نماینده همراه ظریف در سفر منطقه‌ای :حضور بر سر مزار عماد مغنیه از قبل برنامه‌ریزی شده بود

سفر منطقه‌ای محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران به کشورهای منطقه، دوشنبه هفته گذشته با سفر به لبنان آغاز و در ادامه با سفر وزیر امور خارجه به سوریه، اردن و روسیه پایان یافت.

محمود عزیزی: محمدحسن آصفری عضو هیأت‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز به نمایندگی از مجلس، وزیر امور خارجه را در این سفر همراهی کرده است. آصفری در گفت‌وگو با خبرآنلاین جزئیاتی از دیدار‌های مقامات ایرانی با وزاری خارجه و مسئولان کشورهای سوریه، لبنان و روسیه را تشریح کرد.طرح ایران برای حل بحران سوریه، پیشنهاد ایران برای کمک به تشکیل دولت وحدت ملی در لبنان و جزئیات دیدار با بشار اسد بخشی‌هایی از این گفت‌وگو با عضو کمیسیون امنیت ملی است.

 آصفری برخی اخبار درباره این‌که حضور بر سر مزار عماد مغنیه در سفر هیأت ایرانی نبوده است را با قوت رد می‌کند و درباره جزئیات طرح چهارماده‌ای ایران که گفته می‌شود در سفر ظریف به روسیه با این کشور مطرح شده است، می‌گوید: ایران جزئیات طرحش را اگر به کنفرانس ژنو 2 دعوت شود، از طریق دیپلمات‌های ایرانی مطرح می‌کند و نیازی به طرح این مسئله از سوی روسیه نیست. مشروح گفت‌وگوی خبر با عضو کمیسیون امنیت ملی به شرح زیر است:

*** آقای آصفری! بعد از حضور وزیر امورخارجه بر سر مزار عماد مغنیه و واکنش آمریکا، برخی شایعات در مورد در برنامه نبودن این حضور در برنامه هیأت ایرانی مطرح شد.گفته می‌شود این دیدار بعد از ملاقات هیأت ایرانی با گروه 14 مارس و دلخوری حزب‌الله لبنان انجام شد و به نوعی دلجویی از حزب‌الله نسبت به دیدار با گروه 14 مارس(حامیان سعد حریری) بوده است. چنین مطلبی درست است؟

خیر، این‌گونه نیست‌. حضور بر سر مزار شهید عماد مغنیه جزو برنامه‌های هیأت ایرانی بوده و از قبل هم تعیین شده بود. ما این حضور را برای خود یک توفیق می‌دانیم که بر سر مزار شهیدی حاضر شویم که در راه مبارزه با رژیم صهیونیستی، تکفیری‌ها و تروریسم به شهادت رسیده است. شهید عماد مغنیه تنها مربوط به حزب‌الله نیست و در میان مردم لبنان یک چهره محبوب است. حضور بر سر مزار این شهید جهت به‌دست‌آوردن دل کسی نبوده است. ما شهید عماد مغنیه را متعلق به کل لبنان می‌دانیم و این‌گونه اخبار حتماً کذب است.

*** در دیداری که با گروه‌های لبنانی برای تشکیل کابینه وحدت ملی داشتید ظاهراً از گروه 14 مارس(حامیان سعد حریری) شخصیت درجه یکی حضور نداشته است. درست است؟

 ما با آقای میشل سلیمان رئیس‌جمهور لبنان که خودش جزو این جریان است دیدار داشتیم. بالاتر از ایشان کسی در میان مقامات سیاسی لبنان هست؟ یکی از محورهای این دیدار هم درباره دولت وحدت ملی بود.

 *** در نشستی که هیأت ایرانی با 40 ،50 نفر از گروه‌های مختلف لبنانی داشتند، این گروه هم حضور داشتند؟

 آن نشست مربوط به نخبگان لبنانی بود. برخی احزاب هم حضور داشتند. برخی نیامده بودند و این‌گونه نبوده که از یک گروه شخصیت‌های درجه یک و از گروهی دیگر افراد درجه دوم را به این نشست دعوت کنیم.

***عدم دیدار با سران گروه 14 مارس دلیل خاصی داشت؟

ما از همه گروه‌ها و جریان‌های اسلامی دعوت کرده بودیم که در جلسه‌ای که در لبنان بود حضور پیدا کنند، به تبع آن همه گروه‌ها هم دعوت شده بودند، یک‌سری آمده بودند، یک‌سری هم نیامده بودند، ضیافت شامی هم به افتخار آنها داده شد.

***گروه‌های شرکت‌کننده در نشست با هیأت ایرانی چه نظراتی در رابطه با ایران داشتند.

نگاه ما در لبنان، نگاه خاص یک جریان خاص نیست که ما بگوییم صرفاً از گروه 8 مارس(حامیان حزب‌الله لبنان) حمایت می‌کنیم. ما از همه کسانی که دلشان برای لبنان و آسایش و امنیت لبنان می‌تپد، حمایت می‌کنیم. بنابراین، این‌که گفته شود این دیدار جهت حمایت از یک گروه خاص بوده حتماً اشتباه است. البته طبیعی است که در بُعد اعتقادی ما با جریان 8 مارس نزدیک‌تر هستیم اما تمام گروه‌هایی که در لبنان به دنبال نقش‌آفرینی برای امنیت، آسایش، رفاه و توسعه لبنان و مبارزه با گروه‌های تروریستی هستند، جمهوری اسلامی ایران برای این قضیه حد و مرزی برای خودش قائل نیست و آماده همکاری با همه گروه‌ها در لبنان است. ما این را هم در دیدار با رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر ، رئیس مجلس و وزیر خارجه لبنان بیان کردیم.

***شما در لبنان دیداری هم با سید حسن نصرالله داشتید. گفته می‌شود ایران طرح چهار ماده‌ای برای راه حل بحران سوریه پیشنهاد داده و در نشست سه جانبه ایران، روسیه و سوریه در مسکو هم طرح شده است. می‌توانید جزئیاتی از این طرح را بیان کنید؟

 این مسئله قابل رسانه‌ای شدن نیست. ضمن اینکه طرح ایران چهار ماده‌ای نیست.

*** چند ماده دارد؟

 به طور کلی می‌توانم عرض کنم که جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران سوریه طرح دارد و تاکنون هم این پیشنهاد در نشستی مطرح نشده است. ایران آمادگی دارد در صورتی که به کنفرانس ژنو 2 دعوت شود، طرح خود را با دیگر کشورها در میان بگذارد.

*** پس اینکه گفته شده کشور روسیه به نمایندگی از ایران در کنفرانس ژنو این طرح را مطرح خواهد کرد، صحت ندارد؟

جمهوری اسلامی ایران نماینده‌ای در ژنو 2 ندارد که بخواهد طرح خود را به کشور دیگری تفویض کرده باشد. مسئله سوریه در مذاکرات ژنو2 در صورتی به نتیجه می‌رسد که کشور‌هایی که به این کنفرانس دعوت می‌شوند، در مرحله اول جلوی اعزام نیروهای شورشی به سوریه را بگیرند و بعد در مذاکرات ژنو 2 شرکت کنند.

***آقای ظریف در سفر منطقه‌ای خود دیداری هم با پادشاه اردن داشت. اردن نظراتش نسبت به سوریه تغییر کرده است؟

 اردنی‌ها اعتقاد دارند حل مسئله سوریه امروز باید توسط خود مردم این کشور انجام شود و کسی که می‌تواند مسئله سوریه را حل کند، مردم این کشور هستند. سازوکار این مسئله هم در انتخاباتی قانونی است که در موعد مقرر برگزار شود.

ترکیه هم امروز به این نتیجه رسیده که باید مشی و روش خود را تغییر دهد. شما ملاحظه می‌کنید که در خود ترکیه بین گل رئیس‌جمهور و اردوغان نخست وزیر این کشور، در این زمینه اختلاف است. گل معتقد است روش ترکیه درخصوص سوریه باید تغییر کند. آن‌ها هم امروز به این نتیجه رسیده‌اند که حل مسئله سوریه از طریق نظامی ممکن نیست ، بلکه در مرحله اول از طریق زمین گذاشتن سلاح از سوی شورشیان و در ادامه برگزاری انتخابات قانونی با حضور همه آحاد ملت سوریه است. ما با پادشاه اردن در همین زمینه مذاکره داشتیم. ضمن این‌که درخصوص درخواست منافقین برای ایجاد پایگاه در اردن، خواستار آن شدیم که این کشور اجازه ندهد روابط دو کشور با دادن پایگاه به منافقین سرد و تیره شود.

***در دیدار با بشار اسد و نصرالله مفاد طرح پیشنهادی ایران مطرح شد؟

 ما در این دیدار‌ها صحبت‌هایی را در مورد کلیات و روابط دو جانبه داشتیم ولی درباره اصل طرح پیشنهادی ایران برای سوریه صحبتی نشد.

***تحلیل بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه از اوضاع این کشور ماه‌ها بعد از جنگ چه بود؟

تحلیل وی و ما نیز این بود که امروز جریان تکفیری و سلفی‌ها فعالیت و تلاش می‌کنند که بحران سوریه تشدید و بیشتر شود اما با توجه به این‌که نیروهای مردمی امروز به کمک دولت سوریه آمده‌اند، روز به روز شاهد کمتر شدن این مشکلات و بحران‌ها و عقب‌نشینی گروه‌های تکفیری و سلفی و نیز جبهه «النصره»، «داعش» و «جبهه اسلامی» در سوریه هستیم.

آقای بشار اسد در این دیدار اعتقاد داشت که امروز کشورهایی قرار است در اجلاس ژنو2 شرکت کنند که به دنبال حل مسئله نیستند. بسیاری از کشورهایی که امروز برای حضور در ژنو2 دعوت شده‌اند، کشورهایی هستند که در بحران‌آفرینی سوریه نقش داشته‌اند.

رئیس‌جمهور سوریه معتقد بود که عدم دعوت از جمهوری اسلامی ایران در ژنو 2 گویای این موضوع است که علی‌رغم این‌که جمهوری اسلامی ایران نقش سازنده‌ای در حل مسئله سوریه داشته ، کشورهایی برای شرکت در این اجلاس دعوت می‌شوند که خودشان نقش بحران‌آفرینی در سوریه داشته‌اند.

با توجه به این‌که عربستان همچنان سیاست مداخله در سوریه را دنبال می‌کند، تایر سفر منطقه‌ای وزیر خارجه ایران در کجا خود را نشان خواهد داد؟

 در دیدارهایی که با سران برخی از این کشورها داشتیم، برخی از آنها-نه همه مقامات این کشورها- اعلام می‌کردند امروز عربستان از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند و باید جلوی این اقدامات گرفته شود. حتی برخی از سران این کشورها به دنبال شکایت از عربستان در مجمع عمومی سازمان ملل بودند.

پس دورنمای کنفرانس ژنو2 را در شرایطی که اخبار حاکی از برگزاری آن بدون حضور جمهوری اسلامی ایران است، باید آن را یک نشست شکست‌خورده دانست؟

بله ، ما اعتقاد داریم ژنو2 از پیش شکست خورده است. چراکه کشورهایی به ژنو2 دعوت شده‌اند که خودشان آتش فتنه را در سوریه شعله‌ور کردند. حال چطور ممکن است این کشورها به دنبال حل سیاسی مسئله سوریه باشند؟ بالطبع شرکت این کشورها در ژنو2 نه‌تنها مشکل را حل نمی‌کند، بلکه به دامنه مشکل می‌افزاید.

گروهای شورشی که امروز در سوریه در حال جنگ بین خودشان هستند، همان گروه‌هایی هستند که از طریق عربستانی‌ها، قطری‌ها و برخی کشورهای دیگر تجهیز شده‌اند. در حالی که جمهوری اسلامی ایران که در همه سال‌های اخیر نقش مثبتی در حل مناقشه‌های منطقه‌ای داشته است، متأسفانه برای حضورش شرط گذاشته می‌شود. بنابراین در یک جمع‌بندی می‌توان گفت این آتشی که در منطقه ایجاد شده است، کسی که از آن بهره می‌گیرد، صهیونیست‌ها هستند.

  /212 27

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 333895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    6 8
    حالا انصافا اين حضور ايشان در آنجا چه سودي بحال مملكت داشت؟
    • بی نام IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
      5 0
      عاقلان دانند!!!
  • احمدی A1 ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
    3 5
    هیچ فقط بدبختی ما را بیشتر کرد