۰ نفر
۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۵:۴۵
ایران از مقاومت عبور نمی‌کند

شکسته شدن طلسم عدم تماس مستقیم ایران و آمریکا در مهرماه در نیویورک و امضای برنامه اقدام ژنو در مورد فعالیت هسته ای ایران سبب شد از دعوت ایران به ژنو 2 سخن به میان آید.

زهرا خدایی: صبح دوشنبه بود که بشار اسد در مصاحبه ای با خبرگزاری فرانس پرس اعلام کرد:" در صورتی که مردم بخواهند چیزی مانع کاندیداتوری‌ من برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2014 نخواهد شد و اگر این مسئله برایش ثابت شود، یک لحظه هم زمان را از دست نخواهد داد". بشار و ارتشش که به موفقیت‌های قابل توجهی در عرصۀ میدانی دست یافته، با تکیه بر مقاومت و بن‌بستی که غرب با حمایت از گروههای 1000 رنگ سوریه با آن مواجه شده، می‌گوید" حتی شانس زیادی برای انتخاب شدن دارد" 

ساعاتی پس از همین مصاحبۀ بشار اسد، سازمان ملل دعوتش از ایران برای حضور در نشست ژنو 2 را پس گرفت؛ نشستی که قرار است(امروز) چهارشنبه 22 ژانویه با هدف بررسی راه حل های پایان بحران سوریه برگزار شود.
ظاهراً دعوت و لغو دقیقه نودی از ایران برای حضور در این نشست از سوی سازمان ملل با این هدف صورت گرفت که این پیام را برای اسد و حامیانش ارسال کند که کسی تمایلی برای ماندن خاندان اسد در قدرت ندارد.

چرا ایران دعوت شد؟
زمزمه‌های حضور ایران برای شرکت در این نشست از کجا آغاز شد؟ افشار سلیمانی، کارشناس مسائل سیاست خارجی ایران در این باره می گوید: شکسته شدن طلسم عدم تماس مستقیم ایران و آمریکا در مهرماه در نیویورک و امضای برنامه اقدام ژنو در مورد فعالیت هسته ای ایران سبب شد از دعوت ایران به ژنو 2 سخن به میان آید و زمزمه های حضور ایران در این نشست را تقویت کرد. اگر چنین تحولی در روابط میان ایران و غرب رخ نمی‌داد، اصولاً با توجه به چنددستگی و چندپارگی طرفهای مخالف و موافق دولت سوریه، از ابتدا هم قرار نبود ایران در این نشست حضور داشته باشد؛ چه آنکه تهران همواره از مخالفان اصلی توافق صورت گرفته در ژنو 1 بوده و هیچگاه حاضر به پذیرش مفاد آن نبوده است، مفادی که بند" خداحافظی بشار اسد از قدرت" را نیز در خود جای داده بود.
در این میان ایران نیز به شرط عبور از بشار اسد و پذیرش ژنو 1 در دقیقۀ 90 دعوت شد که متعاقباً طی با اعلام موضع جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه هیچ پیش شرطی را برای شرکت در ژنو 2 نمی پذیرید، این دعوت پس گرفته شد. از سویی دعوت از حضور روسیه هم به دلیل عضویت در شورای امنیت به عنوان یک عضو دایم صورت گرفت و نه به عنوان کشور دوست اسد. 

مخالفان حضور ایران در ژنو2
تنها دو روز مانده به کنفرانس، پیام لغو دعوت ایران از سوی سخنگوی بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل برای تهران قرائت می‌شود. با این مضمون که:" تا ایران ژنو 1را نپذیرد، حق حضور در این نشست را ندارد". البته پیشتر مخالفتهای گسترده‌ای برای حضور ایران از سوی مخالفان بشار اسد شنیده شده بود. احمد جربا، از سران مخالفان سوریه در صفحه توییتر خود نوشته بود: ما در کنفرانس ژنو 2 شرکت نمی‌کنیم مگر این که یا سازمان ملل دعوتش از ایران برای شرکت در این کنفرانس را لغو کند یا این که ایران متعهد شود که مطابق با توافق‌های "ژنو 1" عمل کند، و با حسن نیت در ژنو 2 شرکت کند. عربستان نیز پیشتر حضور خود را مشروط به حذف ایران کرده بود.

امیدی به صلح هست؟
روزنامۀ السفیر، چاپ بیروت در مقاله‌ای پیرامون مطالبات طرفین می نویسد: نظام سوریه می‌خواهد نشست ژنو 2 راه نجاتی باشد برای سوریه؛ در حالیکه مخالفان می‌خواهند این نشست "گورستانی برای نظام" و پایان حکومت بشار اسد باشد. در حالی که چنین تعارض آشکاری میان خواسته‌های مخالفان با خواسته‌های نظام وجود دارد چگونه ممکن است نشست ژنو2 با موفقیت کامل برگزار شود؟
به رغم چالش‌ها و موانع زیادی که بر سر راه موفقیت ژنو 2 در ارائه راه حلی سیاسی برای حل بحران سوریه وجود دارد، هیچ راه دیگری جز مذاکرات ملی میان سوری‌ها (نظام و مخالفان) جهت توقف جنگ‌ها و درگیری‌ها وجود ندارد برای همین است که اتخاذ اقداماتی از سوی طرف‌های درگیر برای موفقیت ژنو 2 حائز اهمیت است چرا که با وجود طایفه‌گری شدیدی که سوریه و بیشتر کشورهای منطقه از آن رنج می‌برند، این تنها فرصتی است که از طریق آن وحدت سیاسی کشور سوریه حفظ می‌شود.

آیا ایران از اسد عبور خواهد کرد؟
واقعیت اینست که غیر از نمایندگان دولت سوریه بقیه کسانی که در این نشست شرکت دارند اعم از سوری‌ها و خارجی‌ها مخالف بشار اسد هستند و در کنفرانس پیش روی هیچ موافق داخلی یا خارجی بشار حضور ندارد. برخی کارشناسان با توجه به لغو دعوت این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا ایران از بشار اسد عبور خواهد کرد؟
افشار سلیمانی، کارشناس سیاست خارجی در این باره می‌گوید: اصرار همه طرفها بر رفتن بشاراسد است و ایران نیز باید بر روی ضرورت حق تعیین سرنوشت سوریه از سوی مردم این کشور تاکید داشته باشد. از سویی، موضوع هسته ای ایران با بحث سوریه در ارتباط است و در همین راستا ایالات متحده آمریکا این دو موضوع را به نوعی به هم پیوند زده است. لذا همکاری یا عدم همکاری ایران در بحران سوریه با غرب در روند توافقات هسته ای و تحریمها تاثیر زیادی دارد.
وی می افزاید: در نظام متکثر تک چند قطبی منعطف کنونی اساساً رویکرد تمرکز بر یک بازیگر منتفی است و تأمین کننده منافع ملی نیست. مخالفین اسد بشار مخالفان ایران هم هستند و در صورت تداوم این سیاست، در آینده پسا اسد، ایران با سوریه مشکل خواهد داشت و با این سیاست توان سازگاری با تحولات را نخواهد داشت. از این رو ارتباط گیری ایران با مخالفان امری است که همگان بر آن اتفاق نظر دارند.
اما در پی مخالفت ایران با پذیرش ژنو 1 پاسخ به این سوال مشخص شد و بر همگان مبرهن گشت که ایران حاضر به معامله مقاومت نیست و همچنان اسد را به عنوان بخش مهمی از مقاومت در برابر صهیونیسم می شناسد.
در همین حال کارشناسان و ناظران بین المللی، چشم انداز ژنو 2 را مثبت ارزیابی نمی‌کنند. روزنامۀ السفیر، پیرامون آین ژنو 2 می نویسد: احتمال آن می‌رود "سایکس پیکو 2" جایگزین ژنو2 شود و این به معنای تقسیم سوریه و ترسیم دوباره نقشه سیاسی منطقه است. اگر تلاش‌های سیاسی در خاموش کردن آتش بحران سوریه شکست بخورد مطمئنا این آتش در تمامی کشورهای همسایه سوریه شعله ور خواهد شد.

5252

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 333970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حميد IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
    12 11
    شديم كاسه داغتر از آش،، اسد اگه مردم و كشورش براش مهم بودن خيلي وقت پيش ميرفت كنار ،، الانم وجود گروهاي جهادي و شبه نظامي داخل سوريه نتيجه قدرت طلبي و جنگ طلبي اسد هست،، با تشكر از خبرآنلاين
  • بی نام A1 ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
    9 7
    برخی از کشورهای غربی در حالی جمهوری اسلامی را متهم به دفاع از تروریسم میکنند که هیچ سندی برای این ادعا ندارند. این در حالی است که آل سعود و رژیم جعلی صهیونیستی به طور علنی از آدمکشهای حرفهای القاعده و داعش و گروهکهای تکفیری دیگر در سوریه و... دفاع همه جانبه میکنند. اما غرب حتی یک بار هم علیه نسلکشی وهابیت و رژیم صهیونیستی در کشتار مردم مظلوم سوریه و عراق و فلسطین اعتراض نکرده است. حقوق بشر ادعایی غرب چه اعتباری دارد که برخی سنگ آن را به سینه میزنند؟
  • بی نام A1 ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
    4 2
    خیلی جالب است هر گروه تروریستی مزدور آمریکا و عربستان به نامهای جبهه اسلامی و داعش هر دو برای تسلط بر گذرگاه مرزی (تلابیض) واقع در مرز ترکیه و سوریه با هم میجنگند. نقش ترکیه در این بازی چیست؟ تأیید یا عدم تأیید یکی یا هر دو گروه؟ در حالی که این گروهکها از مرز ترکیه و اردن تغذیه و حمایت میشوند دولت ترکیه باید تکلیف خود را با این گروهکها روشن نماید.
  • شاکی از دولت های تروریست A1 ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
    3 3
    قاتلان ملت سوریه و عراق و لبنان در ژنو 2 حضور دارند مانند آمریکا و عربستان سعودی و ترکیه و قطر و انگلیس و فرانسه این 6 کشورهای جنایتکار و خیانتکار و متجاوزکار دستو رسربریدن و تجاوز درسوریه داده است و همه نوع جنایات جنگی درسوریه متهم است بی شرمی است
  • ایرانی IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
    5 0
    درود بر شما. بنده متعجبم چرا کشورهای که همجواری با کشور سوریه ندارند دنبال منافع خود هستند؟ قطر و یا عربستان و در کنار انها ترکیه دست در دست بیگانگان خارج از حوضه را به صحنه داخلی کشور سوریه میکشانند تا انها نیز از منافع نا معلوم خود حفاظت کنند!!! کشور سوریه خود میتواند مشکلات داخلی خود را حل و فصل نماید، دیگر نیاز به داخلت دیگر کشورها ندارد.فرانسه و یا اسرائیل اش داغ تر از دهنند و به نوعی همه دوستان این کشورها دنبال بست و گسترش نفوذ اسرائیل در منطقه هستند.اما چیزی که از یاد این دول به ظاهر اسلامی رفته است موجودیت رژیم سهیونیستی است چرا که با اغتشاش و گل الود کردن اوضاع کشور سوریه و منطقه ، این قوم جنگ طلب و زیاده خواه هنوز نفس بکشد.درود بر شرف ایرانیان که اینده ازان به نیکی یاد خواهد کرد.
  • ایرانی IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
    2 2
    اما تا کی باید این بی حرمتی سازمان ملل متحد را به عینه ببینیم و اعتراض نکنیم.سازمان ملل از بدو تشکیل ان تبدیل به وسیله و اهرم دول غرب و کشورهاییکه برای خودحق وتو تایین کرده اند شده است.تا حالا از این سازمان به اصطلاح بین المللی چه کارهای مثبتی رو دیده ایم. این دول از جمله امریکا و انگلیس و خصوصا فرانسه با سرمایه سعودی و قطر و..دست به سرکوب اقوام کشورهای خاور میانه و حتی در اقصا نقاط دنیا میزند تا بتواند منافع مختلف مالی و سیاسی و حقوقی و.را تامین کند. در تعجبم چرا سعودی ها و یکی دو همسایه مسلمان تبدیل به عالت دست غرب شده است؟ عربستان دنبال چه منافعی است.کشوری که چیغمبر مسلمانان از انجا مبعوث شده ایا به اعتقادات دینی خود باور دارد؟ فکر نکنم.چون در دین اسلام کشتار و توطعه علیه مسلمان جایزنیست