ایرنا نوشت:

 گزارش های تحلیلی و تفسیری پیرامون لغو دعوت از ایران برای حضور در کنفرانس برقراری صلح در سوریه، همچنان صدرنشین اخبار رسانه های خارجی است.
 ˈبان کی مونˈ دبیر کل سازمان ملل متحد شامگاه یکشنبه از ایران برای شرکت در نشست صلح سوریه موسوم به کنفرانس ژنو 2 دعوت رسمی به عمل آورد.

اما، با پس گرفتن دعوت از ایران برای حضور در نشست ژنو ٢ از سوی دبیرکل سازمان ملل متحد، این خبر خیلی زود جای خود را در صدر اخبار رسانه های بیگانه باز کرد.

بیشتر منابع خبری خارجی انتقاد شدید آمریکا و گروه اپوزیسیون در سوریه را علت اصلی پس گرفتن دعوت بان کی مون از ایران برای شرکت در کنفرانس ژنو 2 عنوان کردند.

 *رسانه های خارجی

تارنمای رادیو بین المللی فرانسه زیر عنوان ˈاز اجرای توافق اتمی تا حذف ایران از کنفرانس ژنوˈ با نگاهی به تعدیل تحریم های بین المللی علیه ایران و حذف این کشور از کنفرانس ˈژنو ٢ˈ برای حل بحران سوریه، از اهمیت موضوع یاد شده در میان مطالب نشریات روز فرانسه می نویسد.

بنا بر این گزارش، ˈژرژ مالبرونوˈ، در شماره روز سه شنبه روزنامه ˈفیگاروˈ به نقل از سخنگوی سازمان ملل، با اشاره به لغو دعوت از ایران، می نویسد: ایران از کنفرانس ˈژنو ٢ˈ کنار گذاشته شد، هر چند خود ˈبان کی مونˈ پیشتر رسما از ایران برای شرکت در این کنفرانس دعوت کرده بود.

مالبرنو، با اشاره به مخالفت اپوزیسیون سوریه با حضور نمایندگان تهران در این کنفرانس به عنوان یکی از دلایل مهم حذف ایران از نشست ژنو، تصریح می کند که از ماه ها پیش شرکت ایران در نشست ژنو موضوع مجادله و بحث میان سازمان دهندگان و شرکت کنندگان در این اجلاس بوده است.

بنا بر این گزارش، مفسر فیگارو با اشاره به موافقت روسیه و تا حدودی سازمان ملل به غیر از حکومت دمشق با مشارکت ایران در این نشست، کشورهای فرانسه، انگلستان و آمریکا شدیدا با این امر مخالفت کردند.

به اعتقاد نویسنده، رهبران لندن، پاریس و واشنگتن روز گذشته در این باره به صراحت گفتند که شرط شرکت ایران در نشست روز چهارشنبه، پذیرش بیانیه کنفرانس ˈژنو یکˈ است که خواستار تشکیل یک حکومت انتقالی قدرتمند در سوریه شده که در آن ˈبشار اسدˈ عملا نقشی نخواهد داشت.

به تفسیر ژرژ مالبرونو، البته عربستان سعودی که پشتیبان اصلی مخالفان بشار اسد است و سلاح و پول بسیار در اختیار آنان می گذارد از مدت ها قبل مخالفت خود را با شرکت ایران در حل بحران سوریه اعلام کرده بود.

مفسر فیگارو در پایان به نقل از فردی نزدیک به بان کی مون نقل می کند: هر چند جمهوری اسلامی ایران بخشی از مسئله و بحران سوریه به شمار می رود، اما حل این بحران بدون حضور ایران نیز امکان پذیر نیست.

تارنمای رادیو فرانسه به نقل از نشریه ˈلوموندˈ روزنامه عصر پاریس و از زبان منبعی آگاه روایت می کند که دبیر کل سازمان ملل بعد از مشورت با مقامات آمریکا و موافقت آنان، جمهوری اسلامی ایران را به کنفرانس ˈژنو ٢ˈ دعوت کرد، هر چند همین منابع تصریح نموده اند که مقامات آمریکایی موضع خود را بعدا تغییر دادند.

سایت اینترنتی فرانسوی در گزارشی دیگر به ابراز تأسف ˈمحمدجواد ظریفˈ وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، از اقدام بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد، در خصوص پس گرفتن دعوت ایران برای شرکت در نشست ژنو ٢ می نویسد.

این منبع خبری در خصوص نقش آمریکا و اپوزیسیون سوریه در تصمیم گیری بان کی مون برای لغو دعوت از ایران با اکثر رسانه های دیگر متفق النظر هستند.

آن چه در اکثر گزارش های منتشره از سوی رسانه های خارجی قابل توجه است این که عمده این منابع خبری به شیوه های متفاوت اهمیت حضور کلیدی ایران در این نشست را برای حل بحران سوریه تایید می کنند.

وزیر امور خارجه ایران ضمن ابراز تاسف، خواهان اعلام دلایل واقعی برای پس گیری دعوت از ایران شد.

این رسانه غربی با شرح مختصری از سابقه اعتراض ائتلاف سوریه به حضور ایران در این نشست به نقل بخش هایی از سخنان ˈسرگئی لاوروفˈ وزیر امور خارجه روسیه، در واکنش به تصمیم سازمان ملل متحد، می پردازد.

یک رسانه انگلیسی هم در گزارشی به ارزیابی تماس تلفنی وزیر خارجه بریتانیا با ظریف در آستانه مذاکرات ژنو۲ می پردازد.

ابی بی سی با یادآوری دیدار شهریور امسال ˈویلیام هیگˈ و ˈمحمدجواد ظریفˈ وزرای خارجه بریتانیا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل، از تماس تلفنی هیگ با ظریف در آستانه برگزاری نشست ژنو۲ بر سر مسائل سوریه، خبر می دهد.

یک رسانه وابسته به دولت آمریکا نیز به توضیح سازمان ملل برای کنار گذاشتن ایران از کنفرانس سوریه پرداخته است.

این رسانه آمریکایی به نقل از جانشین سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد می گوید: بان کی مون بر این باور بود که پیش از دعوت تهران به کنفرانس بین المللی صلح سوریه، به تفاهمی شفاهی با محمد جواد ظریف بر سر پایه های مذاکرات این کنفرانس رسیده است.

در این گزارش، علاوه بر انتشار گزیده اظهارات ˈفرحان حقˈ جانشین سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد، به شرح مفصلی از سابقه دعوت از ایران برای حضور در این نشست، واکنش ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه در این خصوص، عوامل دخیل در باز پس گیری دعوت از ایران، همچنین مخالفت آمریکا در این باره اشاره دارد.

در این گزارش با نگاهی به سخنان ˈمارتین نسیرکیˈ سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد، به نقل از وی می خوانیم: بان کی مون با محمد جواد ظریف گفت و گوهای مفصلی داشته و در آن ظریف با پذیرش بیانیه کنفرانس ژنو سال ۲۰۱۲ میلادی موافقت کرده بود.

به نظر می رسد اکثر رسانه های فارسی زبان خارجی از یک سو بر حضور راهگشای ایران در اجلاس صلح سوریه تاکید داشته و بر آن اذعان دارند و از سوی دیگر برای توجیه عمل دبیر کل سازمان ملل در بازپس گیری دعوت از ایران در نتیجه فشار مستقیم آمریکا با این بهانه که ایران مفاد نشست ژنو 1 را نپذیرفته - هر چند که جمهوری اسلامی ایران این موضوع را پیشتر نیز مورد تاکید قرار داده بود - می کوشند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 334082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =