نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می گوید هم اکنون زمان آن فرا رسیده است که اصولگرایان فعالیت گذشته خود را بازنگری کنند.

رضا الیاسی: طی سال های اخیر اردوگاه اصولگرایی شاهد تعدد سلیقه ها و اختلاف نظرهای متعدد بوده است و همین اختلاف نظرها نیز اصولگرایان را از رسیدن به وحدت بازداشته است.
عدم رسیدن به وحدت در میان اصولگرایان هم اکنون به یک چالش اساسی تبدیل شده است و چهره های مطرح اصولگرایی بر رسیدن به وحدت در شرایط فعلی که دو سال تا انتخابات مجلس دهم باقی مانده است تاکید می کنند.
سیداحمدرضا دستغیب نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می گوید هم اکنون در حالی که انتخابات مجلس دهم در پیش است به نظر می رسد زمان آن فرا رسیده است که گروه های اصولگرایی به بازخوانی فعالیت خود در گذشته پرداخته و متحد و قدرتمند وارد عرصه انتخابات مجلس شوند.
نماینده مردم شیراز در مجلس معتقد است در تمام گروه های سیاسی فعال در فضای سیاسی کشور افرادی هستند که فعالیت افراطی دارند و این موضوع در اصلاح طلبان و اصولگرایان وجود دارد و فعالیت گروه های افراطی آسیب های فراوانی را به فعالیت یک گروه سیاسی وارد می کند.
مشروح گفت وگوی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی با روزنامه «خبر» در ادامه می آید:

طی سال های اخیر اصولگرایان به چند شاخه تقسیم شده اند و در انتخابات های مختلف نیز این موضوع تا حدود زیادی به زیان اصولگرایان تمام شده است. هم اکنون در شرایطی که 2 سال تا انتخابات مجلس دهم باقی مانده است زمان آن نرسیده است که اصوگرایان فعالیت سال های اخیر خود را مورد بازخوانی قرار داده و آسیب های موجود را برطرف کنند؟
در انتخابات های مجلس نهم و ریاست جمهوری یازدهم اصولگرایان اصولگرایان به چند شاخه تبدیل شدند که البته این موضوع در انتخابات مجلس خود را نمایان نکرد و عده ای گفتند که این تعدد گروه های اصولگرایی موجب رقابت اصلی میان اصولگرایان در انتخابات مجلس خواهد شد.
پس از انتخابات مجلس نیز اصولگرایان به وحدت نرسیدند و این موضوع خود را در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم نشان داد و تمام این مسائل نشاندهنده اختلاف سلیقه و اختلاف نظر در جریان اصولگرایی است.
با توجه به این که دولت تدبیر و امید در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شده است و از هم اکنون اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات مجلس دهم در حال برنامه ریزی جدی هستند به نظر می رسد زمان آن فرا رسیده است که اصولگریان با قرار گرفتن در کنار یکدیگر مشکلات گذشته را بررسی و آن را برطرف کنند.
فکر می کنم عمد مشکلاتی که در جریان اصولگرایی در سال های اخیر به وجود آمده است به دلیل اختلاف سلیقه میان اصولگرایان بوده و باید این اختلاف نظر و اختلف سلیقه برطرف شود.
البته در این میان نباید این نکته را فراموش کرد که مبنای گروه های اصولگرایی مشخص است و بر اساس چارچوب های مشخص اصولگرایی، اصول این گروه ها تعریف شده است و تعدد گروه های اصولگرا به دلیل اختلاف سلیقه در برخورد با مسائل است.
بر همین اساس اختلاف سلیقه هایی که وجود دارد باعث شده گرایش های مختلف اصولگرایی ایجاد شود و این موضوع به وحدت اصولگرایی لطمه زده است.
در چه صورت اصولگرایان می توانند در اوج قرار داشته و موثر باشند؟
فکر می کنم اگر قرار باشد اصولگرایان تاثیر مثبت تری در روند تصمیم گیری در آینده داشته باشند طبیعتا باید بازنگری و آسیب شناسی را داشته باشند و در آینده اشتباهات گذشته را تکرار نکنند.
هم اکنون نیز در حالی که انتخابات مجلس دهم در پیش است به نظر می رسد زمان آن فرا رسیده است که گروه های اصولگرایی به بازخوانی فعالیت خود در گذشته پرداخته و متحد و قدرتمند وارد عرصه انتخابات مجلس شوند.
با توجه به این که اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات مجلس برنامه جدی دارند و قصد حضور پرقدرت در انتخابات را دارند به نظر می رسد در صورتی که اصولگرایان اشتباهات گذشته خود را مورد بررسی قرار ندهند به نظر می رسد آسیب جدی به بدنه اصولگرایی وارد خواهد شد.
اصولگرایان در سال های اخیر مرتکب چه خطاهایی شده اند؟
مهم ترین مشکلی که اصولگرایان در سال های اخیر با آن رو به رو بوده اند همین اختلاف نظر بوده و این موضوع مشکلات عمده ای را ایجاد کرده است. این اختلافی که ایجاد شده است و برخی از اتفاقاتی که در حوزه اجرایی توسط مجریان و دولت وقت صورت گرفت طبیعتا مشکلات موجود در بدنه اصولگرایی را به وجود آورده است.
دلیل اصلی این اشتباهات چه بوده است؟
موضوعی که باید در این زمینه به آن توجه کرد این است که در تمام گروه های سیاسی فعال در فضای سیاسی کشور افرادی هستند که فعالیت افراطی دارند و این موضوع در اصلاح طلبان و اصولگرایان وجود دارد و فعالیت گروه های افراطی آسیب های فراوانی را به فعالیت یک گروه سیاسی وارد می کند.
افراطیان اصولگرا تا چه اندازه در تصمیمات اصولگرایان دخیل بوده اند؟
مردم نسبت به اقدامات افراطی های گروه های مختلف سیاسی واکنش نشان می دهند و حالا این که چه مقدار بوده است مشخص نیست. البته نکته ای که در این میان وجود دارد این است که گردش مسئولیت ها به نحوی است که معمولا آنهایی که در سمت های اجرایی هستند نسبت دو دولت گذشته در معرض سنجش هستند.
بر همین اساس هم اکنون فرصت مناسبی است که با روی کار آمدن دولت جدید شاید قدری ارزیابی ها درباره گروه های سیاسی فعال در ایران متفاوت باشد.
البته موضوعی وجود دارد که دولت آقای روحانی از جنس اصلاح طلبی نیست و جنس ولت یازهم اعتدالی است و قدری دوره های جابجایی اصولگرایی و اصلاح طلبان را دستخوش تغییراتی خواهد کرد و در آینده نزدیک تغییری را مشاهده می کنیم که دلیل اصلی آن نیز استقرار دولت اعتدالی است که در گذشته در فضای سیاسی کشور شاهد آن نبوده ایم.
با توجه به این که انتخابات مجلس دهم در پیش است و این احتمال که اصولگرایان در کنار افراطیون به وحدت برسند اندک است به نظر شما زمان عبور اصولگرایان از جریان افراطی ها فرا نرسیده است؟
فکر می کنم مهم ترین مشکلی که در فضای سیاسی و به خصوص در نحوه فعالیت گروه های سیاسی و عدم وحدت میان آنها در مقاطع زمانی مختلف وجود دارد این است که فعالیت گروه های سیاسی به صورت حزبی و بر اساس اساسنامه حزب نیست.
بر همین اساس باید ساختار حزبی شکل بگیرد و گروه های سیاسی باید در چارچوب قوانین احزاب فعالیت خود را ادامه دهند و هم اکنون خیلی از جریاناتی که وجود دارند اساسنامه و مرامنامه مشخصی ندارد و اگر قرار است موفقیتی شامل حال این مجموعه بشود باید فعالیت آنها در چارچوب احزاب تعریف شود.
/27295

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 334094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام EU ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
    15 0
    اصولگراها چون همیشه تیغ تیز رد صلاحیت رو در اختیار داشتن هیچ گاه نگران افکار عمومی نبودن و خودشون رو در مقابل مردم پاسخگو نمیدونن.