وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای مواضع کشورمان را در قبال نشست "ژنو 2" درباره سوریه را تشریح کرد.

در متن این بیانیه آمده است؛ جمهوری اسلامی ایران با ابراز نگرانی جدی از حضور گروه‌های تروریستی در سوریه معتقد است اولویت هرگونه تحرک منطقه‌یی و بین‌المللی در ارتباط با سوریه، باید براساس مقابله با تروریسم تعریف شود و بدیهی است که درستی و ضرورت برگزاری نشست ژنو نیز با چاره‌اندیشی جدی برای توقف تروریسم تعریف شود و بدیهی است که درستی و ضرورت برگزاری نشست ژنو نیز با چاره‌اندیشی جدی برای توقف تروریسم در سوریه‌، اثبات می‌شود. رشد تروریسم در سوریه خطری است که همه کشورهای منطقه و فرامنطقه‌یی را تهدید می‌کند. جنایت‌های تروریست‌ها علیه شهروندان سوریه‌، جنایت علیه بشریت است و حامیان تروریست‌ها در قبال آن مسوولند و باید به تعهدات خود درباره قطع ارسال سلاح و نیروهای مسلح به داخل سوریه عمل کنند.

بی‌تردید معیار هر راهکار دموکراتیک، باید رای مردم سوریه از طریق مکانیزم انتخاباتی اطمینان بخش باشد. تضمین موقعیت هرگونه راه حل سیاسی، احترام به رای مردم سوریه است و تحمیل اراده خارجی بر اراده مردم سوریه،‌ به بن‌بست منتهی خواهد شد.

جمهوری اسلامی ایران از وخامت اوضاع انسانی در سوریه ابراز نگرانی شدید می‌کند و محاصره اقتصادی و اقدامات گروه‌های تروریستی عامل مهم این وضعیت است و مراتب تاسف خود را از این که گروه‌های تکفیری شرایط انسانی نامناسبی را در سوریه به‌وجود آورده‌اند و هم‌چنان مورد حمایت خارجی هستند ابراز می‌کند.

جمهوری اسلامی ایران تنها راه‌حل سوریه را راهکار سیاسی از طریق گفت‌وگو میان همه طیف‌های جامعه سوریه می‌داند و بر این اعتقاد است که برای خروج از وضعیت کنونی ضروری است کمیته آشتی ملی با حضور همه گروه‌های معارض، نمایندگان دولت سوریه و نمایندگان آحاد مردم سوریه که در داخل دارای پایگاه اجتماعی هستند، شکل بگیرد. بدیهی است آینده نظام سیاسی سوریه می‌تواند در چارچوب توافقات درون کمیته آشتی ملی ترسیم شود. در این رابطه تاکید می‌کند که جمهوری اسلامی ایران دارای طرح سیاسی واقع بینانه با محور قرار دادن خواست و حقوق مردم سوریه است و آمادگی دارد تلاش‌های واقع بینانه، موثر و سازنده در این زمینه را همراهی کرده و بر همین مبنی مساعدت و کمک کند.

موضع جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با مشارکت در نشست "ژنو 2"، از ابتدا صریح‌، روشن و ثابت بوده و همواره بر مشارکت بدون پیش شرط در این نشست تاکید شد. دراین چارچوب و به منظور کمک به یافتن راه حل سیاسی برای بحران سوریه، جمهوری اسلامی ایران به دعوت دبیرکل سازمان ملل متحد پاسخ مثبت داد. اما برخی طرف‌ها با اعمال فشار و اصرار بر مواضع خود، مانع از این امر شدند، موجب تاسف است در حالی که برخی طرف‌های حامی تروریست‌ها در این نشست دعوت شده‌اند، از جمهوری اسلامی ایران که در خط مبارزه با تروریسم قرار دارد. با پیش شرط دعوت بعمل آمد.
/27220

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 334067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
    0 0
    اینو باید قبل از لغو دعوت می دادید.