۰ نفر
۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۵:۵۹

ایسنا نوشت:

در حالی که اخضر ابراهیمی از دیدار امروز نمایندگان دولت و مخالفان سوریه در یک سالن و بر اساس اصول بیانیه ژنو1 خبر داد، وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد در صورتی که نمایندگان نظام سوریه از نشست‌ با مخالفان انصراف دهند، مسئولیت شکست مذاکرات ژنو2 بر عهده دولت خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه اعلام کرد: دو هیات نظام و مخالفان سوریه امروز(شنبه) در یک سالن با یکدیگر دیدار می‌کنند.

وی در پایان دیدارهای جداگانه‌اش با هیات‌های دولت و مخالفان سوریه تصریح کرد که دو طرف توافق کرده‌اند که مذاکرات بر اساس اصول معاهده ژنو1 باشد.

الابراهیمی عنوان داشت: هیچ یک از هیات‌ها از این مذاکرات دشوار و سخت انصراف نخواهد داد.

عمران الزعبی، وزیر اطلاع‌رسانی سوریه نیز در مصاحبه با روزنامه مصری الجمهوریه اخبار منتشره مبنی بر تصمیم ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه برای ترک ژنو 2 را تکذیب کرد.

وی با بیان اینکه ولید المعلم امروز، فردا و پس فردا در ژنو می‌ماند اظهار کرد: اگر مخالفان گمان کنند که نظام سوریه با برکناری بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه از قدرت موافقت خواهد کرد دچار توهم شده‌اند.

در همین حال، خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دیپلمات و گزارش داد که دو هیات اعزامی از سوی دولت و مخالفان سوریه در ژنو توافق کردند تا در خصوص توافق جهت ارسال کمک‌های بشردوستانه به حمص بحث و مذاکره کند.

شبکه الجزیره نیز گزارش داد که نخستین جلسه مذاکرات مستقیم میان دولت با مخالفان سوریه 10 صبح امروز به وقت ژنو برگزار می‌شود و جلسه دوم نیز راس ساعت ساعت 4 بعد از ظهر برگزار خواهد شد.

از سوی دیگر، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در اظهاراتی مداخله‌جویانه خاطر نشان کرد: اگر نمایندگان نظام سوریه از نشست ژنو2 خارج شوند مسئولیت شکست مذاکرات را بر عهده خواهند داشت.

این مسئول فرانسوی نسبت به آزادی بازداشت شدگان سوری، برقراری آتش بس، افزایش کمکهای بشردوستانه و تسهیل روند ارسال کمک‌های انسانی به برخی از مناطق سوریه ابراز امیدواری کرد.

وی عنوان داشت که پاریس امیدوار است ژنو2 به تشکیل دولت انتقالی در سوریه بیانجامد.

در همین حال لوی الصافی، سخنگوی ائتلاف مخالفان سوریه تصریح کرد: اخضر الابراهیمی این تعهد را به مخالفان داده است که نظام سوریه به اصول معاهده ژنو1 پایبند باشد.

وی در کنفرانسی خبری عنوان داشت: دور نخست مذاکرات با نظام از امروز آغاز می‌شود و الابراهیمی این تعهد را به ما داده است که دولت سوریه به معاهده ژنو1 پایبند باشد.

الصافی با درخواست از نظام سوریه برای آزادی زندانیان سوری تصریح کرد که نظام سوریه عبدالعزیز الخیر، یکی از اعضای مذاکره کننده ائتلاف مخالفان را بازداشت کرده است.

سخنگوی ائتلاف مخالفان سوریه در ادامه افزود: در جریان مذاکرات در خصوص تشکیل هیات انتقالی با اختیارات گسترده تمرکز صورت خواهد گرفت.

در همین حال فیصل المقداد، معاون وزیر خارجه سوریه با بیان اینکه دولت سوریه مخالف بحث و مذاکره پیرامون سرنوشت بشار اسد در جریان مذاکرات ژنو2 است خاطر نشان کرد: دولت سوریه تمام بندهای معاهده ژنو1 را به رسمیت می‌شناسد که نظام و مخالفان سوریه در تفسیر برخی از بندهای آن اختلاف نظر دارند.

این مقام سوری افزود: هیات اعزامی از سوی مخالفان سوریه تمایلی به صلح ندارد، چرا که با پیش شرط‌هایی به ژنو آمده است که به هیچ وجه با ژنو 1 و خواسته‌های مردم سوریه و حتی با برنامه‌های اخضر الابراهیمی همخوان نیست.

در همین راستا ائتلاف مخالفان سوریه تدوین یک چارچوب زمانی برای مذاکرات را خواستار شده و تاکید کرد که هیات انتقالی باید بر روی ارتش و دسته‌های امنیتی نظارت داشته باشد.

برهان غلیون، عضو شورای مخالفان سوریه نیز تاکید کرد که مخالفان در جریان مذاکرات به تشکیل دولت انتقالی دارای اختیارات کامل، پایبند هستند.

روز جمعه دیداری که قرار بود میان دو هیات اعزامی از سوی دولت و مخالفان سوریه برگزار شود، لغو شد و منابع در ژنو اظهار کردند پس از اینکه مخالفان با مذاکرات رسمی با دولت مخالفت کردند اخضر الابراهیمی تصمیم گرفت این نشست را لغو کند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 334468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =