احمد الجربا، رئیسی با پروندۀ قطور جنایی

منابع خبری سوری می گویند که الجربا در پی توصیه های عربستان مجبور به ترک جلسه شده است.

پس از آغاز نشست ژنو 2 و پس از آن آغاز مذاکرات دوجانبه ائتلاف مخالفان سوری به ریاست احمد الجربا با نمایندگان حکومت سوریه به ریاست ولید المعلم، وزیر امور خارجه این کشور اخباری مخابره شد مبنی بر این که الجربا جلسه را به طور ناگهانی ترک کرده است. و در روز جمعه نیز از ژنو خارج شده و جلسه بدون حضور وی ادامه یافته است؛ بدون این که کسی بداند چرا الجربا جلسه را ترک کرده است.

منابع خبری سوری می گویند که وی در پی توصیه های عربستان مجبور به ترک جلسه شده است. دام پرس، پایگاه خبری سوری گزارش می دهد که الجربا مطابق با دستورات سازمان امنیت عربستان عمل می کند و کاملا با دستگاه های امنیتی این کشور هماهنگ است.

این در حالی است که الجربا سابقه امنیتی داشته و پرونده های مختلف جنایی در سازمان های امنیت قطر، عربستان و سوریه داشته است. به گونه ای که تا مدتها وی تحت پیگرد سازمان های امنیتی این سازمان ها بوده و هر سه کشور حکم بازداشت او را صادر کرده بودند. به اعتقاد بسیاری این مساله باعث شده است که در حال حاضر وی به طور کامل تحت امر سازمان های امنیتی عربستان فعالیت کند و نتواند هر گونه اعتراضی در قبال دستورات آنها بر زبان آورد.

یک منبع آگاه سوری در این باره می گوید که الجربا پرونده های مهم امنیتی در سوریه دارد و به دلیل مسائل جنایی تحت پیگرد است. از جمله اتهام های وارده به وی تلاش برای ترور شخصیت های سیاسی در سوریه و عربستان بوده که موفق به انجام هیچ کدام از آنها نشده است.

نام اصلی و کامل وی احمد العونیان المدلول العاصی است اما در عربستان وی را به الجربا می شناسند. او در سال 2008 به اتهام تلاش برای قاچاق مواد مخدر تحت پیگرد دولت عربستان بود و به طور غیابی حکم زندان برای او صادر شده است. در آن سال سازمان امنیت عربستان اطلاعات جنایی مرتبط با او را در اختیار سازمان امنیت سوریه قرار داده بود.

پرونده الجربا در قطر نیز باز است. پس از کودتای شیخ حمد بن خلیه آل ثانی علیه پدرش، وزیر امور خارجه دولت پدرش از قطر گریخت و به سوریه رفت. شیخ حمد که در آن موقع تلاشی بسیاری برای تثبیت جایگاه خود در قطر می کرد، از احمد الجربا خواست که وزیر امور خارجه فراری قطر را در سوریه ترور کند. از او مقادیر متنابهی پول گرفت و وعده انجام ترور را داد اما به جای عمل به وعده موضوع را به اطلاع پدر شیخ حمد رساند و از آنها نیز بابت این خبرچینی پول گرفت. این مساله در آن وقت بحران سیاسی میان دو دولت قطر و سوریه به وجود آورد که موجب شد سازمان امنیت سوریه الجربا را بازداشت و به مدت 5 ماه در زندان نگه دارد.

وی همچنین زمانی که معمر قذافی، رهبر مخلوع لیبی خود را پادشاه پادشاه قبائل و آفریقا نامید، تلاش کرد به سفیر لیبی در سوریه نزدیک شود و حتی ترتیب ارسال گروهی از قبایل سوری برای بیعت با معمر قذافی را داد. وی همچنین خود را شیخ عشیره شمّر در منطقه الجزیره سوریه نامید و با قذافی بیعت کرد. وی در سال 2004 نیز تلاش می کرد با منتسب دانستن خود به عشیره شمر در سوریه و اردن و عراق خود را به رفیق حریری، نخست وزیر اسبق لبنان نزدیک کند.

ریشه اصلی عشیره شمّر در عربستان سعودی است که شاخه هایی در اردن و سوریه و عراق دارد و در میان عشایر این کشورها از جایگاه ویژه ای برخوردار است. این عشیره توانسته در حکومت های این کشور به شکل قابل توجهی نفوذ کند.

بعد از تحولات سوریه سازمان امنیت این کشور به اتهام راه اندازی خانه های فساد و قمارخانه در دمشق و حسکه وی را تحت تعقیب قرار داد که در آن موقع از سوریه گریخت و خود را به عنوان یکی از رهبران مخالفان بشار اسد در خارج معرفی کرد.

اخیرا سازمان امنیت عربستان با نظارت بندر بن سلطان تلاش کرد که نام وی را به عنوان شیخ عشیره شمر سوریه ترویج کند، وی همچنین با هماهنگی سازمان امنیت عربستان مسئول خرید تسلیحات ائتلاف مخالفان سوری شد. این مساله سبب شد تا جایگاه بالایی در درون ائتلاف به دست آورد و به واسطه این مسئولیت با فشارهای عربستان ریاست ائتلاف مخالفان سوری را به دست گیرد.

قصه ریاست او بر ائتلاف مخالفان نیز داستانی مفصل دارد. سابقه این داستان به نشست سال گذشته ائتلاف مخالفان در قطر باز می گردد. در آن نشست عربستان توانست با وعده خرید اسلحه از فرانسه برای مخالفان بشار اسد و ایجاد کانال ارتباطی برای سازمان امنیت فرانسه برای نفوذ در سوریه حمایت پاریس را از ریاست الجربا جلب کند. بلافاصله بعد از انتخاب الجربا عربستان برای مخالفان از فرانسه موشک های ضد تانک موسوم به میلان و موشک های ضدهوایی خرید. عربستان همچنین از فرانسوی ها موشک های رافائل نیز خریداری کرد اما به دلیل مخالفت امریکا از تحویل آنها به ارتش آزاد سوریه همچنان در انبارهای عربستان نگهداری می شوند.

منابع آگاه می گویند که عربستان موشک های رافائل را از دولت فرانسه نخریده بلکه از بازارهای سیاهی جهانی خریداری کرده که واسط آن قاچاقچیان اتریشی اسلحه بوده اند.

عربستان پس از نشست دوحه تلاش بسیاری کرد که حمایت کشورهای حامی مخالفان از الجربا را جلب کند که از جمله آنها می توان به تلاش برای ارتباط دادن الجربا با مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق اشاره کرد. الجربا همچنین گروه هایی را در حسکه و قامشلی، مناطق کردنشین سوریه تشکیل داده است که با حمایت عربستان و به سود او در حال مبارزه با نیروهای ارتش سوریه هستند.

52262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 334551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    10 5
    درژنو2 خیانت تمام شد تروریست ها وحشی