فارس نوشت:

نمایندگان مجلس پس از مخالفت با حذف مصوبه تشکیل شورای دستگاه‌های نظارتی و همچنین اصرار بر مصوبه قبلی، آن را برای بررسی بیشتر به کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی ارجاع دادند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) پارلمان طرح عضویت و لغو عضویت نمایندگان مجلس در برخی شوراهای عالی، شوراها،‌مجامع و سایر هیأت‌ها اعاده شده از شورای نگهبان را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

شورای نگهبان به دلیل مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در زمینه ماده 7 طرح مذکور، به این ماده ایراد گرفته بود و کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی نیز پیشنهاد حذف این ماده را گرفته بود ولی در صحن علنی پارلمان وکلای ملت با 72 رای موافق، 74 رای مخالف و 26 رای ممتنع از 208 نماینده حاضر در جلسه، با پیشنهاد کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مبنی بر حذف ماده 7 مخالفت کردند.

در ماده 7 این طرح پیش از این مصوب شده بود: به منظور ایجاد هماهنگی برای کارآمد نمودن نظام نظارت و ارتقاء بهره‌وری و برای تقویت مدیریت کشور، شورای دستگاه‌های نظارتی متشکل از دو نفر از مسئولان نظارتی هر قوه با انتخاب رئیس قوه با حفظ استقلال هر یک از آنها در حدود مقرر در قانون اساسی تشکیل می‌شود. دستورالعمل اجرایی این ماده و نحوه تشکیل جلسات شورا، نحوه تصمیم‌گیری و نحوه پیگیری تصمیمات، ظرف 6 ماه به پیشنهاد اعضای شورا و یا با توافق سران قوا تعیین می‌شود.

حسین مظفر معاون نظارت مجلس زمانی که پیشنهاد کمیسیون تدوین آئین‌نامه مبنی بر حذف این ماده مطرح شد، به مخالفت با حذف آن پرداخت و در نهایت نیز نمایندگان با حذف این ماده مخالفت کردند.

سپس محمدرضا باهنر نائب رئیس دوم مجلس که در مجلس هشتم مسئولیت معاونت نظارت پارلمان را نیز بر عهده داشت، پیشنهاد اصرار بر مصوبه قبلی خانه ملت را مطرح کرد و در توضیحاتی درباره پیشنهادش گفت معاونت نظارت مجلس در نحوه نظارت نمایندگان و کمیسیون‌های تخصصی دخالتی نمی‌کنند و قطعا ناظرین مجلس به عنوان شخصیت حقوقی و یا ناظرین منتخب پارلمان در مجامع و شوراهای عالی، با تشکیل شورای دستگاه‌های نظارتی باز هم سر جای خود باقی می‌مانند.

وی افزود: معاونت نظارت مجلس از ناظران مجلس حمایت و به نظارت‌های نمایندگان و کمیسیون‌ها کمک می‌کند. از مجلس هشتم به معاونت نظارت راه‌اندازی شد و بنده مسئولیت آن را بر عهده داشتم، واقعا نظارت‌های نمایندگان با پشتیبانی‌های خوبی همراه و به نتایج موثری منتج شد.

باهنر تصریح کرد: معاونت نظارت مجلس در کار خودش موفق بوده است و ما می‌خواستیم در این قانون آن را دائمی کنیم به همین دلیل به صورت مستقل آوردیم، همه باید بدانند تصویب این قانون منافع زیادی خواهد داشت.

در ادامه این جلسه ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان در مجلس درمخالفت با پیشنهاد باهنر گفت: چرا سعی می‌کنید نظارت را که از وظایف و اختیارات نمایندگان مجلس است را اداری کنید؟ شما می‌خواهید از همه اختیارات نمایندگان مجلس استفاده کنید و نام آن را هماهنگی می‌گذارید.

ندیمی خاطرنشان کرد: این اقدام یعنی سلب مسئولیت از نمایندگان مجلس چرا شما می‌خواهید مجلس را اداره کنید، اینجا سازمان یا اداره نیست بلکه اینجا محل صدا و فریاد ملت است،‌ما دلمان می‌خواهد همه وظایف قانونی‌مان را در چارچوب قانون انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: ‌چرا هر روز می‌خواهید با عنوانی مسولیت ما را محدودتر کنید؟ ما در حال تبدیل شدن به «آقا اجازه» هستیم، چرا در کار مجلس دخالت می‌کنید؟

وی در پایان گفت:« شما می‌گویید برای انجام وظایف‌مان باید از این معاونت و شورای دستگاه‌های نظارتی اجازه بگیریم. در حالی که شما نمی‌توانید از ما تا این حدود سلب مسئولیت کنید.

پس از پایان سخنان ندیمی، محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان به بیان اظهاراتی در موافقت پیشنهاد باهنر پرداخت و در نهایت وکلای ملت با 59 رای موافق، 120 رای مخالف و 11 رای ممتنع از 214 نماینده حاضر در جلسه، با پیشنهاد ابقای مصوبه قبلی پارلمان مخالفت کردند و سپس باهنر گفت: با توجه به اینکه مجلس با حذف و اصرار بر مصوبه قبلی در طرح مذکور مخالفت کرد، لذا برای بررسی بیشتر به کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجددا ارجاع می‌دهیم.
219220

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 333792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =