ایسنا نوشت:

وزیر امور خارجه روسیه امروز (سه‌شنبه) گفت: تروریست‌ها خطر بزرگی برای سوریه به شمار می‌روند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی،‌ سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس خبری خود در مسکو تاکید کرد: باید از همه گروه‌های ذی‌ربط برای شرکت در ژنو 2 دعوت شود.

وی افزود: در ژنو 2 باید مساله پایان دادن به تروریسم در سوریه مورد بررسی قرار گیرد و دولت و مخالفان سوریه باید برای حل سیاسی بحران سوریه توافق کنند. ما باید به سوریه در جنگ علیه تروریسم که خطری بزرگ برای این کشور است، کمک کنیم.

سرگئی لاوروف تاکید کرد: ایران باید در ژنو 2 شرکت کند و عدم حضور ایران در این کنفرانس بر نتایج آن تاثیر خواهد گذاشت.

وی خاطرنشان کرد: همه ما می‌دانیم که تروریست‌ها خطری علیه سوریه هستند. مبارزه با تروریسم مساله مهم و به عنوان اولویتی در ژنو 2 خواهد بود. شمارش معکوس برای ژنو 2 آغاز شده است.

لاوروف عنوان داشت: این مسائل مورد توجه ما قرار دارد. ما می‌خواهیم در تحقق صلح در جهان نقش داشته باشیم. این اولویت ما است. در اروپا و مدیترانه باید توافق‌هایی درخصوص مسائل مختلف امنیتی برای روسیه و مدیترانه برقرار شود. هیچ کشوری در صورتی که همسایگانش از امنیت برخوردار نباشند نمی‌تواند روی امنیت را به خود ببیند. روسیه تلاش می‌کند تا شراکت خود را با اتحادیه اروپا تقویت کند. عرصه‌هایی برای فعالیت تجاری مشترک میان ما وجود دارد.

لاوروف گفت: ما اصل احترام متقابل را مطرح می‌کنیم. این اصل باید در روابط میان ما وجود داشته باشد. هیچ یک از طرف‌ها نباید تصمیمات خود را بر دیگر کشورهای مستقل و دارای حاکمیت دیکته کند. ما تلاش می‌کنیم فرصت‌های کاری به وجود آوریم و اقتصاد خود را بهبود بخشیم. این امر به تضمین رفاه برای روس‌ها و پیشرفت اقتصاد کشور می‌انجامد.

وی افزود: روسیه از سپتامبر گذشته در راستای اولویت‌های اقتصاد ملی خود عمل می‌کند و برای ارتقای جایگاه خود تلاش می‌کند. ما در تلاش‌ها برای مبارزه با تروریسم مشارکت می‌کنیم. مشارکت ما با اتحادیه اروپا مساله مهمی است. روسیه تلاش می‌کند در حل و فصل مسائل مختلف جهان مشارکت داشته باشد و روابط چین و روسیه جهت ارتقای همکاری‌ها ادامه دارد و این روابط دو طرفه دارای توازن است.

وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد: روسیه تلاش می‌کند حضور خود را در مدیترانه و ‌آسیا تقویت بخشد. این مسائل اولویت‌های ما در سال جاری است.

وی تصریح کرد: روابط میان روسیه و آمریکا خوب است و ما تلاش می‌کنیم تا سطح این روابط را ارتقا بخشیم. ما همکاری خود را با جامعه مدنی در قاره آمریکا تقویت کرده‌ایم. ما روابط خوبی با شریکان چند تابعیتی داریم. دیپلماسی راه خوبی برای ارتباط با تمامی کشورها است. باید تلاش‌های ما در این مسیر باشد. روسیه بازیگر مهمی در جهان است.

در همین حال یکی از خبرنگاران سوالی را در خصوص پس گرفتن دعوت از ایران برای مشارکت در ژنو 2 مطرح ساخته و نظر وزیر امور خارجه روسیه را پیرامون این مساله جویا شد و لاوروف در پاسخ به این سوال گفت: این اقدام اشتباه بسیار بزرگی بود. من این مساله را در چند مناسبت مطرح کردم. ما همچنان می‌گوییم که مهم است ایران در این نشست مشارکت داشته باشد. شرکت‌کنندگان بسیاری از شرق آسیا و آمریکا هستند که قرار است در ژنو شرکت کنند. دعوت از ایران پس گرفته شده است و این مساله طبیعتا بر نتایج این نشست تاثیر می‌گذارد. جان کری، وزیر امور خارجه‌ آمریکا چندین مرتبه تاکید کرده است که ایران نقش مهمی می‌تواند در حل و فصل مساله سوریه داشته باشد.

وزیر امور خارجه روسیه عنوان داشت: به نفع همه ماست که ایران و دیگر کشورها در این زمینه به ایفای نقش بپردازند. مخالفان سوری به دعوت از ایران برای مشارکت در ژنو واکنش نشان دادند و خواهان پس گرفتن دعوت از ایران شدند. این اقدام درست نبود. من این مساله را یادآور می‌شوم که غربی‌ها ائتلاف مخالفان را به وجود آوردند و این ائتلاف ضامن نمایندگی طرف‌های مختلف نیست. ما خواهان حل و فصل فراگیر و گسترده مساله سوریه هستیم و باید بازیگران مختلف در این امر مشارکت داشته باشند.

سرگئی لاوروف تصریح کرد: سخنانی از براندازی نظام سوریه مطرح می‌شود. برکناری نظام سوریه بخشی از طرح آمریکا و روسیه نبوده است. ما می‌خواهیم کنفرانسی برگزار شود و معاهده ژنو 1 اجرایی شود. باید به ژنو 1 پایبند بود و سوری‌ها باید با یکدیگر به توافق برسند. همانطور که ذکر کردم بسیاری از کشورها تلاش می‌کنند تا بر مخالفان تاثیر بگذارند. بیانیه صادره از نشست دوستان سوریه که از ائتلاف مخالفان حمایت می‌کنند حکایت از آن داشت که تمام تلاش‌های آنها برای سرنگونی نظام سوریه است.

وی عنوان داشت: بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل مجبور شد تا دعوت از ایران برای مشارکت در ژنو را پس بگیرد. باید توافقی فراگیر میان مخالفان و دولت صورت بگیرد. ایران این مساله را نمی‌پذیرفت که با پیش‌شرط در ژنو شرکت کند. مساله پس گرفتن دعوت از ایران مناسب اوضاع کنونی نیست.

لاوروف خاطرنشان کرد: در معاهده ژنو 1 تاکید شده است که باید از تمامی طرف‌ها دعوت شود. مسائل مختلف در یکدیگر گره خورده است. تفسیر نادرستی از ژنو 1 وجود دارد. آنچه که مورد توجه باید قرار بگیرد خواسته کشورها برای مشارکت ایران است. این نشست باید با حضور تمامی طرف‌ها برگزار شود. من بر این باور هستم که عدم حضور ایران بر این مذاکرات که ‌آسان هم نیست، تاثیر می‌گذارد.

وی اظهار کرد: بر کسی پوشیده نیست که بحران سوریه سرشار از تناقض‌ها و اختلاف‌ها بوده است. ما همواره نسبت به دودستگی‌ها در جهان اسلام هشدار داده‌ایم. لغو دعوت از ایران در عرصه مبارزه با تروریسم تاثیر می‌گذارد. ما به ژنو می‌رویم و موضع خود را بیان می‌کنیم. ائتلاف مخالفان سوریه تنها بخشی از مخالفان سوری را تشکیل می‌دهند. گروه‌های دیگری همچون "جبهه ملی سوریه" و سازمان کردها و دیگر گروه‌ها وجود دارد. ما باید به این مساله بیاندیشیم که چگونه این مذاکرات فراگیر می‌شود. باید تمامی سوری‌ها در این مذاکرات شرکت داشته باشند.

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه گفت: در ضمن ائتلاف مخالفان تنها نماینده مخالفان به شمار می‌آید و این مساله درست نیست که ائتلاف مخالفان نماینده تمام مردم سوریه است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 333825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اسکندر A1 ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۱
    4 1
    چطور ایران ژنو 1 را قبول ندارد در حالی که دوست و برادر روسیه خواهان اجرای آن است؟؟