فارس نوشت:

رهبران مخالفان دولت اوکراین خواستار لغو قوانین مصوبه 16 ژانویه در پارلمان شده، ولی حاضر به توقف خشونت و ناآرامی‌ها در پایتخت نشدند، ضمن اینکه نخست وزیر اوکراین نیز هشدار داد دولت هیچ نوع باج خواهی را نخواهد پذیرفت.

"آرسنی یاتسنیوک" رهبر فراکسیون مخالف «باتکیوشینا» اعلام کرد که در جریان مذاکرات روز چهارشنبه رهبران احزاب مخالف با "ویکتور یانوکوویچ" رئیس جمهوری اوکراین، پیشنهاد برگزاری فوری نشست ویژه پارلمان اعلاء برای لغو قوانین مصوبه تاریخ 16 ژانویه مطرح شد.

وی گفت: مواضع ما در این خصوص مستحکم بود که یانوکوویچ باید خواستار نشست فوق العاده پارلمان برای این منظور شود. رئیس جمهوری هم پیشنهاد کرد که بعدا با حضور"نیکولای آزاروف" نخست وزیر، موضوع لغو قوانین و برکناری دولت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

بر اساس اطلاعات رسانه‌های گروهی اوکراینی، مذاکرات روز گذشته یانوکوویچ و رهبران احزاب مخالف دولت بدون نتیجه پایان یافت، برای اینکه رهبران مخالفین با توقف شورش خیابانی در پایتخت موافقت نکردند.

دومای دولتی روسیه روز چهارشنبه در بیانیه‌ای از مخالفین اوکراینی درخواست کرد تا از خشونت و آشوب دست برداشته و مذاکره با مقامات دولت برای یافتن راه حل بحران سیاسی را آغاز کنند. نمایندگان دومای روسیه همچنین از مقامات سیاسی غربی خواستند تا از مداخله در امور داخلی اوکراین دست بردازند.

ناآرامی‌ها در مرکز پایتخت اوکراین همچنان ادامه دارد. براساس اطلاعات دادستانی کل این کشور حدود 50 نفر در درگیری‌های روز چهارشنبه زخمی شده و دو نفر هم در اثر جراحات وارده کشته شده‌اند.

روز چهارشنبه همچنین چند هزار نفر در مقابل سفارت آمریکا در کی‌یف تجمع کرده و خواستار توقف حمایت مالی این کشور از شورشیان و ناآرامی‌های پایتخت شدند.

وزارت کشور اوکراین نیز از دستگیری 75 نفر به اتهام ایجاد ناآرامی و برهم زدن نظم اجتماعی و خشونت خبر داد.

ضمن اینکه وزارت دفاع اوکراین نیز اطلاعات برخی رسانه‌ها مبنی بر انتقال تجهیزات نظامی سنگین به کی‌یف را تکذیب کرده و اعلام کرد: هیچ تانک و دیگر انواع تجهیزات نظامی سنگین به پایتخت انتقال نیافته است.

علاوه بر این "نیکولای آزاروف" نخست وزیر اوکراین در مصاحبه با شبکه تلیوزیونی بی بی سی انگلیس اعلام کرد که دولت اوکراین خواستار مذاکرات سازنده با مخالفان با هدف توقف خشونت‌ها در مرکز پایتخت است، ولی هیچ نوع باج خواهی از سوی آنان را نمی‌پذیرد.

وی گفت: رهبران مخالفان باید زبان تهدید و باج خواهی را کنار بگذارند. ما به خوبی از وضعیت جامعه خبر داریم و می‌دانیم که سطح حمایت مردم از مخالفان در چه سطح است. اکثریت مردم اوکراین همچنان از دولت و رئیس جمهور حمایت می‌کنند. ما دارای دولت قانونی و رئیس جمهور انتخاب شده از سوی مردم هستیم و اجازه نمی‌دهیم که عده قلیلی نظم اجتماعی و امنیت کشور را به خاطر رسیدن به اهداف سیاسی خود به خطر بیاندازند.

آزاروف در عین حال تاکید کرد که دولت با این وجود حاضر به گفت‌وگوی سازنده و رسیدن به توافق با مخالفان است. وی همچنین اعلام کرد که نیروهای امنیتی تنها علیه اقدامات خشونت آمیز تظاهرات کنندگان که جان نیروهای انتظامی را در معرض خطر قرار دهد از توان نظامی و ابزاری مانند گاز اشک آور، سپرهای دفاعی و باطوم استفاده می کنند.

2323

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 334210

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =