ایسنا نوشت:

ظریف گفت: نداشتن شهامت بان کی مون برای عنوان کردن دلیل پس گرفتن دعوت از ایران برای حضور در ژنو 2 از پس گرفتن خود دعوت تاسف‌بارتر بود.

محمد جواد ظریف که پس از سفر دو روزه خود به عشق آباد و دیدار با رییس جمهور و همتای ترکمنستانی خود عازم تهران بود در هنگام ترک عشق‌آباد در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در رابطه با لغو دعوت از ایران برای حضور در ژنو 2 خاطرنشان کرد: ما از اول اعلام کردیم که هیچ پیش شرطی را برای حضور ایران در اجلاس ژنو 2 نمی‌پذیریم زیرا ایران نقش مهمی در این منطقه داشته و نمی‌توانند این نقش را نادیده بگیرند.

وی افزود: دیدگاه ما همواره این بوده است که تنها راه‌حل بحران سوریه راه حل سیاسی بوده است ولی متاسفانه بسیاری از گروه‌ها و کشورهای منطقه و خارج از منطقه به دنبال راه حل نظامی بوده‌اند و آنها تازه به این نتیجه رسیده‌اند که راه‌حل نظامی در رابطه با بحران سوریه کارآمد نبوده و هم اکنون می‌دانند که باید به دنبال راه‌حل سیاسی باشند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تماس‌های بان کی مون در خصوص حضور ایران در ژنو 2 گفت: بان کی مون چندین بار با من تماس گرفت و من در تمامی این تماس‌ها که اسنادش هم موجود است گفتم که هیچ گونه پیش شرطی را نپذیرفته و هرگونه اظهار نظر از سوی ایشان هم که متضمن این باشد که ایران شرطی را برای حضورش در ژنو پذیرفته است خلاف واقع می دانیم و بان کی مون کاملا از این موضوع مطلع بوده است و دیدگاه ما را به صورت صریح می‌دانست.

ظریف ادامه داد: درتماس‌هایی که بان کی مون در طول چهار روز گذشته با من داشت و حتی سفیر ما را هم دعوت کرد همچنین اخضر ابراهیمی هم تماس گرفت در همه این تماس‌ها صراحتا گفتیم که ما نقش سازنده و مثبتی همواره در رابطه با مسئله سوریه ایفا کرده و خواهیم کرد. همچنین اجازه نخواهیم داد که برای جمهوری اسلامی ایران پیش شرطی قرار بدهند.

وزیر امور خارجه کشورمان با اظهار تاسف از تغییر مواضع بان‌کی مون به دلیل تحت فشار قرار گرفتن خاطر نشان کرد: متاسفانه بان کی مون بعد از اعلام دعوت از ایران تحت فشار قرار گرفت و دو مسئله ما را متاسف کرد یکی اینکه بان کی مون در اثر فشاری که روی او وارد شد پیشنهاد خودش را پس گرفت زیرا ما چندان شائق نبودیم به این موضوع ولی تنها به خاطر دعوتی که از ما شده بود قصد شرکت داشتیم.

ظریف افزود: ما قصد نداشتیم در اجلاس ژنو 2 در سطح وزیر شرکت کنیم زیرا معتقد هستیم زمان دعوت برای حضور وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران خیلی دیر شده بود و قرار بود معاون وزیر امور خارجه در صورتی که دعوت جدی باشد شرکت کند. بنابراین متاسف هستیم که بان کی مون تحت فشار پذیرفت دعوت را خود را پس بگیرد.

وزیر امورخارجه کشورمان با بیان اینکه نداشتن شهامت برای اعلام دلیل پس گرفتن دعوت از ایران برای حضور در اجلاس ژنو 2 بسیار متاثرکننده‌تر از پس گرفتن این دعوت بود تاکید کرد: آنها پس گرفتن دعوت از ایران را به اظهار نظرهایی که در ایران شده است نسبت می دهند و این کاملا نشان می‌دهد که نمی‌خواهد بپذیرند که به دلیل فشاری که مشخصا از سوی آمریکا و برخی از گروه‌هایی که دستشان به خون مردم سوریه هم آلوده است این دعوت را پس گرفته است و پس از این اقدام به دنبال توجیه است ولی من این رفتار را در شان دبیرکل سازمان ملل متحد نمی‌دانم و باعث تاسف است که بان‌کی‌مون این رفتار را از خود نشان داده است.

ظریف در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایسنا در خصوص این که ادامه مذاکرات ایران و 1+5 از چه زمانی و در چه سطحی آغاز خواهد شد گفت: مذاکرات ما و 1+5 از دیروز با احساس مسوولیت طرفین که پس از مدتی مذاکره گفت‌وگو و فراز نشیب برنامه اقدام مشترک ژنو شروع به اجرا شد در حقیقت مرحله اول برنامه اقدام اجرایی شد و از همان زمان آمادگی ما برای ورود به مذاکره برای یافتن راه‌حل نهایی و رسیدن به حل و فصل نهایی وجود دارد و صرفا نیاز است که هماهنگی در مورد زمان و مکان این مذاکرات صورت بگیرد و پس از آن مذاکرات را آغاز می کنیم.

وی افزود: سطح این دوره از مذاکرات ایران و 1+5 مانند دفعه قبل بوده من و خانم اشتون مذاکره خواهیم کرد و خانم اشتون را مدیران سیاسی کشورها همراهی خواهند کرد و همانطور که در دور قبل هم دیدید زمانی که ضرورت ایجاب می‌کرد بدون اینکه نیاز به درخواستی از سوی ما باشد خود وزرا یکی پس از دیگری به سمت محل مذاکرات سرازیر شدند و در مذاکرات شرکت کردند این بار هم همینطور است و ما معتقد هستیم که مذاکرات که به مراحل جدی برسد خود وزرا احساس کرده و در محل حضور خواهند یافت.

ظریف خاطر نشان کرد: هدف ما در مذاکرات ایران و 1+5 رسیدن به راه حل بوده و برای من خیلی مساله‌ای نیست که آنها در چه سطحی حضور می‌یابند زیرا در هر صورت من و خانم اشتون در مذاکرات ایران و 1+5 حضور می‌یابیم و در زمان لزوم که مذاکرات در سطح مدیران سیاسی باشد از طرف ما عراقچی و روانچی همراه با هیات کارشناسی مذاکره می‌کنند چرا که برخی مواقع لازم است مذاکره در سطح کارشناسی دنبال شود که آن را هم تاکنون آقای بعیدی‌نژاد از طرف ما مذاکره کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه ما همواره ساز و کار منسجمی برای مذاکره ایران و 1+5 داشته‌ایم افزود: از ابتدای این مذاکرات این ساز و کار کماکان حفظ شده است و تغییری نداشته و در این دور هم همان ساز و کار را ادامه خواهیم داد و فقط موضوع بر سر این است که برسر زمانی کهئبرای دو طرف مناسب باشد توافق کنیم و پس از آن مذاکرات را آغاز می‌کنیم.

وی در رابطه با دیدار با اشتون در حاشیه اجلاس داووس گفت: من و اشتون احتمالا هم در اجلاس داووس و هم در اجلاس مونیخ شرکت خواهیم کرد بنابراین زمینه برای مذاکرات من و او فراهم است. البته صحبت من و اشتون یک صحبت مقدماتی خواهد بود و باید مذاکرات درچارچوب 1+5 صورت بگیرد. احتمالا هم در اجلاس داووس این فرصت پیش می آید هم در مونیخ ولی دیدار ما بستگی به تلاقی زمان‌ها با یکدیگر دارد.

ظریف در پایان در رابطه با رژیم حقوقی دریای خزر و اینکه آیا در این زمینه با رییس جمهور ترکمنستان صحبت کرده است یا خیر خاطرنشان کرد: ما در رابطه با کلیات صحبت کرده‌ایم. ما وارد جزییات نشده‌ایم زیرا همانطور که می‌دانید در آینده نزدیک اجلاس وزرای خارجه را داریم که در مورد رژیم حقوقی دریای خزر است و پس از آن هم اجلاس سران را داریم امید می‌رود که در این اجلاس هر چه جدی‌تر به موضوعات مختلف دریای خزر که باید دریای صلح همکاری و دوستی 5 کشور ساحلی باشد بپردازیم هم رژیم حقوقی را تعیین کنیم و هم زمینه همکاری‌ها درباره محیط زیست و سایر مشکلات دریا را بررسی بکنیم.

وی همچنین سفرش به ترکمنستان مثبت ارزیابی کرد.افزود: سفر بسیار خوبی به ترکمنستان داشتیم کمیسیون مشترک تصمیمات بسیار خوبی در جهت گسترش روابط و حل و فصل مشکلات اجرایی که در پیگیری روابط وجود دارد صورت داده است.

ظریف ادامه داد: ملاقات من با رییس جمهور هم بسیار خوب بود در این ملاقات به صورت جدی و دوستانه راه‌های گسترش روابط بررسی شد و در خصوص زمینه‌ها و فرصتهای مشترک گفت‌وگو شد.همچنین در رابطه با اجرای تصمیمات کمیسیون مشترک نیز تاکید شد.

ظریف با ابراز خرسندی از توجه روسای جمهور ایران و ترکمنستان نسبت به ارتقاء سطح روابط دو کشور خاطرنشان کرد: زمانی که با رییس‌جمهور ترکمنستان دیدار کردم متوجه شدم که او در جریان ریز امور قرار داشته و با جدیت آنها را دنبال می‌کند. در رابطه با جلسه تجار ایرانی در ترکمنستان نیز کاملا مطلع بود و این امر بسیار اهمیت دارد که روسای جمهور دو کشور به روابط کشورها تا این حد اهمیت می‌دهند.

وی افزود: من یقین دارم که با توجه به حساسیت روسای جمهور دو کشور در زمینه روابط زمینه برای گسترش هر چه بیشتر روابط فراهم است. چرا که ما در حوزه برق، گاز، ترانزیت،‌ راه‌های مواصلاتی و سایر زمینه‌ها امکان همکاری گسترده داریم در حال حاضر هم همکاری‌های ایران و ترکمنستان هم در سطح دو جانبه و هم در سطح چند جانبه و منطقه‌ای و بین‌المللی بسیار خوب است.

وزیر امور خارجه کشورمان با ابراز خرسندی از ملاقات با رییس جمهور ترکمنستان گفت: به نظر می‌رسد روابط برای همکاری هر چه بیشتر فراهم باشد.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 333863

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    34 64
    دیپلماسی سازش همینه
  • علي IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    89 47
    اين بيچاره خودش آلت دست آمريكاست الان هم تبديل به عروسك خيمه شب بازي عربستان شده
  • بی نام A1 ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    67 14
    وقتی دبیر کل سازمان از یه پخ! از طرف چار تا گروه تروریستی میترسه و عقب نشینی میکنه باید فاتحه امنیت و حقوق بشر و همه چی رو در سطح جهانی خوند.
  • بی نام A1 ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    33 19
    مقصر معاون ظريفه كه چپ و راست مصاحبه مي كنه
  • بی نام IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    32 18
    اين نشان از اقتدار ايران در بين كشورهاي جهان داره!
  • بی نام A1 ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    27 94
    درس عبرتي براي كساني كه دنبال برقراري رابطه با آمريكا به هر قيمتي هستند
  • بی نام EU ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    13 39
    شهامت نداشتن شما در مقابل آمریکا و غرب در پرونده هسته ای چه طور ؟!
  • یک رفیق قدیمی IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    9 26
    یک طرفه به قاضی نریم به نظر من ظریف در خفا یه چیزی به دبیر کل گفته ولی در عمل یه چیز دیگه یعنی ظریف از تند روهای داخلی حساب میبره
  • بی نام A1 ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    17 17
    وقتی میگین ما توافقات ژنو 1 رو قبول نداریم همین میشه دیگه.