دبیرکل سازمان ملل با دفاع از تصمیم خود برای پس گرفتن دعوت از ایران برای شرکت در کنفرانس ژنو 2 مدعی شد که دلیل این کار عمل نکردن ایران به حرف‌هایش بوده است.

فرهان حق، معاون سخنگوی سازمان ملل روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران مدعی شد که ایران بیانیه مکتوبی را که قولش را در زمینه بحران سوریه داده بود، ارائه نکرد و به همین دلیل بان کی‌مون، دبیرکل‌ سازمان ملل مجبور شد دست به کار شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، حق افزود که بان نگران این بود که کشورهایی که در گفت‌وگو‌ها در کنفرانس ژنو 2 شرکت می‌کنند، "با حسن‌نیت" مذاکره خواهند کرد.

دبیرکل سازمان ملل روز دوشنبه، تنها 24 ساعت پس از اعلام اینکه ایران در کنفرانس ژنو 2 درباره سوریه شرکت خواهد داشت، دعوتش را پس گرفت، اقدامی که به گفته برخی رسانه‌های آمریکایی از جمله روزنامه واشنگتن پست تحت فشار آمریکا صورت گرفت.

مقامات سازمان ملل گفتند که بان چند روز با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران درباره آنچه آنها حمایت علنی از بیانیه ژنو سال 2012 خواندند، گفت‌وگو کرد. این بیانیه خواستار برقراری یک دولت انتقالی در سوریه برای پایان دادن به درگیری‌های داخلی می‌شود.

معاون سخنگوی سازمان ملل در توضیح پس گرفتن دعوت از ایران در جمع خبرنگاران مدعی شد: دبیرکل سازمان ملل به یک درک شفاهی (با ایران) دست یافته بود و بر این باور بود که یک درک مکتوب نیز به دنبال آن مطرح‌ خواهد شد، ولی در واقع خلاف آن اتفاق افتاد و ایران همان مواضعی را که پیش از این داشت، ابراز کرد. این باعث شد که او (بان) ناامیدی خود را از تصمیم ایران ابراز کند و تصمیمش برای پس گرفتن دعوت از ایران را بگیرد.

حق افزود که بان در طول گفت‌وگو‌ها، با آمریکا و سایر طرف‌های کلیدی در تماس بود.

این در حالی است که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا تاکید کرد که ما از اول اعلام کردیم که هیچ پیش شرطی را برای حضور ایران در اجلاس ژنو 2 نمی‌پذیریم زیرا ایران نقش مهمی در این منطقه داشته و نمی‌توانند این نقش را نادیده بگیرند.

امیر عبداللهیان:ژنو ۲ شوی سیاسی است

فارس نوشت:
معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه در حاشیه مراسم تشییع پیکر ابوالقاسم اسدی، دیپلمات شهید کشورمان، تاکید کرد که ژنو ۲ یک شوی سیاسی است و تصور نمی‌کنیم به نتیجه‌ای برسد.

حسین امیرعبدالهیان معاون عربی آفریقای وزارت امور خارجه در حاشیه مراسم تشییع پیکر ابوالقاسم اسدی دیپلمات ایرانی شهید شده در یمن تصریح کرد مقامات جمهوری اسلامی از همان ابتدای اعلام خبر شهادت این دیپلمات تماس‌هایی را در سطوح مختلف سیاسی با مقامات یمنی برقرار کرده است.

وی تاکید کرد: دو روز پیش هیاتی از جمهوری اسلامی برای بررسی بیشتر این مسئله وارد صنعا شد تا جزئیات بیشتری از این حادثه را مورد بررسی قرار دهد.

وی اعلام کرد که هفته آینده جلسه مشترکی بین مقامات ذیربط ایرانی و یمنی برای بررسی ابعاد این حادثه تشکیل می‌شود.

وی در ادامه افزود: ما انتظار داریم دولت یمن مسئولانه‌تر نسبت به امنیت جان دیپلمات ایرانی عمل کند و مسئولانه‌تر نسبت به کنوانسیون‌های شناخته شده بین‌المللی عمل کند در غیر اینصورت جمهوری اسلامی تصمیمات مناسب‌تری را اتخاذ خواهد کرد.

وی در خصوص اینکه آیا ایران تدابیر امنیتی بیشتری را برای حفاظت از جان دیپلمات‌ها در یمن اتخاذ خواهد کرد گفت: منطقه در شرایط حساسی قرار دارد و گروه‌های تروریستی و تکفیری اقداماتی را در راستای ناامن‌تر کردن منطقه انجام می‌دهند و اهداف دیپلماتیک را هدف قرار می‌دهند و تدابیر لازم امنیتی با جدیت به اجرا درآمده است.

معاون وزیر امور خارجه درباره مسائل مطرح شده درباره حضور ایران در ژنو 2 و پس گرفته شدن دعوت در این مراسم توسط دبیرکل سازمان ملل اظهار داشت: در ابتدا دبیرکل از ایران دعوت به عمل آورد ولی از آنجایی که آمریکا احساس می‌کند با اتخاذ تصمیمات یکجانبه می‌تواند بحران سوریه را در راستای منافع خود حل کند و سازمان دهد، آمریکایی‌ها فشار غیرقابل قبولی را به دبیرکل وارد کرده‌اند برای اینکه ایران یا در اجلاس شرکت نکند یا اینکه شرایط غیرمنطقی و تحمیلی‌ای را بپذیرد.

وی در ادامه اظهار داشت: جمهوری اسلامی با صراحت اعلام کرد که هیچ پیش‌شرطی را نمی‌پذیرد، ما معتقدیم مردم سوریه باید برای آینده خودشان تصمیم بگیرند. نشست بین‌المللی ژنو یک راهکار سیاسی است اما طرف‌های خارجی نمی‌توانند از بیرون برای آینده سوریه تصمیم بگیرند.

وی گفت: اگر تصمیم خارجی از بیرون موثر بود اکنون شرایط در افغانستان و دیگر کشورهای منطقه بعد از گذشت یک دهه نباید در این نقطه قرار می‌گرفت.

وی درباره نتایج کنفرانس ژنو هم گفت: این کنفرانس بیشتر یک شوی سیاسی است. مهم نقش سازنده و تاثیرگذار جمهوری اسلامی ایران در تحولات سوریه است. نقش ایران با قوت و منطق با نگاه به مردم ادامه دارد.

عبداللهیان تصریح کرد: تصور می‌کنیم این نشست به نتایج موثری نمی‌رسد و نیاز به نشست‌های بیشتر است و از همه مهمتر نشست‌های سوری-سوری است و این نشست‌های تعیین‌کننده وضعیت آینده سوریه است.

ایسنا نوشت:

ولید معلم: دعوت نشدن ایران به ژنو 2 اشتباهی بزرگ بود

آنگونه که الوطن العربی گزارش داده، ولید معلم پیش از ترک دمشق به مقصد مونترو با اشاره به پس گرفته شدن دعوت از ایران برای حضور در ژنو 2 بیان کرد که این پس گرفتن دعوت یک اشتباه بزرگ بوده است.

وی همچنین این اقدام سازمان ملل را مضحک خواند.

/27220

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 334000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شاکی از سکوت حقوق بشر سازمان ملل A1 ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
    5 1
    در اصل این نهاد ها بین المللی هستند که به وطیفه خود را در سوریه و عراق و لبنان و پاکستان و افغانستان و فلسطین و غیر عمل نکرده است 60 سال است سکوت اختیار کرده است به ملت های مظلومی جهانی خیانت کرده است
  • شاکی از دولت های تروریست A1 ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
    5 1
    متهم ردیف ۱ عربستان متهم ردیف ۲ ترکیه متهم ۳ قطر است این کشور3 جنایتکار و خیانتکار و تجاوزکار مدت ۳۴ ماه است و همه نوع تجاوز به مردم سوریه انجام داده است و همچنان ادامه دارد متهم به جنایات جنگی در سوریه و عراق و لبنان است
  • شاکی از شورای امنیت سازمان ملل A1 ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
    8 1
    سازمان ملل بازیچه دست آمریکا است