وقتی که نیروی دریایی ارتش از آموزش و پرورش سبقت می‌گیرد!

دیروز – در آغازین روز از ماه بهمن – شاهد دو رخداد امیدبخش و سبز، یکی در وزارت آموزش و پرورش و دیگری در نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی بودم که دریغم می‌آید تا شهد شیرین آن دو را با شما خوانندگان عزیز خبرآن‌لاین به اشتراک ننهم ...

حتی بطری های پلاستیکی هم در این مدرسه سبز شده بودند!

    در نخستین روز از دومین ماه زمستان 1392، جشنواره دانش‌آموزی هوای پاک در منطقه 17 تهران با حضور مقامات ارشد وزارت آموزش و پرورش آغاز به کار کرد. این مراسم که در محوطه‌ی یکی از مدارس دولتی و محروم شهر برگزار شد، از یک نظر دیگر نیز برای نگارنده جالب توجه بود، چرا که هم مدیریت مدرسه کوشیده بود تا از نشانه‌های استحصال انرژی‌های نو چون آب‌گرمکن خورشیدی در ساختمان خود سود جوید و هم بسیاری از مبلمان مدرسه را متناسب با هنجارهای محیط زیستی تغییر داده بود که از آن جمله می‌توان به بیشینه‌ی استفاده از فضای سبز و وجود سطل‌های تفکیک زباله و بطری‌های پلاستیکی سبز! اشاره کرد.

پوستر برنامه هفته آینده در بروجن

    دانش‌آموزان هم چند سرود زیبا با مضامینی محیط زیستی اجرا کردند و همان‌طور که در این روایت خبری از مراسم دیروز می‌توانید مطالعه فرمایید، اغلب سخنرانان با جدیت از برنامه‌های سازمان متبوع خویش برای اهمیت دادن به موازین محیط زیستی یاد کردند؛ رخدادی که تاکنون هرگز در چنین ابعادی در وزارت آموزش و پرورش مشاهده نشده بود. حتی هفته‌ی آینده، مسئولین و آموزگاران شهرستان بروجن در استان چهارمحال و بختیاری می‌خواهند نخستین همایش مدارس محیط زیستی را در بام ایران برگزار کنند که خود نشان می‌دهد، تهران همیشه هم پیشگام فعالیت‌های فرهنگی و محیط زیستی نیست.

گوشه ای از مراسم دیروز در منطقه 17 تهران

    اما در رخدادی دیگر که بعدازظهر دیروز در آن شرکت داشتم، سازمان حفاظت محیط زیست میزبان امیر دریادار دکتر مصطفی مداح، معاون نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و همراهان‌شان بود تا در نشستی کارشناسی بتوانیم پیش‌نویس تفاهم‌نامه‌ای محیط زیستی را هویت بخشیم که قرار است در یکی از روزهای دهه‌ی فجر به امضای مشترک فرمانده نیروی دریایی و رییس سازمان حفاظت محیط زیست برسد؛ تفاهم‌نامه‌ای که آشکارا نشان می‌دهد فرماندهان و پرسنل یک نهاد نظامی و قدرتمند کشور تا چه اندازه علاقه‌مند به پایبندی ملاحظات محیط زیستی در تمامی ابعاد فعالیت‌های خود، حتی در مورد رزمایش‌های‌شان هستند. آرزویی که چند سال پیش نگارنده در حد یک رؤیا مطرح کرده بود و اینک با چشمان خود می‌دید که آن رؤیای شیرین، امروز به یک واقعیت مطلوب و امیدبخش بدل شده است. گفتنی آن که در این نشست کارشناسی فرماندهان نیروی دریایی اعلام کردند که از پنج سال پیش تاکنون همه‌ی پایگاه‌های آنها مجهز به سامانه‌ی شبکه‌ی فاضلاب شده و هیچ پسابی مستقیماً به دریا ریخته نمی‌شود؛ حتی کوشیده‌اند تا در جانمایی پایگاه‌ها و سازه‌های جدید خود، ملاحظات محیط زیستی و ارزش‌های سواحل کشور در جنب رویشگاه حرا در منطقه‌ی چابهار را هم حفظ کنند.

امیر دریاردار مصطفی مداح و همکاران‌شان در نشست کارشناسی دیروز

    به سهم خود دست تک تک چنین فرماندهان فرزانه‌ای را می‌بوسم و آرزو می‌کنم تا یگان دریایی ایران در حوزه محیط زیست هم یک یگان پیش‌رو و فرهنگ‌ساز در ابعادی جهانی شود.
    آمین.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 333963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهین سعادتخواه IR ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
    176 3
    درود بر دلاورمردان سبزاندیش نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیز آن گروه از مدیرانی در آموزش و پرورش که به قوانین طبیعت حرمت می نهند.
  • شين A1 ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
    94 0
    از ايده ي بطري هاي گلدان شده خيلي خوشم آمد
  • آبان A1 ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
    55 0
    خوشحالم براي تجلي روياهاي نگارنده عزيز
  • بی نام A1 ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
    71 0
    نيروي دريايي ميتواند در پايگاهها و كشتي هاي خود نيز از انواع انرژيهاي نو استفاده كند و سبزتر از قبل شود. ممنون
  • 001 IR ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
    10 33
    تهران کی حرکت فرهنگی از خودش نشون داده که حالا منتظر دومیش باشیم
  • علی A1 ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
    18 33
    این معلما به و... بیشتر از حقشون بهشون میرسن تمام سال را تعطیلند
    • بی نام A1 ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
      25 2
      البته من الآن معلم نیستم ولی یک سوال داشتم شغل شما چیه که فکر میکنی از معلمها بیشتر زحمت میکشی
    • بی نام A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
      2 8
      معلمی حقیقتا شغل انبیاست ولی 90 درصد معلمای ما به خصوص در دوران ابتدایی ...
    • 1 A1 ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
      4 1
      چرا اینقدر شان مارا پایینمیاریدخود شمارا فقط یکروز جاییه معلم بروسر کلاس بعد اظ هار نظرکنما میریم میشینیمخونمونشما بیایید تدریسکنید یا علی
  • آرشیتکت A1 ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
    28 0
    آقا دمشون گرم
  • كاظم IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
    4 15
    صاحبان زروزوروزيوروتزوير بدانند كه نمي دانستيد بدانيد ايران هنوز هم ارتش دارد، و بدانند كه دوستداران امريكاستيزان لحظه اي خواب و خوراك نخواهند داشت و اين است شهد شيرين امت!
    • باب لرد A1 ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
      13 0
      اقا کاظم ما اصلا اهل شاخ و شونه کشیدن به هیچ کس نیستیم و اهل صلح هستیم واین ارتش برای سرکوب طمع زیاده خواهان به کشوره
  • شقشسا IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
    11 7
    آگر اعتقاد داشتن زباله ناوهارو وفاضلابشو تو دریا واسکله نمیریختن
    • كاظم IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
      7 0
      اسم زيباي شما هم امتي گرانقدر يعني چه؟
  • ميراحمدي A1 ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
    8 0
    بروجن شهري است زيبا و با فرهنگ در استان محروم چهارمحال بختياري که ظرفيت هاي فوق العاده اي دارد، يادم مياد که آقاي خاتمي عزيز در سفر به استان ما از اين شهر به عنوان يونان کوچک ياد کرده بود. دلم تنگ شده براي اين شهر و براي براي بام ايرانم شهرکرد!
  • بی نام IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
    2 0
    یکم ... یاد بگیرن فقط بلدن حرف گنده بزنن راست میگن از خودشون شروع کنن
  • بی نام A1 ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
    7 0
    جنگلهای حرا که داره از بین میره تو خود بیست و سی گفت۰۰۰ با امید محیط زیستی پاک
  • بی نام IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۲
    7 0
    آقا یکی بیاد تو شهرهای شمالی مثل بابلسر و... جلوی پسابهای فاضلاب شهری وکارخونه های ..... رو بگیره چندین ساله که داریم میگیم کسی گوشش بدهکار آلودگی دریا ورودخونه ها نیست رودخونه ای مثل بابلرود که محل گذر تنها فاضلاب شده زمانی محل تخم گذاری ماهیهای کمیابی مثل ازون برون وکفال وسفیدو.... بود که مسئولین بیخیال باعث نابودی آنها شدندکافیه یه ماهی کفال بخورید تا طعم لذیذ فاضلاب رو بچشید
  • بی نام IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۳
    5 0
    بنظر من باید در سه مقطع ابتدایی راهنمایی دبیرستان در هر سن متناسب با رشد شناختی کودک ونوجوان در ان سن آمورشهای محیط زیست داده شود از علاقه به جانداران وگیاهان تا ریختن زباله های غیر قابل بازیافت مثل پلاستیک در طبیعت یا استفاده کمتر از پلاستیک .