع برسند.
  • مهدی A1 ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    25 0
    ما منتظر یک لیست منسجم و متحد از اصلاح طلبان هستیم
  • بی نام IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    27 4
    این اقای کواکبیان به همراه حزبش اصلاح طلب اصلا نیست...یه جورایی بیشتر تنور داغ کن هست
  • سمنانی A1 ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    11 1
    اگه همشهری منه و من میشناسمش اصلاح طلبه و خیلی هم شجاعه.خیلی مرده
  • تهران A1 ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    2 1
    دوستان اصولگزا خواهشا کواکبیان را به خودتون نچسبونید.تنور داغ کن هم باشه از نوع اصلاح طلبشه.حالا هی زور بزنید شما
  • رند تبریزی IR ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    0 0
    جناب کواکبیان شما با همه ایل و تبارتان چند نفرید که اینگونه حرف می زنید ما شما را اصلاح طللب نمی دانیم لطفا خود شیفته نشید تعدادتان به اندازه انگشتان دست و پای یک انسان نمی رسد
  • سیدعباس A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    0 0
    شورای هماهنگی اصلاحات باید برای تحقق جامعیت عمل کند.